2026-05-05, 12:42
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Du vill alltså inte att högern vinner valet?

Javisst vill jag det.
Men jag kommer inte rösta på L.
Citera
2026-05-05, 12:45
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ingen större skillnad mellan de rödgröna och Tidö så därför spelar det ingen roll vilken av dessa som vinner. Vi får massinvandring med båda alternativen. Eventuella skärpningar på ett område är så fulla av undantag att de i princip blir verkningslösa. Därför bör man rösta ideologiskt.

Allting handlar inte om migrationen (som du röstar för att öka när du röstar på AfS), för ganska många handlar det även om skattepolitik, kärnkraft, kriminalpolitik.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det blir ett nollsummespel. Eller hur?
Tidöblocket får inte fler röster för att SD och M stödröstar på L. Det blir bara en annan fördelning av rösterna inom blocket.
Blocket, med eller utan L, behöver fler röster från den andra sidan. Det är det enda sätt som Tidöblocket kan ta hem segern på.

Man ska dessutom vara medveten om att det inom Tidöblocket pågår en icke uttalad maktkamp mellan M och SD. Båda vill bli störst inom blocket. Just nu är det fördel SD.
Åkesson har visserligen lovat bort statsministerposten till Kristersson, men inom politiken kan allt hända. Låt säga att SD blir större än M och KD tillsammans. Det är inte otroligt. Det kommer i ett sådant läge att från SD-medlemmar och väljare ställs krav på att Åkesson ska bli statsminister. Det kan bli så att Kristersson och Busch tvingas acceptera det; att SD i kraft av sin storlek helt enkelt ställer ultimatum.

SD ska fortfarande ha sin statsministerkandidat genom riksdagen och det blir det inget med, så SD kommer inte att ställa några sådana krav. Kristersson är högerns statsministerkandidat och möjlig statsminister efter val 2026 om vi får L över spärren.
Citera
2026-05-05, 12:46
Medlem
Citat:
Och där höjdes nivån markant i tråden. Välkomna högermän!

Mohamsson imponerade även på mig i partiledardebatten. Jag tror som sagt att det är en genuin omsvängning och tror även att sista kvarvarande vänsterdårar inom partiet kommer att fly till C.

Tror de menar allvar med ISK, L är ett högerliberalt part numera.

Kommer också att taktikrösta på L. Är partilös högerman som taktikröstat på såväl SD som M tidigare, nu blir det L.
Tack för dina vänliga ord ! Jag är med i en chatt grupp åt höger. Vi har alla funderat på att stödrösta på L. Får avvakta och se hur vindarna blåser närmare valet.
Är med i SD och varit på ett antal möten och mött många oroliga vanliga svenskar och relativt många invandrarkvinnor Men skulle nog kunna kalla mig partilös högerman som du !
Citera
2026-05-05, 12:56
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Även SDare borde förstå att taktikrösta L, kommer L inte över spärren får SD noll inflytande eftersom det då blir rödgrönt styre.

Inte så säker på det faktiskt. Tror många inom högra blocket sett en mohamsson med livet som insats för att rädda sig själv gör upp med Sd innan valet för att på något endaste sätt klamra sig fast vid makten. Något annat går ej att uttyda efter hennes handlingar.
Citera
2026-05-05, 12:56
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Tack för dina vänliga ord ! Jag är med i en chatt grupp åt höger. Vi har alla funderat på att stödrösta på L. Får avvakta och se hur vindarna blåser närmare valet.
Är med i SD och varit på ett antal möten och mött många oroliga vanliga svenskar och relativt många invandrarkvinnor Men skulle nog kunna kalla mig partilös högerman som du !

Skönt att höra. Som jag nyss skrev i en annan tråd så ska man inte utgå ifrån stämningen här på Flashback, det brukar leda helt fel. L ökar och ligger enligt en del mätningar redan över spärren.

Själv kommer jag nog att taktikrösta på L oavsett, för att säkerställa att partiet kommer över spärren och därmed öka chanserna för en Tidö 2.0-regering.
Citera
2026-05-05, 13:05
Medlem
Citat:
Skönt att höra. Som jag nyss skrev i en annan tråd så ska man inte utgå ifrån stämningen här på Flashback, det brukar leda helt fel. L ökar och ligger enligt en del mätningar redan över spärren.

Själv kommer jag nog att taktikrösta på L oavsett, för att säkerställa att partiet kommer över spärren och därmed öka chanserna för en Tidö 2.0-regering.
Bra ! Har ju varit med här på Flaschback sedan 2020. Du är ny här (april 26 ) Stämningen här
Ja det är ganska tufft och kategoriskt åt alla håll. Anonymiteten gör att det inte finns så många spärrar.
Många tomtar men också många briljanta skribenter. Finns ju som du säkert vet möjlighet att prata privat i PM !
Citera
2026-05-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Inte så säker på det faktiskt. Tror många inom högra blocket sett en mohamsson med livet som insats för att rädda sig själv gör upp med Sd innan valet för att på något endaste sätt klamra sig fast vid makten. Något annat går ej att uttyda efter hennes handlingar.
Nja hon gör nog det som hon bedömer krävs för att hålla L kvar i riksdagen. Det är hennes huvuduppdrag. Med livet som insats Ja så kan man kanske säga om man vill vrida till det.
Glöm inte Johan P förra valet. se mitt tidigare inlägg
Citera
2026-05-05, 13:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Allting handlar inte om migrationen (som du röstar för att öka när du röstar på AfS), för ganska många handlar det även om skattepolitik, kärnkraft, kriminalpolitik.

SD ska fortfarande ha sin statsministerkandidat genom riksdagen och det blir det inget med, så SD kommer inte att ställa några sådana krav. Kristersson är högerns statsministerkandidat och möjlig statsminister efter val 2026 om vi får L över spärren.

Så är det just nu, ja.
Men inom politiken kan saker ändras. Om SD blir riktigt stora i valet, skulle det inte förvåna mig om man bryter nuvarande överenskommelse om att släppa fram
Kristersson och istället kräver att M, KD och L släpper fram Åkesson som statsminister.
Förstår du mitt resonemang?
Citera
2026-05-05, 13:24
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Bra ! Har ju varit med här på Flaschback sedan 2020. Du är ny här (april 26 ) Stämningen här
Ja det är ganska tufft och kategoriskt åt alla håll. Anonymiteten gör att det inte finns så många spärrar.
Många tomtar men också många briljanta skribenter. Finns ju som du säkert vet möjlighet att prata privat i PM !

Har varit med här sedan 2005.

Exemplet jag tänker på är AfS som många här trodde skulle passera spärren när de försökte första gången, en del trodde på +6%, men som i verkligheten blev 0,3% och sedan backade de i nästa val. Har varit likadant med många val i andra länder, där majoriteten här hamnat helt fel i sitt önsketänkande. Därför ska man inte låta sig nedslås när dessa tomtar tror att L inte kommer att klara spärren.

Dock är det nödvändigt att upplysa om att det inte kan bli något Tidö 2.0 om inte L klarar spärren. Förhoppningsvis är det som du säger att många utanför Flashback greppat detta, här tycks det ju råda total ignorans och stupiditet.
Citera
2026-05-05, 13:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Man kan tycka vad man vill om L, jag uppfattar själv deras omsvängning som genuin, addera att de nu även vill ha lägre skatt på ISK:

https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-en-halv-miljon-ska-vara-skattefritt-pa-isk

Oavsett vad man tycker om L kvarstår faktum, det blir ingen högerseger, inget Tidö 2.0, om vi inte får L över spärren.

Detta tycks många inte ha begripit!!!

Diskutera ..

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Falsk förhoppning. Som det ser ut nu vinner inte Tidelaget även om L kommer in.

Det gäller att få över Centern till högersidan. Frågan är när C är mogna att kliva över.
Citera
2026-05-05, 13:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
snyggt försök ts

självklart ska liberalerna ut ur riksdagen

oj vad jag ska fira när de rödgröna vinner valet

Och hur ska de rödgröna kunna bilda regering i såna fall? Förklara gärna det om du kan.
Citera
2026-05-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Så är det just nu, ja.
Men inom politiken kan saker ändras. Om SD blir riktigt stora i valet, skulle det inte förvåna mig om man bryter nuvarande överenskommelse om att släppa fram
Kristersson och istället kräver att M, KD och L släpper fram Åkesson som statsminister.
Förstår du mitt resonemang?

Citat:
Har varit med här sedan 2005.

Exemplet jag tänker på är AfS som många här trodde skulle passera spärren när de försökte första gången, en del trodde på +6%, men som i verkligheten blev 0,3% och sedan backade de i nästa val. Har varit likadant med många val i andra länder, där majoriteten här hamnat helt fel i sitt önsketänkande. Därför ska man inte låta sig nedslås när dessa tomtar tror att L inte kommer att klara spärren.

Dock är det nödvändigt att upplysa om att det inte kan bli något Tidö 2.0 om inte L klarar spärren. Förhoppningsvis är det som du säger att många utanför Flashback greppat detta, här tycks det ju råda total ignorans och stupiditet.
Ok ! Du är veteran här Sorry. Simonas knockout i debatten har inte riktigt satt sig än. Några valdebatter till så är hon stekhet. Här finns ju en del surmagade men hyfsat duktiga skribenter från AFS här som öser dynga över allt SD gör och har gjort. Surt sa räven. Inget att bry sig om. Men det är klart att splittring i grunden inte är bra. Även vänster gänget splittrar ju upp sig (bra för oss givetvis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in