2026-05-05, 11:33
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag ska sätta en qr kod på ett blad så folk kan scanna den men nu efter 1 vecka har den blivit ogiltig.
Man kan scanna koden men den leder ingenstans.

Har användt mig av en gratissida så kanske man måste betala för att få en giltig kod?
Nån som kan rekomendera nån gratis sida som funkar och där koden inte blir ogiltig?
Citera
2026-05-05, 11:36
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag ska sätta en qr kod på ett blad så folk kan scanna den men nu efter 1 vecka har den blivit ogiltig.
Man kan scanna koden men den leder ingenstans.

Har användt mig av en gratissida så kanske man måste betala för att få en giltig kod?
Nån som kan rekomendera nån gratis sida som funkar och där koden inte blir ogiltig?

QR-koder går inte ut av sig självt, utan du har använt dig av en dynamisk sådan som via en gratistjänst som sedan stängt av den. Ifall du vill ha en statisk QR-kod, som är gratis, finns flera alternativ såsom
- QRCode Monkey
- GOQR.ME

Fint användarnamn du har förresten, vem är kvinnan du åsyftar?
Citera
2026-05-05, 11:37
Avstängd
Finns en uppsjö med sådana sidor? Din gamla qr kod har väl en giltighetstid så leta efter en sån utan det. Powpow
Citera
2026-05-05, 11:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Finns en uppsjö med sådana sidor? Din gamla qr kod har väl en giltighetstid så leta efter en sån utan det. Powpow

QR-koder har ingen giltighetstid, däremot kan länken som den hänvisar till ha det. Gör du en QR-kod till Aftonbladet.se så kommer den fungera så länge Aftonbladet finns på webben med den URLen.
Citera
2026-05-05, 11:57
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
QR-koder har ingen giltighetstid, däremot kan länken som den hänvisar till ha det. Gör du en QR-kod till Aftonbladet.se så kommer den fungera så länge Aftonbladet finns på webben med den URLen.

Giltighetstiden kan ha och göra med att företaget som tillhandahåller en gratis QR-kod endast har den aktiv i någon vecka eller två, sen måste du betala.

I många fall funkar det då som såhär: QR-kod scannas -> leder till "free QR code 2 week" -> trafiken vidaredirigeras till Aftonbladet.se.

Ifall du inte betalar tar de bort vidaredirigeringslänken (QR-koden blir ogiltig). Se mitt svar ovan för gratis hemsidor som inte gör på detta viset
Senast redigerad av AutofyllarN 2026-05-05 kl. 11:59.
Citera
2026-05-05, 12:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Precis, QR-koden är bara en sträng och kan innehålla vilken data som helst. Vanligtvis har man en URL som pekar på valfri hemsida men kan också vara telefonnummer etc. Det finns fyra datatyper, text, siffror, binär data och japanska.

Vad man bör tänka på när man skapar sådana QR-länkar är att QR-koder har olika nivåer av felrättning och för weblänkar bör man har High vilket gör att en tredjedel av QR-koden kan vara oläsbar men det går ändå att använda den. Vissa gratistjänster använder bara låg vilket gör QR-koden mindre men större risk för att den är oläsbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in