2026-05-05, 10:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
L är lika viktig för SD (M och KD) som Nyans är det för S (C, MP och V)
Citera
2026-05-05, 10:33
Medlem
Lifestealers avatar
snyggt försök ts

självklart ska liberalerna ut ur riksdagen

oj vad jag ska fira när de rödgröna vinner valet
Senast redigerad av Lifestealer 2026-05-05 kl. 10:36.
Citera
2026-05-05, 10:35
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
L är lika viktig för SD (M och KD) som Nyans är det för S (C, MP och V)

Tror du tänker på mikroskopiska partier som AfS/AS/MED/ÖP som är sådana partier som landsförrädare röstar på i syfte att sänka högern och stärka de rödgröna.

Kommer L inte över spärren förlorar högern minst 2% = garanterad valförlust.
Citera
2026-05-05, 10:51
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Man kan tycka vad man vill om L, jag uppfattar själv deras omsvängning som genuin, addera att de nu även vill ha lägre skatt på ISK:

https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-en-halv-miljon-ska-vara-skattefritt-pa-isk

Oavsett vad man tycker om L kvarstår faktum, det blir ingen högerseger, inget Tidö 2.0, om vi inte får L över spärren.

Detta tycks många inte ha begripit!!!

Diskutera ..
Ja vad sägs om att SD ökar till 35%?
Citera
2026-05-05, 10:56
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ja vad sägs om att SD ökar till 35%?

Har i princip inget emot det men SD minskar i senaste OU har jag för mig.

Så vad baserar du dina siffror på?

Hur ser din realistiska förståelse ut för hur SD ska få makt efter valet i höst?
Citera
2026-05-05, 10:59
Medlem
Nu är jag inte höger, men hade jag varit det hade den absoluta mardrömmen varit en valförlust med L över 4%. Hade hellre tagit en mandatperiod i opposition för att bli av med det meningslösa partiet. Tänk treklövern KD, M och SD 2030 - inte ens undertecknad ser vad vänstersidan skulle kunna bräcka det med.
Citera
2026-05-05, 11:03
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Falsk förhoppning. Som det ser ut nu vinner inte Tidelaget även om L kommer in.

Japp.

Tidö 2.0 är litet avslaget, och enligt mig beror det på att "blocket" saknar en riktig ledare.

Kristersson är raka motsatsen till en ledargestalt, och samtidigt väldigt mån om att inte släppa fram nån annan (just därför, kan man anta). Så bland M finns helt enkelt inte nån annan att tillgå (eftersom Kristersson ser sådana politiker som ett hot mot sig själv).

Åkesson i sin yngre tappning skulle ha kunnat "ta lead" för blocket (vilket i och för sig hade lett till strul med Kristersson), men han framstår uppriktigt talat som trött, sliten och oengagerad. Och räcker knappt till för SD. Oberoende av allt han gjort för partiet och hur det går i valet så behöver SD nog ta sig en funderare...

Mohamsson har överraskat energiskt positivt, men hon representerar det minsta partiet och levererar mest bara Tidö-slagdängor. Hon är duktig på att hålla sig till de överenskomna talepunkterna, men där tar det också slut. Och Liberalernas bane har under många år varit att partiet saknar en tydlig egen politik, så "duktig ny talesperson för Tidö-samarbetet" räcker sist och slutligen inte så långt.

Busch är överlägset bäst när det gäller framtoning, rapp i käften och erfaren. Men hennes egentliga styrka är "motsättningar", att skapa, hantera och utnyttja dem. Det är visserligen också Tidö-blockets grundläggande politiska "vi mot dom"-budskap, men vi är bättre än dom andra är sist och slutligen bara ett slags valmöjlighet, inte en konstruktiv vision om ett framtida bättre Sverige. Den kapaciteten verkar Busch sakna, och hon har därför inte heller lyckats nåt vidare i sitt konkreta arbete som minister, där hon i fyra år krävt att departements experter och tjänstemän ska fullfölja Tidös vallöften istället för att fråga efter de bästa lösningarna för Sverige.

Så jag håller förstås med om TS tes att "det inte blir någon högerseger utan L". Det är vid det här laget ett valmatematiskt faktum.

Men jag skulle också hävda att det inte blir någon högerseger utan en riktig ledare för Tidö-blocket. Nu har Kristersson manövrerat ihop en blockkonstruktion (hela förfarandet suger enligt mig, men det är ett ämne för en annan tråd) som i princip utgör ett "högerlag". Men vem är det lagets manager? Vem lägger upp taktiken och förklarar den för alla väljare? Vem stiger fram och axlar det visionära ansvaret för hela laget, och säger vart det är på väg?

Det verkar nu vara en veritabel akilleshäl hos Tidöblocket, det räcker inte för väljarna att det finns bilder på fyra smilande partiledare som glatt bildat "ett eget lag". Det är liksom bara början, och i nuläget finns det ingen fortsättning. Och då blir "ordning och reda"-alternativet rätt luddigt. Och hur underligt det än kan låta så kommer den andra sidan, den med "oordning och oreda", att framstå som klarare alternativ. Just för att varje parti utgör sitt egna "block", med en klar partiledare, en tydlig egen linje och genom det "käbbel" som väntar kommer de självskrivna partiledarna att kunna klargöra för väljarna vad respektive parti står för. Och därför, tror jag, kommer Tidö-blocket att förlora valet. Helt enkelt för att tillräckligt många av de enskilda väljarna hittar ett "eget" parti bland oppositionen, medan det ledarlösa Tidö-blocket blir något av en grå massa. Visst, de har alla lovat att samarbeta, men hur viktigt är det sist och slutligen för den rörliga delen av den svenska väljarkåren.
Citera
2026-05-05, 11:04
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Nu är jag inte höger, men hade jag varit det hade den absoluta mardrömmen varit en valförlust med L över 4%. Hade hellre tagit en mandatperiod i opposition för att bli av med det meningslösa partiet. Tänk treklövern KD, M och SD 2030 - inte ens undertecknad ser vad vänstersidan skulle kunna bräcka det med.

Varför skulle en valförlust med L över 4% vara en mardröm?

En sådan treklöver tror jag har mindre chans att vinna ett val än nuvarande fyrklöver. Förstår att du vill lura lättlurade SD-väljare, men jag är inte en av dessa.
Citera
2026-05-05, 11:10
Medlem
KonungHonungs avatar
Tidö suger. Hoppas L & KD åker ur riksdagen med huvudet före och att Örebropartiet kommer in så att räven Allard kan gå lös i hönshuset!
Citera
2026-05-05, 11:20
Medlem
Facades avatar
S kommer göra vad som helst för att få makten med hjälp av tre partier som inte vill samarbeta.
Och att Tidö kommer få svårt utan L är absolut en risk. Men jag kommer inte rösta L. Till och med Centern, vad de nu än står för vilket är högst oklart, tilltalar mer än L.
Citera
2026-05-05, 11:22
Medlem
Det är viktigt att vi får bort tidö-regeringen som sparkar på de som redan ligger och som dessutom för en väldigt rasistisk politik mot såväl folk som flyttat hit eller som just nu flyr krig och förtryck och annat elände. Dessutom så måste vi få bort den bruna svansen SD som hatar allt som kommer utifrån.
Citera
2026-05-05, 11:39
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
S kommer göra vad som helst för att få makten med hjälp av tre partier som inte vill samarbeta.
Och att Tidö kommer få svårt utan L är absolut en risk. Men jag kommer inte rösta L. Till och med Centern, vad de nu än står för vilket är högst oklart, tilltalar mer än L.

Du vill alltså inte att högern vinner valet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in