2026-05-05, 10:00
Medlem
Mohaves avatar
Jag flyger till Basel nästa månad för ett jobb, men tänkte passa på att ta ledigt några dagar och köra i Alperna.

Tänker mig något i stilen hos dessa killar:

https://www.youtube.com/watch?v=exLhf2a1c_A

Förslag?
Citera
2026-05-05, 10:11
Medlem
AutofyllarNs avatar
Vad menar du med "bra hyrbil"? Jag menar att det är ju högst individuellt vad du anser är bra, en Mazda eller Volvo kanske du ligger och drömmer om i dina våta drömmar liksom.

Vad är det för vägar i Alperna? Hur ser väderförhållandena ut när du skall dit? Hur långt tänkte du köra? Vart kör du från? Vilken hyrbilsfirma är aktuell? Pris?

Ifall du hade haft med lite bakgrund (svar på frågorna ovan) blir det betydligt enklare att hjälpa dig - gör om, gör rätt.
Citera
2026-05-05, 10:21
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Vad menar du med "bra hyrbil"?

I videolänken finns bilar jag tänker på. Något i den stilen. Jag vill inte ha en Volvo eller Mazda.
Citera
2026-05-05, 10:28
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
I videolänken finns bilar jag tänker på. Något i den stilen. Jag vill inte ha en Volvo eller Mazda.

Istället för att länka till en video på den algoritmstyrda uppmärksamhetsfällan YouTube som är 12 minuter och 19 sekunder lång, som fungerar genom annonsdrivna distraktionsmaskiner och clickbait-system kanske du - med dina egna ord - kan förklara för mig vad det är för bilar som syns där?

Jag tänker att då kan vi ha en livlig diskussion här på Flashback (där vi befinner oss nu) utan att behöva titta på videon vars senaste kommentar är "Can you turn off the back ground music? It is nothing but the noise compare to the engine sounds."

Hör av dig med vilka bilar som är i videon, så kanske jag kan återkomma med vilken bil jag hade valt av dessa - gör om, gör rätt.

Fridens liljor,
Citera
2026-05-05, 10:33
Medlem
Citat:

Citat:
Istället för att länka till en video på den algoritmstyrda uppmärksamhetsfällan YouTube som är 12 minuter och 19 sekunder lång, som fungerar genom annonsdrivna distraktionsmaskiner och clickbait-system kanske du - med dina egna ord - kan förklara för mig vad det är för bilar som syns där?

Jag tänker att då kan vi ha en livlig diskussion här på Flashback (där vi befinner oss nu) utan att behöva titta på videon vars senaste kommentar är "Can you turn off the back ground music? It is nothing but the noise compare to the engine sounds."

Hör av dig med vilka bilar som är i videon, så kanske jag kan återkomma med vilken bil jag hade valt av dessa - gör om, gör rätt.

Fridens liljor,

Man ska först och främst inte behöva se ett klipp för att förstå tråden och vad du är ute efter!

Menmen.. du kunde skrivit sportbilar, eftersom det är de som videon innehåller. Men du verkar för trög för att skriva just sportbilar? Nu gjorde jag det åt dig
Citera
2026-05-05, 10:35
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Istället ...
Hmm. Jag ställde en enkel fråga. Du kom med ett komplicerat svar.

Någon annan som kan svara vettigt på frågan?

Jag vill hyra en bil i Basel för att köra runt i Alperna ett par dagar med. Bilen bör ha bra motorkraft och vara snygg. Jag kan betala rätt bra, men inte på superlyxnivå.
Citera
2026-05-05, 10:51
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Hmm. Jag ställde en enkel fråga. Du kom med ett komplicerat svar.

Någon annan som kan svara vettigt på frågan?

Jag vill hyra en bil i Basel för att köra runt i Alperna ett par dagar med. Bilen bör ha bra motorkraft och vara snygg. Jag kan betala rätt bra, men inte på superlyxnivå.

Jag har inte kommit med ett svar på din fråga, utan äskade efter förtydligande.

Jag har kikat på ex. Hertz, Europcar samt Alamo på flygplatsen i Basel samt Edition Rent Basel (roligare bilar).

BMW M8 Competition (tung och låg, tystlåten när du vill, bra kraft i motorn, fyrhjulsdrift med möjlighet till bakhjulsdrift om du vågar). I alla kurvor uppe i bergen kan jag tänka mig (utan att ha kört där) att det är skönt med en tung och låg bil för att bibehålla kontroll och stabilitet om du kör längre sträckor. "Mindre nerv och mer kontroll, perfekt för dig som verkar vara lite nervig.

Porsche 911 (snabb styrning, kompakt) kan väl vara bra för snäva serpentiner med sitt fantastiska väggrepp.
Citera
2026-05-05, 10:57
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Jag ...
Tack! Där kom ett bra svar! Jag ska titta närmare på dessa bilar.

Någon som har fler förslag?
Citera
2026-05-05, 11:03
Medlem
Man har otrolig framkomlighet med hyrbilar.
Det är de bästa terrängfordonen!

Citat:
Jag flyger till Basel nästa månad för ett jobb, men tänkte passa på att ta ledigt några dagar och köra i Alperna.

Förslag?
Citera
2026-05-05, 12:55
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Man har otrolig framkomlighet med hyrbilar.
Det är de bästa terrängfordonen!

Hyrbilar är fantastiska, man kan ta kurvor mycket snabbare än med sin egen bil och det går att lägga i backen när man rullar framåt t ex!
Citera
2026-05-05, 13:00
Medlem
Haha precis, å vill du ha automatväxlad, men det inte finns, så kan man bara hoppa över att använda frikopplingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Hyrbilar är fantastiska, man kan ta kurvor mycket snabbare än med sin egen bil och det går att lägga i backen när man rullar framåt t ex!
Citera
2026-05-05, 14:46
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:

Förslag?

Du kan nog ha ganska roligt med den billigaste möjliga hyrbilen. Tänk Opel Corsa, VW Polo/Up Hyundai i10 eller liknande. Dessa kanske går att få som manuella med för lite roligare körning. De är lätta och kvicka, monstereffekt behövs inte i bergen, särskilt på vägen ned!

Ska du hyra en sportbil kan det nog bli ruskigt dyrt, ball on a budget i en billig bil istället. Får du tråkigt så kan du dra kryckan i nån sväng

EDIT: Såg nu att TS är mytoman. Fan ta dig TS jag svarade seriöst på ditt dagrömmar-bullshit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in