2026-05-05, 07:35
Medlem
Premissen här är att västvärldens pågående nedgång numera är såpass påvisad och omtalad av en sådan stor skara av internationellt respekterade länder, experter och kommentatorer att det börjar bli oundvikligt att undkomma faktum, till och med för de som envist och förvillat endast tar in nyheter kring omvärlden från västvärldens statliga propagandaorgan.
Den här tråden är inte menad att vara politisk men själva premissen utgår givetvis ifrån USA/Israel/EU och NATO's oförmåga att fullfölja sina militära och strategiska mål i många av de senaste konfilkterna som har startats över åren; vilket oundvikligt har skapat det maktskifte som vi har sett de senaste decennierna från en unipolär värld till en multipolär.

Om och förhoppningsvis när denna insikt landar för ett västerlänskt folk, som till stor del tidigare avsagt sig all form av religion, mestadels utifrån premissen att religion är en bluff, att det skapar krig och att man behöver "tro" på något som inte är konkret och tydligt; hade inte isåfall Buddhismen varit den närmaste av religionerna att knyta kontakt till utifrån de västerlänska sinnet?
Utifrån min uppfattning så har Buddha aldig lärt ut att människor enbart ska tro, utan att läran är något som måste praktiseras för att få förståelse kring vad det omfattar. Att inte acceptera auktoritet, utan att själv se om det skapar välmående i praktiken. Praktik som genomförs i livet via uppmärksamhet (awareness/sati), meditation, Dhamma osv. Något som känns extremt relevant i västerländska länder dessa dagar.
Jag är medveten om att det finns väldigt många djupa möjlighter att dyka ner mycket mer i Buddhism men vad jag förstår så behöver man inte tro på saker som Buddhistisk Kosmologi osv. för att vara Buddhist. Det är "The Four Noble Truths" och den Buddhistiska identiten som kommer utifrån den som är grunden. Accepteras dessa så är du Buddhist.
Jag anser att utav alla världsliga religioner så skulle Buddhismen vara den religion som västvärlden skulle kunna få mest nytta av, samt även för vad som lär ske i framtiden.

Vad tror ni?
Senast redigerad av enonil 2026-05-05 kl. 08:07.
Citera
2026-05-05, 09:07
Medlem
Samoupravleniees avatar
Jag ser mest hur passiv-konservativ den religionen är i relation till våld och förtryck. Deras munkar välsignar kulsprutor i Myanmar och Sri Lanka, demonstrerar för monarkin i Thailand, påstår att dålig karma är anledningen till att folk misslyckas i livet och de ristiggande munkarna själva lever på att alla andra inte lever som dem, de sätter en standard för skam och heder för de övriga i samhället.

Det finns bara en sund tro ateism och kommunism.

Varför tror du de har så påkostade tempel och statyer av guld? De hotar de hårt arbetande i samhället med sina fantasier. Donera och respektera oss annars hamnar du i helvetet.
Senast redigerad av Samoupravleniee 2026-05-05 kl. 09:11.
Citera
2026-05-05, 09:13
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Verkligheten visar att det är islam som tar plats i väst. Hur det borde vara är irrelevant.
Citera
2026-05-05, 09:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enonil

Om och förhoppningsvis när denna insikt landar för ett västerlänskt folk, som till stor del tidigare avsagt sig all form av religion, mestadels utifrån premissen att religion är en bluff, att det skapar krig och att man behöver "tro" på något som inte är konkret och tydligt; hade inte isåfall Buddhismen varit den närmaste av religionerna att knyta kontakt till utifrån de västerlänska sinnet?
Utifrån min uppfattning så har Buddha aldig lärt ut att människor enbart ska tro, utan att läran är något som måste praktiseras för att få förståelse kring vad det omfattar. Att inte acceptera auktoritet, utan att själv se om det skapar välmående i praktiken. Praktik som genomförs i livet via uppmärksamhet (awareness/sati), meditation, Dhamma osv. Något som känns extremt relevant i västerländska länder dessa dagar.

Vad tror ni?

Vår omvärld har tagits över av sanningsväktare och människor som genuina sanningssökare genom att använda dialektik är numera sällsynt förekommande ,

Det är inte bra när sanningsväktarna blir fler - De söker upp konfliktytor för den egna subjektiva sanningen visavi individer som "tycker annorlunda" inte för att skapa en någorlunda dialektisk diskussion, utan för att demonstrera härskartekniker.

Jag tycker alla är betjänta av Buddhism ( Jag är en stor fan av den) Det är ju en icke-religion och starkt inriktad på att på ett sokratiskt vis (i brist på bättre beskrivning) lära ut konsten att tänka utan att falla in i egoistiska fallgropar stup i kvarten. Ett perfekt verktyg för alla som lever i en kaotisk värld full av sensationellt sofistiskt slop som ingen kan hålla reda på en längre tid , utan att bli smått galen
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-05 kl. 09:30.
Citera
2026-05-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samoupravleniee
Jag ser mest hur passiv-konservativ den religionen är i relation till våld och förtryck. Deras munkar välsignar kulsprutor i Myanmar och Sri Lanka, demonstrerar för monarkin i Thailand, påstår att dålig karma är anledningen till att folk misslyckas i livet och de ristiggande munkarna själva lever på att alla andra inte lever som dem, de sätter en standard för skam och heder för de övriga i samhället.

Varför tror du de har så påkostade tempel och statyer av guld? De hotar de hårt arbetande i samhället med sina fantasier. Donera och respektera oss annars hamnar du i helvetet.
Jag har faktiskt vistats en hel del i vissa av dessa länder som du beskriver och du har många delvis sanna poänger, men de är alla samtidigt missvisade.
I Sri Lanka/Myanmar vet jag mycket väl att det finns (oftast) nationalistiska "politiska munkar" som många locals och inom den autentiska buddhistiska tradtitionen ser som avvikande från Buddhism då de är politiska rörelser och som även varierar mellan länder. Deras åsikter och handlingar går emot Buddhistisk lära kring saker som våld/medkänsla/tal och handling i Eightfold path samt Vinaya. I Myanmar är det en större del av befolkningen som stödjer dessa vad jag förstår, vilket lär bero på att det pågår ett krig där. I exemplet kring Thailand finns det även en massa munkar som protesterar mot auktoritet och stödjer demokratiska reformer så det är inte ett svartvit canvas vi pratar om här.
Även karma är något mycket mer nyanserat gällande medvetna handlingar över tid, inte en orsak till allt lidande.

De munkar jag har träffat lever enligt en strikt Buddhistisk kod, ibland isolerade i grottor och skog/djungel. Lekmännens generösa gåvor för deras överlevnad kommer ur deras samhällssystem och religion/kultur. Det kan säkert missbrukas i vissa fall men alla lekmän jag träffat är måna och stolta över att deras system möjliggör detta. Det är gåvor som ges, dvs. byggt på frivillighet. I väst har du inte samma möjlighet att gå en sån väg, jag tror det säger mycket om vårat system i jämförelse.
Kulturen är konservativ jämfört med oss absolut, så som många andra kulturer men det finns för och nackdelar även där. Jag delar inte din subjektiva och ideologiska ståndpunkt helt enkelt.
Senast redigerad av enonil 2026-05-05 kl. 10:06.
Citera
2026-05-05, 10:19
Medlem
Anybodykillers avatar
De lever i celibat va?
Känns som att de har hittat lösningen på incel/wolcel/ensam livsstil problematiken i har i väst?
Citera
2026-05-05, 10:37
Medlem
pn222jws avatar
En tro på kaptalismen i sin lindrade form - mer eller mindre underlydande den stat där företaget är inkorporerat, är det snabbaste sättet att skapa ett välfärdssamhälle. Det goda medelklasslivet blir en spinoff (en bonus) där så många som 3/4 av människorna kan leva bra liv. Det minskar vreden emot en väldigt passiv högre makt. En del av att växa upp är att acceptera att vi inte automatiskt är goda. Den öppna ekonomin (kapitalismen) minimerar kapitalslöseri tack vare lönsamhetsprincipen - att investera i dom lagliga alternativ som verkar ge bäst avkastning. Den sekulariserade kristendomen passar mycket väl in i ett sånt samhälle. Man kan nästan säga att tron på marknadskrafterna är en metafysisk religiös framtidstro... eller omvänt - varför skulle en hård ateist ens lita på att ekonomin var en god kraft? Om inte Västeuropa varit moraliskt religiöst via kristendomen för cirka 250 år sen kanske vi ännu levt i en värld med feodala krig istället.
Citera
2026-05-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vår omvärld har tagits över av sanningsväktare och människor som genuina sanningssökare genom att använda dialektik är numera sällsynt förekommande ,

Det är inte bra när sanningsväktarna blir fler - De söker upp konfliktytor för den egna subjektiva sanningen visavi individer som "tycker annorlunda" inte för att skapa en någorlunda dialektisk diskussion, utan för att demonstrera härskartekniker.

Jag tycker alla är betjänta av Buddhism ( Jag är en stor fan av den) Det är ju en icke-religion och starkt inriktad på att på ett sokratiskt vis (i brist på bättre beskrivning) lära ut konsten att tänka utan att falla in i egoistiska fallgropar stup i kvarten. Ett perfekt verktyg för alla som lever i en kaotisk värld full av sensationellt sofistiskt slop som ingen kan hålla reda på en längre tid , utan att bli smått galen
Jag kan bara instämma i detta, din sista mening speciellt. Buddhism känns mer välbehövligt än någonsin när mer och mer runt om en i samhället tycks bygga på vanföreställningar som ej får ifrågasättas. Man kan bli psykotisk för mindre. Träna upp ditt mentala skydd, det lär behövas mer framöver.
Senast redigerad av enonil 2026-05-05 kl. 10:59.
Citera
2026-05-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
De lever i celibat va?
Känns som att de har hittat lösningen på incel/wolcel/ensam livsstil problematiken i har i väst?
Ordinerade buddhistiska munkar/nunnor förväntas alltid att leva i celibat enligt Vinaya (typ munkregler) vad jag vet, men vanliga buddhister/lekmän har ju inte alls det kravet.
Möjligheten att bli munk på ett accepterat sätt i vårat samhälle hade gjort positiva saker för människor med den problematiken skulle jag vilja påstå, absolut.
Citera
2026-05-05, 11:27
Medlem
grungewhores avatar
Problemet är väl vilken form av buddhism som skulle passa just väst. Om man bara läser skrifterna kan man väl se dem som självhjälpsböcker, men om man också ska vörda en gudom, vilket man gör i vissa fall, så är det en synkretisk form av buddhism som i många fall har ganska lite med skrifterna att göra.

En del anammar väl en del tankegods och kallar sig buddhist, mer som en exotifiering av sig själv. Det är egentligen ingen skillnad, på det planet, vad gäller att västerlänningar söker sig till Islam.

Personligen anser jag att all religion ska förpassas till privatlivet, liksom ens sexualitet och politiska tillhörighet. Det är egentligen ointressant för det publika rummet. Att människor kommer samman i slutna sällskap och diskuterar dessa saker ska absolut stå alla fritt, men det ska inte bekostas av skattepengar. Det ska heller inte påverka dagen för övriga medborgare (demonstrationer och liknande).

Man kan ha parker avskilt för den typen av ändamål där alltifrån Palestinaanhängare till Pridevurmare och buddhister kan ha sina sammankomster och de som är nyfikna kan då söka sig dit.
Citera
2026-05-05, 12:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
dsgfsdgdfhfgjhgnfghjfgasddas
Citera
2026-05-05, 15:09
Medlem
Citat:

Det finns bara en sund tro kommunism.

Hammaren och skäran håller dualism budskap med religiösa undertoner, symbolen är i symbolik tolkning likt Korset, David Stjärnan samt Islams intrikata stjärna och måne symbol.
Den symboliserar manlig och kvinnlig energi och i djupperspektiv spåras inspiration från grekiska mytologin tillbaka till Uranus och Gaia, samt Tartarus som gett namn åt det försvunna riket Tartaria som Sovjetunionen var en tanke att vara en bättre modell av
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in