2026-05-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Det ska till en narcissistisk psykopat för att berätta för människor med fri vilja att de "vill fel".
Är det sådär föräldrar är så vill jag absolut inte bli en.

Jag tror du missförstår vad jag skrivit.

Jag säger inte att de som av någon anledning inte fått barn valt fel.

Om jag t ex skulle inte skulle fått barn så var det nog inget jag skulle gå och tänka på hela tiden. När det skulle komma på tal så skulle jag nog säga "Nej - det blev inte så". Mitt liv skulle se lite annorlunda ut.

Jag skulle förstå att vissa saker skulle vara enklare när man inte har barn osv.

Det jag däremot hoppas att jag inte skulle säga eller sitta och argumentera om vore saker som "Nej - jag VALDE att inte skaffa barn för då skulle jag inte kunna göra x,y,z".

Man kan leva ett bra liv utan att skaffa barn.

Kom ihåg att alla som skaffat barn också levt utan barn så de vet hur det är. De som inte skaffat barn har däremot aldrig upplevt känslan av sina egna barn.
Citera
2026-05-05, 09:36
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jo det är ju gratis.

Haha säger du inte ser nån skillnad och nämner samtidigt den huvudsakliga skillnaden.
Klipsk

Så du gör alltså samma sak som jag... Bra, då.är det utrett. Tack och bock.
Citera
2026-05-05, 09:39
Medlem
Sababas avatar
Riktiga män jobbar hårt, skaffar familj och är plikttrogen.

Det är okej att misslyckas med familjedelen men då ska man inte argumentera för att det är rätt väg.
Citera
2026-05-05, 09:42
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror du missförstår vad jag skrivit.

Jag säger inte att de som av någon anledning inte fått barn valt fel.

Om jag t ex skulle inte skulle fått barn så var det nog inget jag skulle gå och tänka på hela tiden. När det skulle komma på tal så skulle jag nog säga "Nej - det blev inte så". Mitt liv skulle se lite annorlunda ut.

Jag skulle förstå att vissa saker skulle vara enklare när man inte har barn osv.

Det jag däremot hoppas att jag inte skulle säga eller sitta och argumentera om vore saker som "Nej - jag VALDE att inte skaffa barn för då skulle jag inte kunna göra x,y,z".

Man kan leva ett bra liv utan att skaffa barn.

Kom ihåg att alla som skaffat barn också levt utan barn så de vet hur det är. De som inte skaffat barn har däremot aldrig upplevt känslan av sina egna barn.

Jag ser inte barn som det unika tillfället där man "måste ha upplevt det" för att veta att man inte vill det?
Alla som pratar om sina barn försöker sälja in konceptet till andra, barn är som en religion för folk verkar det som.
Vi har valt att inte skaffa barn av flera olika skäl, och några av de som har skaffat barn väljer att titulera oss som psykopater.
Säg mig vad det finns för sundhetstecken hos en människa som resonerar så är du snäll.
Citera
2026-05-05, 09:42
Medlem
Haha hur kom du till den slutsatsen?
Tror inte det är nån mening att du svarar mer om du bara ska yra

Citat:
Så du gör alltså samma sak som jag... Bra, då.är det utrett. Tack och bock.
Citera
2026-05-05, 09:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Riktiga män jobbar hårt, skaffar familj och är plikttrogen.

Det är okej att misslyckas med familjedelen men då ska man inte argumentera för att det är rätt väg.

Ingen som argumenterar för det barnfria ser det som ett misslyckande.
Att du ser andra individer som misslyckade för att de inte gick din väg säger mer om dig än om någon annan.
Citera
2026-05-05, 09:49
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ingen som argumenterar för det barnfria ser det som ett misslyckande.
Att du ser andra individer som misslyckade för att de inte gick din väg säger mer om dig än om någon annan.

Bra argument. Däremot vidhåller jag min ståndpunkt att familj är det traditionella och evolutionsmässigt rätta.
Senast redigerad av Sababa 2026-05-05 kl. 09:51.
Citera
2026-05-05, 09:49
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Haha hur kom du till den slutsatsen?
Tror inte det är nån mening att du svarar mer om du bara ska yra

Jag kom fram tillbdet genom följande uteslutningsmetod:

Du tältar, Jag tältar.
Du har sällskap av en familjemedlem, jag har sällskap av en familjemedlem.
Du har tid att tälta, jag har tid att tälta.
Du har råd att tälta, jag har råd att tälta.

Enda skillnaden är att du kallar ditt för utmaning och min för lättja, men saker blir inte sant bara för att du kallar det för något.
Vi gör samma sak... No more, no less
Citera
2026-05-05, 09:52
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Bra argument. Däremot vidhåller jag min ståndpunkt att familj är det traditionella och evolutionsmässiga rätta.

Nyckelordet här är "min ståndpunkt". Du har all rätt att stå för den, men du har en medmänsklig skyldighet att acceptera när andra inte delar den.
Citera
2026-05-05, 09:52
Medlem
Nej

Citat:
Jag kom fram tillbdet genom följande uteslutningsmetod:

Du tältar, Jag tältar. - Du å frun tältar tillsammans och kan klara er själva 100%. jag tältar med min son och han är mycket beroende av mig så jag utmanas och tar hand om en person. Vet du inte vad ett barn är ens?
Du har sällskap av en familjemedlem, jag har sällskap av en familjemedlem.
Du har tid att tälta, jag har tid att tälta.
Du har råd att tälta, jag har råd att tälta.

Enda skillnaden är att du kallar ditt för utmaning och min för lättja, men saker blir inte sant bara för att du kallar det för något.
Vi gör samma sak... No more, no less
Citera
2026-05-05, 09:53
Avslutad
Nu har jag barn. Mitt perspektiv är att du missat en chans att utveckla dig själv när du blir äldre och ej haft barn. Du utvecklas i ditt liv genom studier,arbete,intressen, resor, relationer med vänner, studie o arbetsrelationer, föräldra, syskon och partnerrelationer. Men enligt min mening så är det ingen relation som utvecklar dig själv som människa som när du får barn. Det jag märker på människor som aldrig fått barn, förutom att kanske nånting verkar saknas dem, är att de ofta är mer själviska, ska göra saker på sitt sätt och har svårare ta till sig sånt de inte gillar. Är du förälder så har du definitivt gått igenom en hel del faser som inte varit så trevliga utan jobbiga.Du har fått uppoffra dig många gånger och inte haft dig själv i fokus. Du har fått försaka dig själv många gånger och du blir nog en enklare person att samarbeta med. Bara min syn. Helt klart har jag stött på mer bittra äldre som inte har barn än de som har barn,
Senast redigerad av DrGiggles 2026-05-05 kl. 10:02.
Citera
2026-05-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Något jag avskyr med föräldrar och det visar sig mycket i den här tråden också; "du vet ingenting om livet innan du skaffat barn!"
Vad ska jag göra åt saken då? Skaffa barn för att veta något om livet annars är det kört?

Jag tänker att livet är upp till var och en att leva, man kan inte jämföra sitt liv med någon annans. Vem vet om jag känner mig lika lycklig när jag ser en fin blomma som en förälder gör när den ser sitt barn? Det går inte att mäta så ingen kan veta, förälder eller ej

Också att frågeställningen var till barnlösa men en hög med föräldrar kommer ändå in och bara måste tala om hur lyckliga dom är med barn. Precis som om dom försöker intala sig själva att om jag överygar någon annan så är dom också del av misären. Lite Jehovas över det hela
Ändå så vill du svar från andra barnlösa för att bilda dig en uppfattning hur du vill leva utifrån andras upplevelser.

Du är nog en sån som frågar en servitör vad han rekommenderar på menyn, trots att det är du som ska äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in