2026-05-05, 00:27
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag svarade på det. Mitt motiv till att behålla marknadsekonomi inom socialdemokratiska ramar är att vårt välstånd och välfärdssamhälle bygger på att vi har en välfungerande marknadsekonomi med välfungerande och lönsam företagsamhet som möjliggör arbetstillfällen, export och import. Därför är våra pengar värda någonting utomlands. Därför tjänar vi pengar på våra exportprodukter och därför kan vi också importera produkter som mobiltelefoner, bilar och datorer. Om vi raserar detta och isolerar oss som Nordkorea då får vi en enorm arbetslöshet, fattigdom, svält och misär. Jag vill inte göra det mot svenska folket. Varför vill du det?

Jag vill förhindra den arbetslöshet, fattigdom, svält och misär som kommer när fler jobb automatiseras bort, fler människor blir arbetslösa och bostadslösa, välfärden urholkas och arbetarmakten försvagas.

Samtidigt ser vi hur finanskapitalet blir allt mer parasitiskt, med högre hyror och större uttag, precis som i USA och England, och nu allt mer i Sverige.

Att du vill fortsätta med högerpolitik visar att du är beredd att offra det svenska folket för att gynna några få kapitalägare, ofta personer som inte ens bor här, men som äger fastigheter, banker och annat och suger ut groteska summor ur ekonomin. Det är vanligt folk och småföretagare som får betala priset.
Citera
2026-05-05, 00:35
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Du har inte visat det. När du försökte visa det blandade du ihop totalt kapitalöverskott med genomsnittlig marginal.

Nej.

Jag räknade på totalt bruttoöverskott i kronor från BNP:s inkomstsida, inte på genomsnittlig vinstmarginal i företag.

SCB:s BNP från inkomstsidan består av löner och sociala avgifter, skatter minus subventioner, driftsöverskott brutto och sammansatt förvärvsinkomst. Det är inte samma sak som en företagsmarginal på 8,7 procent.

Din siffra på 8,7 procent är rörelsemarginal i näringslivet, alltså ett företagsnyckeltal.

Och varför använder du den? För att flytta frågan från hela ekonomins överskott till enskilda företags lönsamhet.

Det gynnar ditt argument, eftersom 7 till 9 procents marginal låter litet. Bruttoöverskott i kronor visar däremot hur mycket produktionen faktiskt fördelar mellan arbete och kapital. Sneaky och fult trick.

Du använder företagsmarginal för att säga “det finns inga pengar”. Jag pratar om nationalräkenskaper och hela ekonomins fördelning.

Om du fortsätter upprepa samma argument kommer jag bara hänvisa till detta inlägg. Jag orkar inte upprepa mig.
Citera
2026-05-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag vill förhindra den arbetslöshet, fattigdom, svält och misär som kommer när fler jobb automatiseras bort, fler människor blir arbetslösa och bostadslösa, välfärden urholkas och arbetarmakten försvagas.
Vad ska de jobba med om de inte kan sälja något? Ska de gräva gropar som nästa fackförbund fyller i dagen därpå?
Citat:
Att du vill fortsätta med högerpolitik
Socialdemokrati är vänsterpolitik.
Citat:
visar att du är beredd att offra det svenska folket för att gynna några få kapitalägare, ofta personer som inte ens bor här, men som äger fastigheter, banker och annat och suger ut groteska summor ur ekonomin. Det är vanligt folk och småföretagare som får betala priset.
Mer floskler i stället för att motivera dina tidigare argument om 4-5 timmars arbetsdag. Du är riktigt usel på det här.
Citera
2026-05-05, 00:50
Medlem
Citat:
Jag räknade på totalt bruttoöverskott i kronor från BNP:s inkomstsida, inte på genomsnittlig
vinstmarginal i företag.

Det är samma sak.

Citat:
SCB:s BNP från inkomstsidan består av löner och sociala avgifter, skatter minus subventioner, driftsöverskott brutto och sammansatt förvärvsinkomst. Det är inte samma sak som en företagsmarginal på 8,7 procent.
Du kan inte räkna in folks löner som underlag för att subventionera deras löner. Pengarna kan ju inte komma från de som ska subventioneras! Sociala avgifter är det som företagen redan bidrar till det gemensamma. Du måste ju ha in nya pengar om ca 50% av lönekostnader ska subventioneras av staten. Då kan du ju inte räkna de skatteintäkter som redan finns och du kan inte räkna in arbetarnas befintliga löner. Är du helt tappad?
Citera
2026-05-05, 01:09
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Socialdemokrati är vänsterpolitik.

Socialdemokraterna förde mittenpolitik under folkhemseran, fram tills Palme trädde fram. Det var han och hans krets som började göra om Socialdemokraterna till ett högerparti, särskilt genom krispolitiken och kreditavregleringen. Finanskapitalet fick större rörelsefrihet, och S öppnade dörren.

Före 1985 kunde staten i högre grad kontrollera vem bankerna fick låna ut till och hur mycket. Efter 1985 kunde bankerna låna ut betydligt friare, vilket drev kreditboom, spekulation, stigande bostadspriser och till slut bankkrisen på 90-talet.

Det är ett konkret exempel på hur Socialdemokraterna svek arbetarna och anpassade sig till kapitalets krav, precis som Moderaterna.

Sedan dess har Socialdemokraterna fortsatt överge folkhemslinjen och vägrat utmana kapitalmakten på riktigt. I praktiken förvaltar de samma ordning som högerpartierna.

Nu signalerar de på sin hemsida att de har “gått tillbaka till sina sosse-rötter igen”. Vadå? Har de inte varit där under de senaste decennierna, menar de? Under Göran Persson, Mona Sahlin och Löfven, var de inte rotade i socialdemokratin då?

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2024-11-18-s-tionde-partiprogram-stakar-ut-en-ny-riktning-for-sverige---och-gar-tillbaka-till-rotter na

Nej, det var de inte. Och det är de inte nu heller.

De kommer inte sänka hyrorna eller pressa matjättarna att sänka priserna. På sin höjd höjer de skatten för högavlönade, alltså inte kapitalister, utan lönarbetare. Sedan skapar de lite fler låtsasjobb i offentlig sektor för att hålla folk sysselsatta, vilket bara gör folk förbannade när byråkrati och myndigheter som ingen bett om finansieras av löneskatterna i stället för att pengarna går till sjukvården.

Det är det de kommer göra. Fullständigt värdelöst jävla skitparti. Jag förstår varför en person som du dras till ett sådant rulla-tummarna-parti.

De enda partier som i någon mening utmanar kapitalmakten är Vänsterpartiet och AFS, fast från olika håll. Vänsterpartiet pratar om kortare arbetstid, vilket gynnar arbetare. AFS pratar om återvandring och ett mer självständigt Sverige, vilket skulle gynna svenska medborgare genom tryggare ekonomi, fler bostäder, mindre press på välfärden och högre livskvalitet.
Citera
2026-05-05, 01:15
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Du kan inte räkna in folks löner som underlag för att subventionera deras löner. Pengarna kan ju inte komma från de som ska subventioneras! Sociala avgifter är det som företagen redan bidrar till det gemensamma. Du måste ju ha in nya pengar om ca 50% av lönekostnader ska subventioneras av staten. Då kan du ju inte räkna de skatteintäkter som redan finns och du kan inte räkna in arbetarnas befintliga löner. Är du helt tappad?

Jag räknar inte löner som finansiering. Jag använder arbetskraftskostnaden som kostnadsmått och driftsöverskottet som möjlig övre finansieringskälla. SCB:s BNP från inkomstsidan delar upp produktionen i bland annat löner/sociala avgifter, skatter minus subventioner, driftsöverskott brutto och sammansatt förvärvsinkomst. Det är inte samma sak som företagsmarginal.
Citera
2026-05-05, 01:18
Medlem
Citat:
Socialdemokraterna förde mittenpolitik under folkhemseran, fram tills Palme trädde fram. Det var han och hans krets som började göra om Socialdemokraterna till ett högerparti, särskilt genom krispolitiken och kreditavregleringen. Finanskapitalet fick större rörelsefrihet, och S öppnade dörren.

Före 1985 kunde staten i högre grad kontrollera vem bankerna fick låna ut till och hur mycket. Efter 1985 kunde bankerna låna ut betydligt friare, vilket drev kreditboom, spekulation, stigande bostadspriser och till slut bankkrisen på 90-talet.

Det är ett konkret exempel på hur Socialdemokraterna svek arbetarna och anpassade sig till kapitalets krav, precis som Moderaterna.

Sedan dess har Socialdemokraterna fortsatt överge folkhemslinjen och vägrat utmana kapitalmakten på riktigt. I praktiken förvaltar de samma ordning som högerpartierna.

Nu signalerar de på sin hemsida att de har “gått tillbaka till sina sosse-rötter igen”. Vadå? Har de inte varit där under de senaste decennierna, menar de? Under Göran Persson, Mona Sahlin och Löfven, var de inte rotade i socialdemokratin då?

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2024-11-18-s-tionde-partiprogram-stakar-ut-en-ny-riktning-for-sverige---och-gar-tillbaka-till-rotter na

Nej, det var de inte. Och det är de inte nu heller.

De kommer inte sänka hyrorna eller pressa matjättarna att sänka priserna. På sin höjd höjer de skatten för högavlönade, alltså inte kapitalister, utan lönarbetare. Sedan skapar de lite fler låtsasjobb i offentlig sektor för att hålla folk sysselsatta, vilket bara gör folk förbannade när byråkrati och myndigheter som ingen bett om finansieras av löneskatterna i stället för att pengarna går till sjukvården.

Det är det de kommer göra. Fullständigt värdelöst jävla skitparti. Jag förstår varför en person som du dras till ett sådant rulla-tummarna-parti.

De enda partier som i någon mening utmanar kapitalmakten är Vänsterpartiet och AFS, fast från olika håll. Vänsterpartiet pratar om kortare arbetstid, vilket gynnar arbetare. AFS pratar om återvandring och ett mer självständigt Sverige, vilket skulle gynna svenska medborgare genom tryggare ekonomi, fler bostäder, mindre press på välfärden och högre livskvalitet.
Socialdemokraterna gör rätt i det mesta. De förstår numera att vi är beroende av marknadsekonomi för arbetstillfällen, import och export.

S vill minska arbetstiden men på ett smartare sätt som en högerallians inte sedan kan riva upp.

Kapitalmakt och kapitalöverskott härstammar fortfarande från aktier dvs privat ägande. Alternativet till det är att förstatliga alla företag. Då får vi Sovjet/Nordkorea och det vill varken jag eller socialdemokraterna göra eftersom vi vet att det blir sämre.

Svårare än så är det inte. Dina floskler kommer inte att övertyga mig eller någon annan om något annat. Du har ju noll koll på ekonomi och du förstår inte hur någonting fungerar.
Citera
2026-05-05, 01:22
Medlem
Citat:
Jag räknar inte löner som finansiering. Jag använder arbetskraftskostnaden som kostnadsmått och driftsöverskottet som möjlig övre finansieringskälla. SCB:s BNP från inkomstsidan delar upp produktionen i bland annat löner/sociala avgifter, skatter minus subventioner, driftsöverskott brutto och sammansatt förvärvsinkomst. Det är inte samma sak som företagsmarginal.
Du kan fortfarande inte räkna befintliga skatter som källa till nya subventioner. Du måste ju få in mer pengar men du har inte visar hur.

Om du höjer bolagsskatten till 100% får du bara in ca 6% mer än dagens omsättningar. Om du ska subventionera alla löner med 50% skulle du behöva få in åtminstone 80% mer, men de pengarna finns ju inte i årliga överskott. Förstår du nu?
Citera
2026-05-05, 01:26
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Socialdemokraterna gör rätt i det mesta. De förstår numera att vi är beroende av marknadsekonomi för arbetstillfällen, import och export.

S vill minska arbetstiden men på ett smartare sätt som en högerallians inte sedan kan riva upp.

Kapitalmakt och kapitalöverskott härstammar fortfarande från aktier dvs privat ägande. Alternativet till det är att förstatliga alla företag. Då får vi Sovjet/Nordkorea och det vill varken jag eller socialdemokraterna göra eftersom vi vet att det blir sämre.

Svårare än så är det inte. Dina floskler kommer inte att övertyga mig eller någon annan om något annat. Du har ju noll koll på ekonomi och du förstår inte hur någonting fungerar.

Du låtsas att alternativen är dagens kapitalism eller Nordkorea. Det är en falsk dikotomi.

Jag har inte sagt att varje liten butik, frisör och hantverkare ska förstatligas. Jag säger att banker, finans, infrastruktur, bostäder, mark, energi, plattformar och strategiska storbolag ska under demokratisk kontroll.

Socialdemokraterna accepterar kapitalets makt och försöker bara göra systemet lite snällare. Jag vill att arbetarnas produktivitet ska bli kortare arbetstid, högre trygghet och mer frihet, inte bara utdelningar och fortsatt löneberoende.

Marknad kan finnas i begränsad form. Kapitalets makt över samhället ska inte finnas. Det är skillnaden du hela tiden låtsas inte förstå.
Citera
2026-05-05, 01:34
Medlem
Citat:
Du låtsas att alternativen är dagens kapitalism eller Nordkorea. Det är en falsk dikotomi.
Alternativen är vår nuvarande socialdemokratiska blandekonomi, mer åt höger eller mer åt vänster. Du verkar vilja gå extremt långt åt vänster och om vi gör det har vi dussintals med exempel på hur det blir. Hela fd Warszawa-pakten i Östeuropa, Nordkorea, Kuba, några fler länder i Latin- och Sydamerika som alla har haft extremt allvarliga ekonomiska problem. Det har inte gått bra för ett enda kommunistiskt land. Aldrig någonsin. Du har inte visat upp varför "din modell" som ju också är kommunism enligt Karl Marx skulle bli ett dugg bättre. Och därför tror jag inte på det. Svårare än så är det inte.
Citat:
Jag har inte sagt att varje liten butik, frisör och hantverkare ska förstatligas.
Det har jag inte påstått att du påstod.
Citat:
Jag vill att arbetarnas produktivitet ska bli kortare arbetstid
Det finns inte pengar till att subventionera 4-5 timmars arbetsdag när vinstmarginalerna är i genomsnitt 8%. Underlaget är långt ifrån att räcka även om du skulle höja bolagsskatten till 100%! Du lever i en drömvärld, helt frikopplad från verkligheten. Ta dina mediciner.
Citera
2026-05-05, 01:35
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Du kan fortfarande inte räkna befintliga skatter som källa till nya subventioner. Du måste ju få in mer pengar men du har inte visar hur.

Om du höjer bolagsskatten till 100% får du bara in ca 6% mer än dagens omsättningar. Om du ska subventionera alla löner med 50% skulle du behöva få in åtminstone 80% mer, men de pengarna finns ju inte i årliga överskott. Förstår du nu?

Din 7 till 9 procentsiffra räcker inte som svar, eftersom den inte mäter hela produktionens överskott. Men jag säger inte att dagens bruttoöverskott mekaniskt ger 4 timmarsdag direkt. Det visar att 5 timmarsdag ligger mycket närmare materiellt än du låtsas, medan 4 timmar kräver ombyggd ekonomi, mindre onödigt arbete, automation och demokratisk kontroll över investeringar.
Citera
2026-05-05, 01:38
Medlem
Citat:
Din 7 till 9 procentsiffra räcker inte som svar, eftersom den inte mäter hela produktionens överskott.
Jo, det är hela produktionens överskott.
Citat:
Men jag säger inte att dagens bruttoöverskott mekaniskt ger 4 timmarsdag direkt.
Rent matematiskt blir det närmare 7 timmar. Med 100% bolagsskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in