Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Ni är av uppfattningen att de olika lagarna ska tillämpas samtidigt, min uppfattning är att LVU har företräde om barnet behöver skydd enligt rekvisiten i LVU. Man får bara köra i 70 på vägar med sådan hastighetsbegränsning och detta gäller också samtidigt som lagstiftningen om SIP finns men handlar också om en helt andra situationer. Ett drastiskt men konkret exempel.
Visa gärna ett enda ställe i lagtext, förarbeten, lagkommentarer, övrig litteratur eller praxis där det framgår att er uppfattning stämmer överens med som faktiskt vad är gällande rätt enligt någon enda rättskälla alls.
Det kan ju inte vara svårt? Så tvärsäkra som ni är måste ni väl ha sett det någonstans?
Konkret i detta ärende innebär min uppfattning att i detta ärende saknar frågan om SIP eller ej helt relevans för korrektheten i LVU beslutet. Jag kan inte ens se någon samordningsfråga som skulle ha omfattats av dessa bestämmelser vid tiden för omhändertagandet, men vi har begränsad vetskap om detaljerna så det kan säkert finnas. Dessutom saknar bestämmelserna i SoL om mindre ingripande insatser betydelse när man når till nivån LVU och under alla förhållanden när det är fråga om ett omedelbart omhändertagande.
Och slutligen, det finns exakt noll problem, rättsligt, med att ha flera alternativa grunder för ett yrkande som i sin tur stödjer sig på samma sakomständigheter, dvs att misshandelsfrågan föll gör inte att rätten är på något sätt förhindrad att pröva vanvård.
Så här ser rättsläget ut vilket också framgår av samtliga rättskällor eftersom det är så rättstillämpningen ser ut. Det som brukar kallas ”de lege lata”.
Nej, du blandar ihop nivåer igen.
Ingen har påstått att lagarna ska "tillämpas samtidigt" på det sätt du beskriver. Det jag säger är att LVU bygger på att frivilliga insatser enligt SoL inte räcker eller inte är möjliga. Det är själva utgångspunkten i LVU.
Det är alltså inte en fråga om "företräde" i någon hierarkisk mening, utan om att du ska kunna visa varför mindre ingripande åtgärder inte fungerar i det enskilda fallet.
Och där blir ditt resonemang ihåligt.
Du pratar generellt om undantag, akut fara, omedelbart omhändertagande osv. Precis och ingen bestrider det när det gäller sådana situationer.
Men du har fortfarande inte visat var det framgår i just det här ärendet:
Var finns den konkreta akuta situationen i primärkällorna?
Var framgår att frivilliga insatser var utsiktslösa?
Vilken faktisk källa stödjer det och inte din tolkning av rättsläget i största allmänhet?
Istället gör du det klassiska misstaget:
Du beskriver hur systemet ska fungera och utgår från att det också fungerat så i det här fallet.
Jag gör tvärtom. Jag tittar på vad som faktiskt står i underlaget.
Och där ser man att mycket bygger på återberättade uppgifter som exempelvis referatsamtal, orosanmälningar och sammanfattningar: alltså sekundärkällor.
Det i sig är inte förbjudet, men det påverkar bevisvärdet. Särskilt i komplexa medicinska ärenden.
När det gäller SIP så missar du poängen helt. Det handlar inte om att SIP "stoppar" LVU, utan om att det finns en lagreglerad samordningsskyldighet när flera aktörer är inblandade. Att påstå att det “saknar relevans” utan att ens ha tittat på om sådan samordning varit aktuell säger mest om hur du analyserar.
Och det här med "de lege lata", det blir lite komiskt. Du hänvisar till rättsläget i allmänhet men vägrar gå ner i det konkreta materialet i just det här ärendet.
Så nej, det här är inte en fråga om att jag och Totius saknar rättskällor.
Det är en fråga om att du inte vill förhålla dig till primärkällorna i det specifika fallet.