Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Och ändå stämmer min uppfattning med lagtext, lagkommenterar, förarbeten och slutligen även med praxis.
Ja, precis. Problemet är att du inte läser vad som faktiskt står i domen, utan utgår från att informationen där automatiskt är korrekt.
Jag gör tvärtom då jag läser vad som faktiskt står och skiljer på primärkällor och sekundärkällor.
Som systemet ser ut kan barn placeras på grund av tolkad och återberättad information, inte enbart direkta primärkällor.
Och i just sådana här komplexa medicinska fall är risken extra stor att det blir fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Peka gärna på ett enda mål där förvaltningsrätten eller kammarrätten har sagt att ”detta skulle inte varit en LVU-ansökan utan en SIP”. Jag har sökt utan att finna.
Ditt problem är att du inte riktigt förstår hur LVU-processen fungerar i praktiken.
Domstolen utgår i stor utsträckning från det underlag som socialtjänsten presenterar. Det innebär att bedömningen ofta vilar på deras beskrivning av situationen.
Men det betyder inte att den beskrivningen alltid är korrekt. Den kan vara bristfällig, ofullständig eller bygga på tolkningar.
Att det finns en lagtext är inte i sig någon garanti för att allt har gått rätt till i det enskilda fallet.
En LVU-dom är i slutändan beroende av kvaliteten på underlaget som ligger till grund för den. Om det underlaget innehåller fel eller bygger på svaga källor, påverkar det också slutsatsen.
Och i komplexa ärenden och särskilt medicinska blir den risken ännu tydligare.