2026-05-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det satt långt inne.
Ja, han försökte nog mörka så länge det gick, eller om det är hans fru som sköter det.
Citera
2026-05-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej, det är inte förtal.

JO det är förtal!
Själv blivit dömd för 2 fall av grovt förtal pga att jag delade en dom mot ett pedofil äckel.
Citera
2026-05-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porros
Offentliga uppgifter och jag har inte skrivit hans namn ens

Citat:
Nej, det är inte förtal.

Klart man kan bli dömd för förtal om man delar en dom. Spelar ingen roll om det är offentliga uppgifter.
Citera
2026-05-04, 06:48
Medlem
Citat:
Nej, det är inte förtal.

Från ChatGPT (som länkar till bla lawline.se)

” Ja, man kan bli dömd för förtal även om uppgifterna man sprider är sanna. Enligt svensk lag (brottsbalken 5 kap 1 §) är det avgörande inte om uppgiften är sann, utan om den är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. För att dömas krävs att uppgiften sprids till andra och att det inte var försvarligt.

Viktiga punkter om förtal och sanning:

Oavsett sanningshalt: Det spelar ingen roll om det man säger är sant eller inte, det kan fortfarande klassas som förtal om det skadar någons rykte.

Försvarlighet är avgörande: För att frias trots att man spridit nedsättande sanna uppgifter måste man visa att det var försvarligt att lämna uppgiften. Det ska finnas ett legitimt intresse av att uppgiften kommer fram (t.ex. vid rapportering om allvarliga brott av en offentlig person).

Andras missaktning: Uppgiften ska vara nedsättande, såsom att kalla någon brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

Undantag: Man döms inte om man var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften.

Att sprida sanna men privata och känsliga uppgifter i syfte att kränka någon kan alltså resultera i en förtalsdom.”
Citera
2026-05-04, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Ja, han försökte nog mörka så länge det gick, eller om det är hans fru som sköter det.

Nog bara lagt på så att den inte går att se profilen offentligt, är man vän med honom så ser det likadant ut som förut
Citera
2026-05-04, 10:00
Medlem
Det sk "straffet" är skrattretande.
Citera
2026-05-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Alltså nu kan jag vara lite bakom flötet, men jag har alltid trott att polis eller myndigheter har rätt bra koll på vart man hittar barnporr, hur fan kan man hinna ladda ner 10.000 tals filer innan det märks????

Det bör inte vara så svårt att spåra vart det finns att få tag i, och således spåra vilka som besöker sidorna där det finns? eller är det verkligen så svårt att få tag i pedofiler som laddar ner filer i sånna stora mängder? verkar helt sjukt.

Kolla Uppdrag Granskning: Jakten. På SVT play.
Där ser polisen i realtid på en karta när pedofiler laddar ner märka bp-filer. Det är hur många som helst. Och då är det bara de filerna polisen öronmärkt.
De får in 10 anmälningar ifrån samhället dagligen, bara i Stockholmsområdet..
Det finns inte en chans att polisen skall hinna lagföra varenda en. De får därför prioritera de peddos som är återfallsförbrytare. De är enklare går snabbare att få dömda då de redan har tidigare domar på sig.
Citera
2026-05-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Sluta moralisera nu din kyrktant. Detta är ett offerlöst brott, att bara inneha en bild skadar inte någon.
Lagen är lika idiotdum som om det skulle vara förbjudet att titta på en film av ett slagsmål eller inneha ett hakkors. Det skadar inte någon att bara titta. Ren moralisering!

Säg att du är peddo utan att säga att du är peddo.
Citera
2026-05-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Sluta moralisera nu din kyrktant. Detta är ett offerlöst brott, att bara inneha en bild skadar inte någon.
Lagen är lika idiotdum som om det skulle vara förbjudet att titta på en film av ett slagsmål eller inneha ett hakkors. Det skadar inte någon att bara titta. Ren moralisering!

Att du jämför våldsbrott mot barn och slagsmål, visar verkligen hur du är funtad..
Sådana som du bör inte ens få vistas bland vanliga medborgare 🤬
Citera
2026-05-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
JO det är förtal!
Själv blivit dömd för 2 fall av grovt förtal pga att jag delade en dom mot ett pedofil äckel.
Är det verkligen brottsligt att dela en dom? Vad hände för dig! Blev det dagsböter? Jag visste faktiskt inte att det var brottsligt.
Citera
2026-05-04, 15:53
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Är det verkligen brottsligt att dela en dom? Vad hände för dig! Blev det dagsböter? Jag visste faktiskt inte att det var brottsligt.

Förtal är när du lämnar en uppgift om någon till andra som kan få personen att framstå som klandervärd eller orsaka andras missaktning. Det gäller även om uppgiften är sann, om spridningen inte är försvarlig i sammanhanget. Det är brottsligt enligt svensk lag om det inte finns en giltig grund eller ett allmänintresse som väger tyngre.
Citera
2026-05-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Förtal är när du lämnar en uppgift om någon till andra som kan få personen att framstå som klandervärd eller orsaka andras missaktning. Det gäller även om uppgiften är sann, om spridningen inte är försvarlig i sammanhanget. Det är brottsligt enligt svensk lag om det inte finns en giltig grund eller ett allmänintresse som väger tyngre.
Tack. Jag tror att det är många som inte har koll på det. Jag hade det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in