Citat:
Herregud, du gjorde en jämförelse mellan de två som jag anser är väldigt smickrande ur Cernjuls perspektiv, då Hedengren, till skillnad från Cernjul, sprungit klart snabbare inne än ute. Hade du inkluderat deras PB:n inne+ute så hade det sett ojämnare ut. Hedengrens 14:44 inne indikerar en potential runt 14.35-14.40 ute redan nu, då de extra kurvorna (12.5 fler varv inne vs ute på 5000m) bidrar till sämre tider med ungefär 5-10 sek på 5000m. Med andra ord indikerar omständigheten att amerikanskan presterade sina resultat inne snarare än ute bara ett ännu större gap mellan de två.
Jag tror nog vi ska vara lite mer återhållsamma gällande Cernjul och matcha henne mot lite mer realistiska motståndare, t.ex finskan Annemari Sandell, som har det nordiska F19-rekordet på 5000m med 14:56. Rekordet har 30 år på nacken, så det är väl på tiden att det suddas ut.
Jag tror nog vi ska vara lite mer återhållsamma gällande Cernjul och matcha henne mot lite mer realistiska motståndare, t.ex finskan Annemari Sandell, som har det nordiska F19-rekordet på 5000m med 14:56. Rekordet har 30 år på nacken, så det är väl på tiden att det suddas ut.
Jag ser att glaset är halvfullt snarare än halvtomt när det gäller Cernjul.
Jag jämförde inte Cernjul med Hedengren för att jag ansåg att de är likvärdiga utanför att visa på hur mycket (eller lite) som Cernjul har upp till Hedengren och att Hedengren kan vara en intressant referenspunkt om Cernjul fortsätter att utvecklas. Och det Cernjul gjorde i helgen visar väl på att hon har tagit ett kliv ytterligare i sin utveckling och att man kan ha förhoppningar om att hon skall rejält sänka sina tider på bana när bansäsongen kommer igång på riktigt (även om det har förts fram olika uppfattningar om det).
Visst kan man jämföra Cernjul med andra löpare och det är fritt att göra det, men jag tycker att det är intressant att jämföra just med Hedengren.