Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Trevligt att det i alla fall finns någon här som liksom jag ser nackdelarna.
Kristerssons och Buschs väljare bekostar sin egen vård i en gräddfil. De vill inte ge bort sina pengar till sjukvård åt kreti och pleti.
Åkessons väljare tycks inte ha förstått sambandet mellan skatter och offentliga sektorn. Deras uppfattning sträcker sig inte längre än att de vet att allt kommer att bli bra när alla invandrare är utkörda. Då viftar Åkesson med sitt trollspö och vips är alla vårdköer borta.
Privata företag känner inget samhällsansvar. Det känner ansvar gentemot sina aktieägare. Inget annat.
Därför kommer glesbygdskommuner att få kämpa med att få en privatägd vårdcentral att överhuvudtaget etablera sig i kommunen, den dag då högerpolitikerna sålt ut all offentlig vård.
Ydre kommun i södra Östergötland är en av landets minsta kommuner med ca 3600 invånare. Inget privat vårdbolag vill bedriva verksamhet där.
Och om privatiseringen av skolan, äldrevården, apoteken etc fortsätter så kommer landets små kommuner att stå utan samhällsservice.
För knappt tre år sedan flyttade jag från Stockholmsområdet till Malmö. Jag valde ny vårdcentral relativt i närheten. Efter mitt första besök var jag lite tveksam till dom men beslöt mig att avvakta, efter ett halvår så tvångsstängde regionen vårdcentralen och jag tvingades välja en ny.
Efter mitt första besök på den nya var jag tämligen nöjd men även denna stängdes av regionen efter några månader. Båda dessa var privata
I Stockholm var jag skriven på en offentlig vårdcentral i några decennier och vara synnerligen nöjd
Huvudsakliga orsaker till stängningen:Allvarliga brister: Region Skåne fann att vårdcentralen inte levde upp till kraven i vårdavtalet, vilket inkluderade brister i läkarbemanning och vårdkvalitet.
Misstänkt fusk: Det framkom uppgifter om misstänkt fusk, inklusive att läkare anklagats för att ha lämnat falska intyg.
Omedelbart avslut: Regionen hävde avtalet med omedelbar verkan, vilket ledde till att tusentals patienter behövde ombesörjas och lista om sig
Svårt att se att dessa vårdcentraler hade patienternas bästa som drivkraft