2026-05-04, 10:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du harr självfallet rätt i det du skriver. Det jag inte kan begripa är att det finns människor som tycker att det är bättre att betala en premie till ett försäkringsbolag än att betala skatt. Försäkringsbolaget är vinstdrivande och har krav på avkastning vilket inte skattemyndigheten har. Dessutom visar exempel från USA att försäkringsbolagen har ett allt för stort inflytande på vården. sjukförsäkringsbolagen är bland de mest avskydda bolagen i USA och för något år sedan var det VD som sköts ihjäl av en kund som ansågs sig felbehandlad, han blev något av en folkhjälte

Trevligt att det i alla fall finns någon här som liksom jag ser nackdelarna.
Kristerssons och Buschs väljare bekostar sin egen vård i en gräddfil. De vill inte ge bort sina pengar till sjukvård åt kreti och pleti.
Åkessons väljare tycks inte ha förstått sambandet mellan skatter och offentliga sektorn. Deras uppfattning sträcker sig inte längre än att de vet att allt kommer att bli bra när alla invandrare är utkörda. Då viftar Åkesson med sitt trollspö och vips är alla vårdköer borta.

Privata företag känner inget samhällsansvar. Det känner ansvar gentemot sina aktieägare. Inget annat.

Därför kommer glesbygdskommuner att få kämpa med att få en privatägd vårdcentral att överhuvudtaget etablera sig i kommunen, den dag då högerpolitikerna sålt ut all offentlig vård.

Ydre kommun i södra Östergötland är en av landets minsta kommuner med ca 3600 invånare. Inget privat vårdbolag vill bedriva verksamhet där.
Och om privatiseringen av skolan, äldrevården, apoteken etc fortsätter så kommer landets små kommuner att stå utan samhällsservice.
Senast redigerad av RFT 2026-05-04 kl. 10:27.
Citera
2026-05-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tackar, rent generellt fungerar den skattefinansierade välfärden bra, om man stoppar bedrägerier.

Men det behövs rejäl konkurrens från orivat vård , både skattefinansierad och självfinansierad.

Försöker du lobba för ett amerikanskt system?, ja då skrattar vi åt dig.

problemet är att bedrägerier inte stoppar men en massa svaga människor kommer i kläm.

Rent allmänt, om det tar veckor eller månader eller tilloch med år för att få i gång en process så är det något som är helt fel i pipelinen som behöver reformeras.
Senast redigerad av SamDumpty 2026-05-04 kl. 10:30.
Citera
2026-05-04, 11:05
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Trevligt att det i alla fall finns någon här som liksom jag ser nackdelarna.
Kristerssons och Buschs väljare bekostar sin egen vård i en gräddfil. De vill inte ge bort sina pengar till sjukvård åt kreti och pleti.
Åkessons väljare tycks inte ha förstått sambandet mellan skatter och offentliga sektorn. Deras uppfattning sträcker sig inte längre än att de vet att allt kommer att bli bra när alla invandrare är utkörda. Då viftar Åkesson med sitt trollspö och vips är alla vårdköer borta.

Privata företag känner inget samhällsansvar. Det känner ansvar gentemot sina aktieägare. Inget annat.

Därför kommer glesbygdskommuner att få kämpa med att få en privatägd vårdcentral att överhuvudtaget etablera sig i kommunen, den dag då högerpolitikerna sålt ut all offentlig vård.

Ydre kommun i södra Östergötland är en av landets minsta kommuner med ca 3600 invånare. Inget privat vårdbolag vill bedriva verksamhet där.
Och om privatiseringen av skolan, äldrevården, apoteken etc fortsätter så kommer landets små kommuner att stå utan samhällsservice.

För knappt tre år sedan flyttade jag från Stockholmsområdet till Malmö. Jag valde ny vårdcentral relativt i närheten. Efter mitt första besök var jag lite tveksam till dom men beslöt mig att avvakta, efter ett halvår så tvångsstängde regionen vårdcentralen och jag tvingades välja en ny.

Efter mitt första besök på den nya var jag tämligen nöjd men även denna stängdes av regionen efter några månader. Båda dessa var privata

I Stockholm var jag skriven på en offentlig vårdcentral i några decennier och vara synnerligen nöjd

Huvudsakliga orsaker till stängningen:Allvarliga brister: Region Skåne fann att vårdcentralen inte levde upp till kraven i vårdavtalet, vilket inkluderade brister i läkarbemanning och vårdkvalitet.Misstänkt fusk: Det framkom uppgifter om misstänkt fusk, inklusive att läkare anklagats för att ha lämnat falska intyg.Omedelbart avslut: Regionen hävde avtalet med omedelbar verkan, vilket ledde till att tusentals patienter behövde ombesörjas och lista om sig

Svårt att se att dessa vårdcentraler hade patienternas bästa som drivkraft
Senast redigerad av gubbrora 2026-05-04 kl. 11:14.
Citera
2026-05-04, 11:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
I dagens partiledardebatt så påstår Noshi Dadgostar (V) att Tidöregeringen håller på att bolagisera hela den offentliga sjukvården.

”– Ni håller på att förbereda en utförsäljning av vår svenska, offentliga sjukvård” säger hon

Jag tycker detta låter ganska allvarligt. Stämmer detta? Är det någon media som granskat detta? Bör den offentliga sjukvården att säljas ut till privata bolag med ägare utomlands som skattefifflar?!?

Skitsnack.

I Stockholm är det tvärt om. Man lägger ner all privata vårdgivare och ersätter det med ingenting.
- Ring din vårdcentral, är rådet.

En fungerade ambulansverksamhet har slaktats och vi har en av sveriges sämsta ambulanstillgångar
just nu. Värst var det förra sommaren, en ( 1 ) ambulans i hela innestan
Citera
2026-05-04, 11:44
Medlem
RFTs avatar
Citat:
För knappt tre år sedan flyttade jag från Stockholmsområdet till Malmö. Jag valde ny vårdcentral relativt i närheten. Efter mitt första besök var jag lite tveksam till dom men beslöt mig att avvakta, efter ett halvår så tvångsstängde regionen vårdcentralen och jag tvingades välja en ny.

Efter mitt första besök på den nya var jag tämligen nöjd men även denna stängdes av regionen efter några månader. Båda dessa var privata

I Stockholm var jag skriven på en offentlig vårdcentral i några decennier och vara synnerligen nöjd

Huvudsakliga orsaker till stängningen:Allvarliga brister: Region Skåne fann att vårdcentralen inte levde upp till kraven i vårdavtalet, vilket inkluderade brister i läkarbemanning och vårdkvalitet.Misstänkt fusk: Det framkom uppgifter om misstänkt fusk, inklusive att läkare anklagats för att ha lämnat falska intyg.Omedelbart avslut: Regionen hävde avtalet med omedelbar verkan, vilket ledde till att tusentals patienter behövde ombesörjas och lista om sig

Svårt att se att dessa vårdcentraler hade patienternas bästa som drivkraft
Ja, vad ska man säga.
Här där jag bor finns inga privata alternativ.

Om jag tillåter mig att vara lite ironisk, så blir ju allt, precis allt perfekt när Åkesson kört ut alla invandrare.
Citera
2026-05-04, 11:55
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

En fungerade ambulansverksamhet har slaktats och vi har en av sveriges sämsta ambulanstillgångar
just nu. Värst var det förra sommaren, en ( 1 ) ambulans i hela innestan

Ja, det är ju illa. Lika illa som i Ydre kommun i södra Östergötland. Där finns ingen ambulans.
Händer det något så kommer ambulansen från Kisa, Tranås eller Eksjö. Det tar drygt 30 min.
Katastrofalt.
Citera
2026-05-04, 11:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ja, det är ju illa. Lika illa som i Ydre kommun i södra Östergötland. Där finns ingen ambulans.
Händer det något så kommer ambulansen från Kisa, Tranås eller Eksjö. Det tar drygt 30 min.
Katastrofalt.

Ydre har 3.000 innevånare.

Stockholms innerstad 1 miljon och en ambulans att dela på
Citera
2026-05-04, 12:15
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ydre har 3.000 innevånare.

Stockholms innerstad 1 miljon och en ambulans att dela på

1 miljon eller 3600 inv.
För den som behöver ambulansen snabbt är det lika illa.
Sthlms inv har ändå en fördel av att det finns flera sjukhus nära. Närmaste sjukhus för en Ydrebo är Eksjö. Dit tar det dryga 30 min.
Citera
2026-05-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tackar, rent generellt fungerar den skattefinansierade välfärden bra, om man stoppar bedrägerier.

Men det behövs rejäl konkurrens från orivat vård , både skattefinansierad och självfinansierad.

Försöker du lobba för ett amerikanskt system?, ja då skrattar vi åt dig.

Jag betalar mindre för min vård nu än när jag levde i sverige. Vården här är så mycket bättre!!!!
Citera
2026-05-04, 12:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
1 miljon eller 3600 inv.
För den som behöver ambulansen snabbt är det lika illa.
Sthlms inv har ändå en fördel av att det finns flera sjukhus nära. Närmaste sjukhus för en Ydrebo är Eksjö. Dit tar det dryga 30 min.

Det tar det i Stockholm ochså,

Bor du i Kungsängen, Märsta eller Åkersberga har du en halvtimme minst till närmsta sjukhus.
+ en jävla massa trafik
Citera
2026-05-04, 13:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag betalar mindre för min vård nu än när jag levde i sverige. Vården här är så mycket bättre!!!!
Säkert..... fakta säger att vården i Sverige är bland de mest kostnadseffektiva i världen.

Anlitar du häxdoktorer?
Citera
2026-05-04, 13:32
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Du harr självfallet rätt i det du skriver. Det jag inte kan begripa är att det finns människor som tycker att det är bättre att betala en premie till ett försäkringsbolag än att betala skatt. Försäkringsbolaget är vinstdrivande och har krav på avkastning vilket inte skattemyndigheten har. Dessutom visar exempel från USA att försäkringsbolagen har ett allt för stort inflytande på vården. sjukförsäkringsbolagen är bland de mest avskydda bolagen i USA och för något år sedan var det VD som sköts ihjäl av en kund som ansågs sig felbehandlad, han blev något av en folkhjälte

Försäkringsbolagen är ju fragmentiserade också. Ett bolag vs vår allmänna vård, vem har de ekonomiska musklerna? Även så att de introducerar ett till lager, med alla de förvecklingar som kan förekomma. Ett pikant exempel är att sjukhus försöker ta överpriser från försäkringsbolagen etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in