Citat:
Ursprungligen postat av
berrahemberra616
hej, jag tänkte prova psilocybin mot mitt mående jag har ångest, depprission och alkoholmissbruk inga antidepressiva hjälper vill fortfarande typ inte leva, jag ska prova väldigt väldigt lite psilocybin mikrodos hemma i min lägenhet själv (trygg miljö för mig) tror ni det funkar jag vet att det finns risk men värt att prova då vården har vänt mig ryggen och måste göra allt jag kan själv nu för att må bra.
Hur länge har du tagit antidepressiva? vilken dos? Jag skulle rekommendera du söker på tex "ashton manual" och sakta men säkert kommer av dina antidepressiva.
Själv kämpar jag med mina sista mg på benzo...fast med hjälp av vård/soc. Ca 10 års missbruk och har väl 6 månader kvar kanske.
Något som dock hjälpt mig är faktiskt trippa ibland och få nya insikter. Se även över din kost, försök röra på dig lite med promenader osv om du orkar.
Jag vet känslan - att det bara finns en väg ut. Men trust me du klarar detta OM du vill möta och hitta tillbaka till dig själv.
När jag börja trappa ner gick de fin fint men föll sen in i alkohol å annat. Tog då en tripp och "resetta" mig och är på banan igen. 1 dag i taget.
Problemet är om du käkat antidepressiva är att du lagt ett lock på dina känslor. De botar aldrig din depression. Kanske i början och för stunden. Sen när du vill sluta efter vad vet jag 1-2 år....är det Omöjligt för läkaren säger till dig "ta halva dosen nu så ser vi hur du mår"
Då hamnar din hjärna/kropp i shock....Så säger dom "det är din depression som kommer tillbaka - tryck i dig mer piller, eller höjj dosen" sen fortsätter skiten bara. SSRI skriver de fan ut till allt och alla nuförtiden utan ens fråga vad grundorsaken är.
Det du behöver inse är du börja missbruka av en anledning + fick antidepressiva av en anledning. Vet du varför? Svårt att veta när man har ett lock av tabletter i huvudet - men du kanske blivit mobbad, dumpad, inte blivit sedd av dina föräldrar etc etc. I have no clue. Du bär på trauman som behöver mötas och det är bara du - med eventuell hjälp som kan göra det.
Du behöver gå ner kanske 10% av din totala dos var 2e -4e vecka....
Dvs käkar du 100mg gå ner till 90. Vänta 2v. Gå ner till 80mg vänta 2v. osv osv. Dock ska det vara 10% ...så ja när du är på 20mg tex ska du trappa ner 18mg bara....det är en lång väg jag vet.
Men då fungerar du iaf som människa samtidigt och kan möta dina känslor utan att gå under.
Nu vet jag det är skillnad på benzo och ssri...men de är samma skit. Sök hjälp och var ärlig. Har du alkoholmissbruk dessutom är det mer accepterat.
Önskar dig allt gott. Att ta en rejäl tripp kan vara bra och de kvittar om du går på SSRI eller benzo. Trust me - de kommer köra över dig totalt - På ett bra sätt förhoppningsvis

Men se då till göra det i en säker miljö med en vän/sitter. Eller på en retreat och var helt öppen med varför du vill göra det.
Sorry om det blev lite daltigt <3 önskar dig all lycka till <3