2026-05-03, 20:11
Medlem
Berit85s avatar
En enkel fråga.

Eftersom tiden inte ens existerade då big bang "inträffade" - jag sätter inträffade inom citattecken eftersom händelser bara kan ske i tiden, på en tidslinje så att säga - kan man anta att big bang skedde utanför tiden och kanske även utanför rummet?

Såhär: rum och tid är ju en konsekvens av big bang. Kan man då anta att big bang inte skedde på en viss plats (för det fanns ju inga platser vid dess allra första skeende) och inte heller vid en viss tidpunkt (för tiden fanns ju inte heller) utan snarare...... på en rumsligt och tidsmässigt odefinierbar punkt utanför rumtiden?

Och om svaret på ovanstående fråga är ja: innebär detta att big bang - den allra första smällen - fortfarande sker, på sin yttersta punkt, och alltid har "skett" "existerat" eftersom den är själva upphovet till rum och tid?

Mvh Berit
Citera
2026-05-03, 20:16
Avstängd
Vad som hände före Big Bang eller om det ens är meningsfullt att tala om "före" är en helt öppen fråga där kosmologer har otaliga gissningar.
Citera
2026-05-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
En enkel fråga.

Eftersom tiden inte ens existerade då big bang "inträffade" - jag sätter inträffade inom citattecken eftersom händelser bara kan ske i tiden, på en tidslinje så att säga - kan man anta att big bang skedde utanför tiden och kanske även utanför rummet?
Tid kanske fanns, men inte rum. Rummet skapades med bb.
Citera
2026-05-03, 20:35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tid kanske fanns, men inte rum. Rummet skapades med bb.

Nej. Rumtiden skapades iom bb. Tiden är en egenskap i rummet kan man säga. Eller rättare sagt: det finns ingenting förutom rumtiden, eftersom tid och rum sitter ihop. Du kan inte befinna dig på en bestämd plats i rummet utan att samtidigt vara på en bestämd plats i tiden och vice versa. Du kan alltså bara befinna dig i rumtiden - inte i rummet eller i tiden. Och samma gäller med bb.
Citera
2026-05-03, 20:38
Medlem
Queutards avatar
Tid existerar inte i sig utan är en härledd enhet definierad av universums expansion, som tog sin början med smällen.

Det finns per definition ingenring "utanför" universum, på samma sätt som det inte finns något norr om nordpolen. Universum är allt som är, har varit och kommer att finnas.

Universums storlek var ursprungligen en nolldimensionell punkt, men observera att kvantmekaniken tillåter variationer i ∆x och ∆t enligt Heisenbergs osäkerhetsrelation, och härur stammar allt. Inflation => big bang => universum => expansion.
Citera
2026-05-03, 20:42
Medlem
Det finns ingen konsensus bland vetenskapsmän som rakt ut säger att tid och rum skapades av big bang. Det är något av en populärvetenskaplig tolkning. Det som sägs är att den fysik vi känner till idag kan beskriva skeendet bakåt i tiden till en tidpunkt väldigt kort efter big bang, och vad som hände före har vi inte en susning om.
Citera
2026-05-03, 20:48
Medlem
Citat:
Nej. Rumtiden skapades iom bb. Tiden är en egenskap i rummet kan man säga. Eller rättare sagt: det finns ingenting förutom rumtiden, eftersom tid och rum sitter ihop. Du kan inte befinna dig på en bestämd plats i rummet utan att samtidigt vara på en bestämd plats i tiden och vice versa. Du kan alltså bara befinna dig i rumtiden - inte i rummet eller i tiden. Och samma gäller med bb.
Det vet du inte.
Citera
2026-05-03, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Det finns per definition ingenring "utanför" universum, på samma sätt som det inte finns något norr om nordpolen. Universum är allt som är, har varit och kommer att finnas.
Så länge du bara färdas längs jordytan tar det stopp vid Nordpolen, men har du en raket kan du fortsätta rätt upp.

Lite samma med universum. Så länge vi är bundna av att bara kunna resa i vår rumtid kan vi inte komma utanför, men det säger egentligen inget om huruvida det finns något utöver vårt universum eller inte, bara att om det finns så kommer vi så vitt vi vet aldrig kunna observera det.

Det finns i och för sig mer eller mindre exotiska idéer typ att anledningen till att gravitationen är så svag jämfört med de andra naturkrafterna är att den sprids utanför vår rumtid och då möjligen även gravitation från andra universa kan läcka in i vårt.
Citera
2026-05-03, 20:59
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så länge du bara färdas längs jordytan tar det stopp vid Nordpolen, men har du en raket kan du fortsätta rätt upp.

Upp är inte norr om norr. Det är ortogonalt mot väderstrecket i fråga.
Citera
2026-05-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kan inte färdas mer norr upp, oavsett om du har en raket eller inte. Norr är på jorden, inte uppåt.
Citera
2026-05-03, 21:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det vet du inte.

Jo det vet jag. Det har jag lärt mig genom att studera fysik och astronomi.
Citera
2026-05-03, 21:11
Medlem
Citat:
Jo det vet jag. Det har jag lärt mig genom att studera fysik och astronomi.
Okej. Inse att du har Nobelpriset som i en liten ask. Hoppas jag får bli din bordsdam när du tar emot priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in