2026-05-03, 17:42
Avstängd
Jag minns inte exakt ålder men troligen övre tonåren. Vi var ute på restaurang - återförenades med klassen. Satt och åt och drack en del vin.
Helt plötsligt kommer en okänd tjej och bjuder upp men jag ville inte dansa.

Har man rätt att tacka nej eller måste man i denna situationen tacka ja? Tjejen blev rasande...
Citera
2026-05-03, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av audibmwmercedes
Ja du måste genast söka rätt på henne o be om ursäkt! Sen bjuda upp henne så hon får sin dans som du tackade nej till! Skamligt beteende av dig!
Det är preskriberat oavsett vad. Undrade bara vad som är/var kutym rörande detta.
Citera
2026-05-03, 18:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pusseldetektiven
Det är preskriberat oavsett vad. Undrade bara vad som är/var kutym rörande detta.
Detta är alltså något som hänt för en evighet sen och du funderar över vad du gått miste om? Eller vadå? Alla har vi väl varit klantiga när vi var unga.
Citera
2026-05-03, 18:23
Medlem
Merwinnas avatar
Varför älta detta åratal efteråt? SÅ allvarligt var det nu inte.

På den tiden jag hängde i danskretsar - alltså med olika former av pardanser med uppbjudning, på dansbanor, dansställen, föreningar, festivaler och andra tillställningar - så var den oskrivna regeln att man inte tackar nej när någon bjuder upp. D.v.s. man gör det bara om orsaken är uppenbar för alla, d.v.s. den andra är en ökänd tafsare, eller är så full att han inte kan stå på benen, eller är skitig och luktar jätteilla. Annars är det en kränkning att tacka nej.

Men som sagt - tjejen har nog varit med om värre... det har de flesta människor.
Citera
2026-05-03, 18:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Du har rätt. Men jösses som man det är att tacka nej till sex! Om en kvinna bjuder upp dig till dans eller te så är det ju sex är på G. Inget man vanligt som man tackar nej till.
Citera
2026-05-03, 18:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Detta är alltså något som hänt för en evighet sen och du funderar över vad du gått miste om? Eller vadå? Alla har vi väl varit klantiga när vi var unga.
Gått miste om? Nejdå, inte alls. Det är något som jag tänker på då och då. Inte ofta men det hänger kvar. Jag var väldigt full.
Citera
2026-05-03, 18:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Gått miste om? Nejdå, inte alls. Det är något som jag tänker på då och då. Inte ofta men det hänger kvar. Jag var väldigt full.
Men varför i hela friden startar du en tråd om detta? Du var drängfull och gjorde utifrån det antagligen det bästa, att inte snubbla runt med en dam på golvet, och du var typ 15? Vem fan gjorde inte korkade och dumma saker när man var i den åldern. Bara glöm, eller var det en dam du ville ha?
Citera
2026-05-03, 18:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Men varför i hela friden startar du en tråd om detta? Du var drängfull och gjorde utifrån det antagligen det bästa, att inte snubbla runt med en dam på golvet, och du var typ 15? Vem fan gjorde inte korkade och dumma saker när man var i den åldern. Bara glöm, eller var det en dam du ville ha?
En dam jag ville ha? Nejdå inte alls. Jag satt vid vårt bord och åt och drack och hade trevligt. Det har bara hängt kvar i mina tankar från tid till annan att jag kanske ofrivilligt gjorde fel att neka henne en dans.
Citera
2026-05-03, 18:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
En dam jag ville ha? Nejdå inte alls. Jag satt vid vårt bord och åt och drack och hade trevligt. Det har bara hängt kvar i mina tankar från tid till annan att jag kanske ofrivilligt gjorde fel att neka henne en dans.
Okej! Visst. Generellt nekar man inte om man blir uppbjuden, det anses som ohyfsat, men nu hade du ju lite frikort på den saken då du var drängis. Sen var du väl väldigt ung och hade väl inte riktigt klart för dig dels hur du ska hantera alkoholen eller de oskrivna reglerna vid dans. Så hon lär ju förhoppningsvis gått vidare i sitt liv.
Citera
2026-05-03, 19:04
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Jag minns inte exakt ålder men troligen övre tonåren. Vi var ute på restaurang - återförenades med klassen. Satt och åt och drack en del vin.
Helt plötsligt kommer en okänd tjej och bjuder upp men jag ville inte dansa.

Har man rätt att tacka nej eller måste man i denna situationen tacka ja? Tjejen blev rasande...

Risken att hon säger att du försökte dansa med henne och inte kunde ta ett nej är nog dessvärre ganska stor. Med fel brud där inte alla skruvar sitter åtdragna som de skall kan det absolut ske.
Säkrast hade varit att inte avböja henne och riskera att hon ville hämnas.

Det finns människor som reagerar med raseri om de upplever att de inte beundras så som de tycker att de skall.
Citera
2026-05-03, 19:04
Medlem
Smekarn87s avatar
Nej man har inte rätt att tacka nej första gången. Kamma dig.
Citera
2026-05-03, 19:27
Medlem
IceEyess avatar
Vilken meningslös tråd. Man väljer väl själv om man vill dansa eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in