2026-05-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
De tre dimensionerna jag nämner är som sagt de enda som vi(människor) känner till.

Men av någon anledning så har etablerad vetenskap ändå kommit fram till att det finns fyra dimensioner. Trots att det är totalt bortom vad någon av oss kan erfara. Har du nånsin funderat varför? Varför har man kommit fram till att det finns en fjärde dimension?

Pratar du om tid? Och rumtid och relativitetsteorin?

Vi har ju tidigare konstaterat att relativitetsteorin är för avancerad för dig att begripa. Så varför tar du upp det igen?

Citat:
Men du vet inte att du befinner dig på en sådan "planet". Det är bara en ren gissning från din sida som sagt.

Jo det vet vi självklart.

Vi vet bland annat att WGS84 överensstämmer med verkligheten. Och så finns det typ 999 andra observationer som visar att jorden är sfär.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-05-03 kl. 07:55.
Citera
2026-05-03, 12:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
De tre dimensionerna jag nämner är som sagt de enda som vi(människor) känner till.

Men av någon anledning så har etablerad vetenskap ändå kommit fram till att det finns fyra dimensioner. Trots att det är totalt bortom vad någon av oss kan erfara. Har du nånsin funderat varför? Varför har man kommit fram till att det finns en fjärde dimension?

Du har aldrig sett en solnedgång vid havet? Behövs det egentligen mer för att fatta att jorden iaf inte är platt?
Citera
2026-05-03, 13:46
Medlem
Citat:

Vad i all världen har detta att göra med platt kontra rund jord? Varför är du inte intresserad av trådens ämne? Du vägrar hela tiden att diskutera de relativt enkla fakta som visar jordens form.

Om jag måste gissa tror jag att anledningen är att du inser att du inte har några argument för att stödja den platta jorden, och då frågar jag varför du inte bara erkänner att du hade fel. Det finns ingen skam. Jeran kom till sans, och det har även andra plattjordingar. Snart är det bara de girigaste och dummaste kvar.
Citera
2026-05-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför skulle det vara enda möjliga förklaringen. Varför skulle det behövas en fjärde rumslig dimension för att förklara gravitation?

Därför att med 3d geometri blir ett konstant och i accelererande takt expanderande jordklot enda lösningen.

En möjlighet, kanske, vore förstås att detta med marken som accelererar och att någon "gravitationskraft" inte ens existerar, helt enkelt är felaktigt. Jag är väl öppen för det. Problemet är bara att det är den förklaring till "gravitation" som är absolut rimligast i och med att den stämmer så mycket bättre med faktiska observationer än något annat.
Citera
2026-05-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vad i all världen har detta att göra med platt kontra rund jord? Varför är du inte intresserad av trådens ämne? Du vägrar hela tiden att diskutera de relativt enkla fakta som visar jordens form.

Det har extremt mycket med jordens form att göra. Du har fortfarande inte fattat det?

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Om jag måste gissa tror jag att anledningen är att du inser att du inte har några argument för att stödja den platta jorden, och då frågar jag varför du inte bara erkänner att du hade fel. Det finns ingen skam. Jeran kom till sans, och det har även andra plattjordingar. Snart är det bara de girigaste och dummaste kvar.

Den där Jeran kan mycket väl varit en falskspelare hela tiden. Skulle inte förvåna mig..
Citera
2026-05-03, 16:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Därför att med 3d geometri blir ett konstant och i accelererande takt expanderande jordklot enda lösningen.

En möjlighet, kanske, vore förstås att detta med marken som accelererar och att någon "gravitationskraft" inte ens existerar, helt enkelt är felaktigt. Jag är väl öppen för det. Problemet är bara att det är den förklaring till "gravitation" som är absolut rimligast i och med att den stämmer så mycket bättre med faktiska observationer än något annat.

… men en vanlig solnedgång har du inte sett?
Citera
2026-05-03, 16:54
Medlem
Comitiums avatar
Men skärpninig nu, det krävs någon sorts motivering till åsikterna.
Att sitta och chatta som det görs nu i inläggen leder ingenstans.

Så jag vill veta hur jorden ser ut på undersidan om den nu är platt. Några upptäcksresande måste ju ha rest till kanten och tittat efter. Eller faller man av från kanten? Rinner inte haven bort utmed kanten? Frågorna hopar sig.
Citera
2026-05-03, 16:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Visar bara på att du inte förstått hur relativitetsteorin fungerar.
Citera
2026-05-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
… men en vanlig solnedgång har du inte sett?

Men en plattjordare kan ju säga samma. Vissa av dem i alla fall, som håller sig med en modell för hur solen går ned, och därmed kan säga: "se solen gick ned, alltså har jag rätt". Ett cirkelargument är det.
Citera
2026-05-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men skärpninig nu, det krävs någon sorts motivering till åsikterna.
Att sitta och chatta som det görs nu i inläggen leder ingenstans.

Så jag vill veta hur jorden ser ut på undersidan om den nu är platt. Några upptäcksresande måste ju ha rest till kanten och tittat efter. Eller faller man av från kanten? Rinner inte haven bort utmed kanten? Frågorna hopar sig.

Inget tyder väl egentligen på nåt annat, än att någon form av inneslutning eller "kant" måste finnas.

Men jordklotet kan ju inte ha någon kant. Så den totalt berättigade frågan blir ju varför vattnet inte rinner bort från klotet? Vetenskapen, den etablerade, av idag har faktiskt inget bra svar på det.
Citera
2026-05-03, 17:06
Medlem
Citat:
Det har extremt mycket med jordens form att göra. Du har fortfarande inte fattat det?
Det här är bara teoretisk predikan som du gömmer dig bakom. Om det finns 10 dimensioner är det fortfarande midnattssol i Antarktis, och flygtiden från Sydney till Santiago är fortfarande 13 timmar. Förklara hur det är möjligt på en platt jord istället för att fly in i dimman som du gör.

Citat:
Den där Jeran kan mycket väl varit en falskspelare hela tiden. Skulle inte förvåna mig..

Det var inte bara Jeran som åkte till Antarktis. Till och med salladskonstnären Austin Witsit var där och såg solen gå helt runt. Sedan fattade han att han skulle förlora sitt levebröd om han erkände att han hade fel, och därför lät han fantasin flöda och konstruerade idiotiska förklaringar som församlingen sväljer hela, om de nu är dumma nog.
Citera
2026-05-03, 17:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men en plattjordare kan ju säga samma. Vissa av dem i alla fall, som håller sig med en modell för hur solen går ned, och därmed kan säga: "se solen gick ned, alltså har jag rätt". Ett cirkelargument är det.

Solnedgångar är extremt svåra att beskrivas på en platt jord.

När solen försvunnit bakom horisonten efter en solnedgång, var tror du den befinner sig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in