2020-03-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Många intressanta svar och tankar i denna tråd, men min avsikt var mer att diskutera hur reformationen påverkade folket. Man tolkar ofta kristendomens utveckling genom att läsa de lärdes utläggningar. Men det är väl knappast troligt att t.ex Augustinus djupa teologiska resonemang nådde ner till och påverkade vanligt folks tro förrän efter lång tid därefter.

Likadant var det sannolikt med reformationen, och den länk jag hänvisade till i trådstarten är nu död. Det var en artikel av historikern Dominic Selwood, How a Protestant Spin Machine Hid The Truth About The English Reformation. Länken ska funka och det är en mycket läsvärd text.

Han beskriver det gamla katolska England med sin månghundraåiga katolska kultur var så mycket mer än de lärdes utläggningar. Det handlade snarare om själva livets gilla gång med fester och helgdagar (som var långt fler då än i idag) processioner och danser, konst och musik m.m. som knöt ihop samhälle och kultur.
Det är ofta den bilden man har när man tänker tillbaka på "Merry Old England".

Man måste försöka sätta sig i den enormt brutala omvandling som skedde när allt detta raderades ut från människors liv och medvetanden på bara en generation eller två.

Som brytpunkt kan protestantismens härjningar allt bra jämföras med bolshevik-kommunismens brutalitet, och våldet vilken den härdades i. Många av de som levde under Sovjet men hade minnen från tsartiden var nostalgiska. Inte så mycket nostalgi på priviligierna och korruptionen men det fina och traditionella som kommunisterna raderade. Det har tagit ryskortodoxa kyrkan enorma krafter att få liv igen i sina traditioner.

För Englands del är det ju tråkigt att det drabbades så hårt av denna skoningslösa plundring, och allt på grund av en perverterad kvinnomisshandlandlare som var kung. Skäms de Anglo-kyrkan inte över sin ursprung?

Mest av allt tycker jag synd om de många kryptokatolikerna som fick gå under jorden i många generationer tills de åter fick synas. Om jag minns rätt ska Lancaster ha varit kryptokatolikernas högborg.
Citera
2020-04-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det förvånar mig dock att Vasas propaganda var så effektiv att svenskar än idag tror att reformationen var nån sorts folklig våg som Vasa surfade på.

Det är tid nog att spräcka den förljugna myten!

Frågan är vilken väg man ska gå till väga.

• Ändra läroplanen för grundskolan?

• Anordna fria föreläsningar? Kan Dackeinstitutet hjälpa här?

• Aktivt bemöta falskheter på nätet, lite som folket som bemöter förintelseförnekarna?

Citera
2020-08-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Utveckla! Vad menar du med eget skräp?
Det menas nog egensinnighet, en citat av Thomas av Aquina tycks förspå Luthers framfart:

Det är klart att han som egensinnigt förnekar en trosats har ingen tro i de andra satserna, men bara en åsikt, som beror på dennes vilja

Luther var på sätt och lärd och smat, men hans ego förrådde honom. Han gav så basiska instikter som nationalism (eller snarare kanske avundsjuka och underlägsenhetskomplex?) ta plats i utveckandet av hans polemik.
Citera
2020-08-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Prostanto-ateistiska krafter drar landet mot en fascistisk slukhål och vi andra måste kämpa för att bevara Guds relevans i samhället, bara då finner vi frihet och ro.

Oj! Har vi ateister ingått en allians med protestanterna? Det var nyheter för mig! Och rätt oväntat måste jag säga, då protestanterna på det hela taget förefaller mig som värre kristna fundamentalister än katolikerna!
Citera
2020-08-17, 10:40
Medlem
Mogrens avatar
Varför göra sig allt besvär med att ställa till med en syndaflod? Vår Herre står ju över naturlagana och dessutom äger han det magiska order "Varde". Allt han behövde göra var att uttala "Varde total och fullständig död på jorden". Sen var det klart.
Citera
2020-08-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Oj! Har vi ateister ingått en allians med protestanterna? Det var nyheter för mig! Och rätt oväntat måste jag säga, då protestanterna på det hela taget förefaller mig som värre kristna fundamentalister än katolikerna!
Fick du inte PM:et?
Citera
2026-04-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ja, det är en allians som de facto existerar om än det aldrig har skrivits en formell avtal. Lite som ateister och vissa grupper av religiösa judar har en allians om att bilda en sekulär stat åt det som de tror är Guds utvalda folk.

Protestantism är ju i långa lopper bara en förstadium till ateism.

Läs mer här: (FB) Ateism som lutherdomen högsta stadium
Citera
2026-05-01, 08:01
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ja, det är en allians som de facto existerar om än det aldrig har skrivits en formell avtal. Lite som ateister och vissa grupper av religiösa judar har en allians om att bilda en sekulär stat åt det som de tror är Guds utvalda folk.

Inte bara ateister. Dispensationalism är ganska stort inom flera protestantiska samfund, oftast sådana som läser bibeln utan att ta historisk eller teologisk beaktning i texterna. Men dispensationalism är lite nära en hädelse så steget till ateism är istort sett bara en fot lång.
Citera
2026-05-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det stora problemet med protestantismen är dess latenta individualism. Luthers sola scriptura innebar att var och en blev sin egen auktoritet när det kommer till att tyda den heliga skriften. Nu menade inte Luther att var och en satt på sanningen men i nedfäktandet av de katolska prästernas privilegium och tolkningsföreträde öppnades en subjektivism som enkelt kunde vändas mot Luthers egen lära.
Du kunde inte ha sagt det bättre och det för mina tankar till följande tråd där lutherdom problematiseras via estetisk dokumentation.

(FB) Är Bergmans filmer ett bevis på att Luther ledde in kristna i en återvändsgränd?
Citera
2026-05-02, 16:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
All tro är individuell och tro splittrar inte kyrkor. Det är kyrkoledarnas intolerans mot att tro olika som tvingar fram brytning.

Katolska kyrkan tillåter alla möjliga kulturella yttringar men endast biskopar får fritt predika Jesus budskap och också de kan råka ut för påvens ogillande. Det är en djävulsk ordning.

Botulf Botulfsson från Östby, hade efter nattvarden en dag högt sagt att han inte trodde på att brödet och vinet i nattvarden var Jesu kropp och blod, så att alla kunde höra det. Han brändes på bål för kätteri 1311.
Citera
2026-05-03, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
All tro är individuell och tro splittrar inte kyrkor. Det är kyrkoledarnas intolerans mot att tro olika som tvingar fram brytning.

Katolska kyrkan tillåter alla möjliga kulturella yttringar men endast biskopar får fritt predika Jesus budskap och också de kan råka ut för påvens ogillande. Det är en djävulsk ordning.

Botulf Botulfsson från Östby, hade efter nattvarden en dag högt sagt att han inte trodde på att brödet och vinet i nattvarden var Jesu kropp och blod, så att alla kunde höra det. Han brändes på bål för kätteri 1311.
Straffet var onödigt hårt i våra dagars mått mätt, men Botulf hade fel och verkar varit en bråkstake
Citera
2026-05-03, 08:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Straffet var onödigt hårt i våra dagars mått mätt, men Botulf hade fel och verkar varit en bråkstake
Vad tror du hade hänt med dig om du hade levt på den tiden och vågat stå på dig med dina udda ideer?

Varför ska man ens straffas för vad man tror? Det är människor som hittat på ritualen med oblater och vin och man blev alltså straffad för att man inte hycklade som de själva.

Jesus kropp och blod närvarar bara i rotualen om han själv vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in