Citat:
Många intressanta svar och tankar i denna tråd, men min avsikt var mer att diskutera hur reformationen påverkade folket. Man tolkar ofta kristendomens utveckling genom att läsa de lärdes utläggningar. Men det är väl knappast troligt att t.ex Augustinus djupa teologiska resonemang nådde ner till och påverkade vanligt folks tro förrän efter lång tid därefter.
Likadant var det sannolikt med reformationen, och den länk jag hänvisade till i trådstarten är nu död. Det var en artikel av historikern Dominic Selwood, How a Protestant Spin Machine Hid The Truth About The English Reformation. Länken ska funka och det är en mycket läsvärd text.
Han beskriver det gamla katolska England med sin månghundraåiga katolska kultur var så mycket mer än de lärdes utläggningar. Det handlade snarare om själva livets gilla gång med fester och helgdagar (som var långt fler då än i idag) processioner och danser, konst och musik m.m. som knöt ihop samhälle och kultur.
Det är ofta den bilden man har när man tänker tillbaka på "Merry Old England".
Man måste försöka sätta sig i den enormt brutala omvandling som skedde när allt detta raderades ut från människors liv och medvetanden på bara en generation eller två.
Likadant var det sannolikt med reformationen, och den länk jag hänvisade till i trådstarten är nu död. Det var en artikel av historikern Dominic Selwood, How a Protestant Spin Machine Hid The Truth About The English Reformation. Länken ska funka och det är en mycket läsvärd text.
Han beskriver det gamla katolska England med sin månghundraåiga katolska kultur var så mycket mer än de lärdes utläggningar. Det handlade snarare om själva livets gilla gång med fester och helgdagar (som var långt fler då än i idag) processioner och danser, konst och musik m.m. som knöt ihop samhälle och kultur.
Det är ofta den bilden man har när man tänker tillbaka på "Merry Old England".
Man måste försöka sätta sig i den enormt brutala omvandling som skedde när allt detta raderades ut från människors liv och medvetanden på bara en generation eller två.
Som brytpunkt kan protestantismens härjningar allt bra jämföras med bolshevik-kommunismens brutalitet, och våldet vilken den härdades i. Många av de som levde under Sovjet men hade minnen från tsartiden var nostalgiska. Inte så mycket nostalgi på priviligierna och korruptionen men det fina och traditionella som kommunisterna raderade. Det har tagit ryskortodoxa kyrkan enorma krafter att få liv igen i sina traditioner.
För Englands del är det ju tråkigt att det drabbades så hårt av denna skoningslösa plundring, och allt på grund av en perverterad kvinnomisshandlandlare som var kung. Skäms de Anglo-kyrkan inte över sin ursprung?
Mest av allt tycker jag synd om de många kryptokatolikerna som fick gå under jorden i många generationer tills de åter fick synas. Om jag minns rätt ska Lancaster ha varit kryptokatolikernas högborg.