Citat:
Ursprungligen postat av
Karlsson05
Ja det skulle jag göra
Men jag är bra på det jag gör så det skulle inte bli jag som skulle få gå
Samt att det skulle inte fungera att ha en gädda där jag jobbar
Gissar att de får ha något lite undanskymt jobb där man inte träffar beställare och kunder
Problemet är ju igenkänning, eller överskattandet av igenkänning. Skulle vi lägga ut 50 foton på män, sen 4st gäddor från både 1 mån bak och 2 år bak, i stort sett 0% möjlighet att du prickar in ens 1.
Undantaget är ju exempelvis han som hade födelsemärke över halva ansiktet. Men med normalt utseende så högst tveksamt.
Förutom det, det ar ju så, tiden går och människor åldras, ändrar hår eller kanske rent av tappat hår m.m, vilket gör det faktiskt omöjligt. Ditt minne är upptaget med minnas relevanta saker, som vad du ska handla sen. Hjärnan fungerar så. Av den anledningen vittneskonfrontationer inom polisutredningar är rent utav opålitliga, även i helt perfekta omständigheter och väldigt nära inpå händelsen.
Så nej - inget dumpenspecifikt, men hur vi faktiskt fungerar. Du kan garanterat möta en publicerad gädda vilken dag som helst utan att vara medveten om det. Däremot tror du att du skulle veta det, men det är en helt annan sak.
Ang det jag inledde texten med, det är ju hur dom såg ut vid publicering. Skulle vi istället ta foton från idag på 4 publicerade så det är dagsfärskt, då är det absolut 0% chans att du skulle pricka in ens 1. Om de som sagt inte är något extremt utmärkande.
Sist men inte minst, tror inte dom publicerade har sån stor lust att ha den typen av jobb ändå. Finns gott om alternativ, lager, industri, köra lastbil, ja den listan är lång. Tror bara att exempelvis stå i kassen på Elgiganten inte lockar oavsett. Förutom dom som otroligt nog jobbar kvar, finns väl dom exemplen också.