2026-05-02, 17:53
  #1
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Hundägare ska nu ta med sig vattenflaskor för att spola och spreja bort piss från bänkar, trottoarer och däck på parkerade bilar, uppger borgmästare Luca Salvetti. Efter ihärdiga och omfattande klagomål från boende om en ökad stank av urin i parker och vid lekplatser tar de lokala myndigheterna i med hårdhandskarna.

Annars väntar böter på mellan 25 och 500 euro, motsvarande cirka 270 respektive 5 400 kronor.

Detta gäller i en stad i Italien men det kan ju lika gärna hända i Sverige.


Citat:
Man skriver att man mötts av ”många rapporter från invånare som lyfter fram obehaget som orsakas av dålig lukt samt de hälso- och hygienproblem som uppstår till följd av förekomsten av flytande djuravfall i utrymmen avsedda för umgänge för både vuxna och barn”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxPLxx/italienska-kravet-spola-bort-hundpisset-eller-bota
Citera
2026-05-02, 17:55
  #2
Medlem
Låter helt sinnessjukt
Får hoppas vattnet ställer till med andra problem 😏
Hoppas nu inte svenska batikhäxeluder ser artikeln och försöker få igenom sånt trams i Sverige
Citera
2026-05-02, 18:00
  #3
Medlem
supremanics avatar
Jag kan tänka mig att det inte är samma problem i Sverige där vi har lägre temperatur och mer nederbörd som kan skölja bort pisset oftare. I ett torrt och varmt klimat om det är många hundar som pissar på en koncentrerad yta så har jag förståelse för att det kan bli ett problem med lukt.
Så om du sitter här i Sverige där helt andra förutsättningar råder och tycker att det är sinnessjukt så kanske du bör låta den lilla fettklumpen du har mellan axlarna tänka en vända till
Citera
2026-05-02, 18:06
  #4
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag kan tänka mig att det inte är samma problem i Sverige där vi har lägre temperatur och mer nederbörd som kan skölja bort pisset oftare. I ett torrt och varmt klimat om det är många hundar som pissar på en koncentrerad yta så har jag förståelse för att det kan bli ett problem med lukt.
Så om du sitter här i Sverige där helt andra förutsättningar råder och tycker att det är sinnessjukt så kanske du bör låta den lilla fettklumpen du har mellan axlarna tänka en vända till
Skulle precis skriva detta. Där nere vid medelhavet anses det ju ofta vara allmänt hyfs att ha med en vattenflaska och skvätta efter sina hundar. Svårt att tro att det skaver såpass mycket i näsan på folk så att vi får en lagändring.
Citera
2026-05-02, 18:07
  #5
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag kan tänka mig att det inte är samma problem i Sverige där vi har lägre temperatur och mer nederbörd som kan skölja bort pisset oftare. I ett torrt och varmt klimat om det är många hundar som pissar på en koncentrerad yta så har jag förståelse för att det kan bli ett problem med lukt.
Så om du sitter här i Sverige där helt andra förutsättningar råder och tycker att det är sinnessjukt så kanske du bör låta den lilla fettklumpen du har mellan axlarna tänka en vända till

Nog kan det vara så. Men har du t.ex. butik så kan du inte alltid ha dörren öppen när det är varmt för att det luktar hundpiss. Var alltid ute och gapade på hundägarna när hundarna pissade nära ingången. Fick väl pli då flesta i kvarteret, men alla kanske inte pallar att ta fajten.
Citera
2026-05-02, 18:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag kan tänka mig att det inte är samma problem i Sverige där vi har lägre temperatur och mer nederbörd som kan skölja bort pisset oftare.
Är det så kul att se gul snö vid var och varannan lyktstolpe under vinterns söndagspromenader?
Citera
2026-05-02, 18:10
  #7
Medlem
GirlsRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag kan tänka mig att det inte är samma problem i Sverige där vi har lägre temperatur och mer nederbörd som kan skölja bort pisset oftare. I ett torrt och varmt klimat om det är många hundar som pissar på en koncentrerad yta så har jag förståelse för att det kan bli ett problem med lukt.
Så om du sitter här i Sverige där helt andra förutsättningar råder och tycker att det är sinnessjukt så kanske du bör låta den lilla fettklumpen du har mellan axlarna tänka en vända till

Min spontana tanke var exakt densamma i allt du skrivit och den spontana tanken består.
Citera
2026-05-02, 18:13
  #8
Medlem
Jag är förvånad över hur ofta hundägare låter sina hundar, framför allt hanar, pissa på alla möjlig platser.

Gräsmattor - visst är det trist att det blir små spots som är övergödda, men varför låter folk hundarna pissa på lekplatser, räcken, lyktstolpar, elskåp och sånt? Man måste ju inte gå förbi de ställena och det går att träna hundar.

Vi kanske slipper stanken, men det ger ändå ekonomiska och hygieniska konsekvenser.

Har man inte kapacitet att träna sin hund, så är det fullt rimligt att skölja bort piss från stolpar osv.
__________________
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-05-02 kl. 18:15.
Citera
2026-05-02, 18:16
  #9
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Ja, fy fan vad det stinker runt vissa platser när det inte regnat på ett tag.
Många hundägare är svin.
Dom ska betala dyrt.
Citera
2026-05-02, 18:20
  #10
Medlem
okok1s avatar
Förbjud dessa äckliga djur istället.
Citera
2026-05-02, 18:32
  #11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag kan tänka mig att det inte är samma problem i Sverige där vi har lägre temperatur och mer nederbörd som kan skölja bort pisset oftare. I ett torrt och varmt klimat om det är många hundar som pissar på en koncentrerad yta så har jag förståelse för att det kan bli ett problem med lukt.
Så om du sitter här i Sverige där helt andra förutsättningar råder och tycker att det är sinnessjukt så kanske du bör låta den lilla fettklumpen du har mellan axlarna tänka en vända till

Jag är djurvän, jag gillar hundar och växte upp med flera stycken. Däremot borde många hundägare ha en pungspark. Låta sin hund pissa på någons bil eller någons staket eller någons ingång, hunden begriper inte men hundägaren borde göra det. Så inför gärna böter på 10.000 varje gång någon hundägare inte har koll på var sin hund pissar. Offentlig gräsmatta, skogen osv visst, men inte på trottoaren i stan eller ingången till en butik eller på någon annans ägodelar. Man kan lära hunden att hålla sig. Våra hundar höll sig alltid till de kom upp på offentlig gräsmatta/skogen.
Citera
2026-05-02, 18:55
  #12
Medlem
knark-kungens avatar
Hoppas det blir samma i Sverige. Är så trött på hundägare som tycker att deras djur ska få skita och pissa överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in