2026-05-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Trots att dom tillhör Babylon? Det är alltså undantagsfall om man tillhör vanlig kristendom?

Ja, nu skönmålar TTSP igen. Har du till ett Jesus är du avgudadurkare. Ska du få Guds godkännande måste du acceptera JVs lära som sanningen. Men detta är inget som man säger öppet.
Du behöver inte vara JV (nu) för att få Guds godkännande....men du måste acceptera sanningen, d v s JVs lära som den enda sanningen.
Citera
2026-05-02, 17:00
Medlem
Citat:
Nu blir jag ännu mer delad. Om du ljuger eller förvrider här så gör du något riktigt hemskt, men om detta är sanning så är det häpnadsväckande. Nu vet jag inte vad jag ska tycka längre, jag slits åt två håll typ.

Fakta är viktigt i en sådan situation. Sök fakta från många håll.

Vill du se en debatt om detta så börja läsa tidigare inlägg i denna tråd.

Sen är det bra att du tog upp orden ljuger och förvridet. JVn, fr a TTSP använder gärna dessa ord, men han undviker nogsamt att vara tydlig med vad som är lögner och förvridet. Ett ganska bekvämt sätt att argumentera......men som på sikt blir genomskinligt.
Citera
2026-05-02, 17:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, nu skönmålar TTSP igen. Har du till ett Jesus är du avgudadurkare. Ska du få Guds godkännande måste du acceptera JVs lära som sanningen. Men detta är inget som man säger öppet.
Du behöver inte vara JV (nu) för att få Guds godkännande....men du måste acceptera sanningen, d v s JVs lära som den enda sanningen.
Men ändå oavsett vad JV är eller inte är, är du fortfarande helt stängd för all typ av spiritualitet? Tror du att allt som finns är materia och energi, och att det inte finns någonting utanför universum, inget högre medvetande, ingenting alls? Bara vi på denna rymdsten skapade av naturliga processer, och inget mer? Sen när vi dör tar allt slut?

Det är nog att gå lite väl långt bara för att du är sur över din JV tid.
Citera
2026-05-02, 17:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Fakta är viktigt i en sådan situation. Sök fakta från många håll.

Vill du se en debatt om detta så börja läsa tidigare inlägg i denna tråd.

Sen är det bra att du tog upp orden ljuger och förvridet. JVn, fr a TTSP använder gärna dessa ord, men han undviker nogsamt att vara tydlig med vad som är lögner och förvridet. Ett ganska bekvämt sätt att argumentera......men som på sikt blir genomskinligt.
Denna tråd är typ 1200 sidor lång. Kan du inte referera mig till en sida i tråden jag kan börja läsa på?
Citera
2026-05-02, 17:09
Medlem
Citat:
Trots att dom tillhör Babylon? Det är alltså undantagsfall om man tillhör vanlig kristendom?

Enligt Jehovas vittnen (och bibeln enligt mig) så tillhör även Babylon dom som säger sig vara kristna, men som inte följer Guds/Jesu lagar och bud enligt bibeln. Dom är falska kristna enligt 2 Korinthierna:

"Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel." (2 Kor 11:13-14 Bibel2000)

Jehovas vittnen menar att kristenheten/antikristna/skökan/Babylon tillhör en speciell grupp som motstår Gud, eftersom dom borde veta vem och hur Gud är, eftersom dom läser och förespråkar bibeln.

Denna grupp bildades redan på 100-talet då Paulus hade varnat om ett stort avfall från sann kristendom, och Johannes bekräftade att avfallet var aktivt på hans tid, han skrev:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Antikrist/antikrister/skökan/Babylon är alltså sådana som säger sig vara kristna, men som inte följer bibelns bud, dom är inte kristna, utan anti-kristna. Antikrist är alltså sådana som säger sig vara kristna men inte är det. det främsta exemplet är Katolska Kyrkan som har t.ex. krigat och dödat människor trots att Jesu bud är att "älska dina fiender" och "vända andra kinden till".

Jehovas vittnen i t.ex. Hitler Tyskland hamnade i koncentrationsläger och avrättades för att dom ville följa Jesu bud.
Senast redigerad av ttsp 2026-05-02 kl. 17:15.
Citera
2026-05-02, 17:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Enligt Jehovas vittnen (och bibeln enligt mig) så tillhör även Babylon dom som säger sig vara kristna, men som inte följer Guds/Jesu lagar och bud enligt bibeln.

Jehovas vittnen menar att kristenheten/antikristna/skökan/Babylon tillhör en speciell grupp som motstår Gud, eftersom dom borde veta vem och hur Gud är, eftersom dom läser och förespråkar bibeln.

Denna grupp bildades redan på 100-talet då Paulus hade varnat om ett stort avfall från sann kristendom, och Johannes bekräftade att avfallet var aktivt på hans tid, han skrev:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Antikrist/antikrister/skökan/Babylon är alltså sådana som säger sig vara kristna, men som inte följer bibelns bud, dom är inte kristna, utan anti-kristna. Antikrist är alltså sådana som säger sig vara kristna men inte är det. det främsta exemplet är Katolska Kyrkan som har t.ex. krigat och dödat människor trots att Jesu bud är att "älska dina fiender" och "vända andra kinden till".

Jehovas vittnen i t.ex. Hitler Tyskland hamnade i koncentrationsläger och avrättades för att dom ville följa Jesu bud.
Kan dessa som följer guds/jesu lagar vara vanliga kristna eller är det (nästan) enbart JV som gör det?
Hur stor procentuell andel av mänskligheten tror du kommer till himlen? Om det nästan bara är JV som kommer dit så borde det vara ungefär 0.09%. Är detta verkligen rimligt? Är det så som gud har designat världen?

Det är nog mitt största problem med JV egentligen, hur liten gruppen är och att de samtidigt hävdar sig vara den enda sanningen. De två sakerna samtidigt är inkompatibla och jag kan inte se hur gud skulle tillåta det scenariot.
Citera
2026-05-02, 17:33
Medlem
Citat:

Du såg ju vad TTSP skrev. Kristenheten är synnerligen belastad eftersom den spridit "lögner" om Gud,...... dvs sådant som inte är JVs läror.
Kul att Titties var öppen med detta.
Citera
2026-05-02, 17:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du såg ju vad TTSP skrev. Kristenheten är synnerligen belastad eftersom den spridit "lögner" om Gud,...... dvs sådant som inte är JVs läror.
Kul att Titties var öppen med detta.
Varför är du inte kristen? Jag har ju lagt fram massor med oförnekbara bevis. Låter du verkligen din surhet över din JV tid påverka det?
Citera
2026-05-02, 17:38
Medlem
Citat:
Men ändå oavsett vad JV är eller inte är, är du fortfarande helt stängd för all typ av spiritualitet? Tror du att allt som finns är materia och energi, och att det inte finns någonting utanför universum, inget högre medvetande, ingenting alls? Bara vi på denna rymdsten skapade av naturliga processer, och inget mer? Sen när vi dör tar allt slut?

Det är nog att gå lite väl långt bara för att du är sur över din JV tid.

Religion kan ha en psykologisk och social funktion. Jag tror att det är av godo att hålla en oupplyst majoritet fast i religionens grepp. Detta förhindrar social oro. Religionen är bra som ett maktmedel för att hålla ihop en civilisation. Tyvärr har Västerlandet missat detta.
Citera
2026-05-02, 17:40
Medlem
Citat:
Varför är du inte kristen? Jag har ju lagt fram massor med oförnekbara bevis. Låter du verkligen din surhet över din JV tid påverka det?

Bevis? Turinsvepningen? Ljusfenomen i Egypten? Skärp dig.,😁
Citera
2026-05-02, 17:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Bevis? Turinsvepningen? Ljusfenomen i Egypten? Skärp dig.,😁
Angående turinsvepningen så finns det faktiskt flera matematiker som har gjort beräkningar på hur sannolikt det är att den är autentisk baserat på all samlad vetenskap som gjorts på den.

Här är en sån matematisk beräkning t.ex.
https://www.shroud.com/fanti3en.pdf

"It results that the TS is authentic with a probability of 100% and a corresponding uncertainty equivalent to 10^-83".

Det är alltså matematiskt beräknat att turinsvepningen är autentisk till 99.99999...% med 83 nior efter sannolikhet. Om dessa beräkningar är korrekta betyder det att kristendom är sant med samma sannolikhet.

Sannolikheten att kristendom är falskt blir då 0.000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00001%. Jag räknade nollorna, det är ingen överdrift.

Kom igen alltså.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-02 kl. 17:48.
Citera
2026-05-02, 17:47
Medlem
Citat:
Kan dessa som följer guds/jesu lagar vara vanliga kristna eller är det (nästan) enbart JV som gör det?
Hur stor procentuell andel av mänskligheten tror du kommer till himlen? Om det nästan bara är JV som kommer dit så borde det vara ungefär 0.09%. Är detta verkligen rimligt? Är det så som gud har designat världen?

Det är nog mitt största problem med JV egentligen, hur liten gruppen är och att de samtidigt hävdar sig vara den enda sanningen. De två sakerna samtidigt är inkompatibla och jag kan inte se hur gud skulle tillåta det scenariot.

Nu är det ytterst få JVn som har ett himmelskt hopp. Även om antalet ökat på de senaste åren. När jag lämnade var de färre än 10009, nu är de över 22000, trots att de enligt JV-läran ska bli färre och färre.
De flesta JVn har ett jordiskt hopp där de först ska rensa jorden från alla kadaver av människor som slaktats i Harmageddon. När de gjort detta ska de bli veganer och kela med lejon och pandor. Det är bara att titta på Paradis bilder i JV-publikationer. Det är direkt infantila sagoskildringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in