2026-05-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lever du ett bra liv med god hälsa, bra ekonomi, bra boende, bra polare och familj då kommer du med största sannolikhet inte bli en sur och bitter gubbjävel.

De som är jävla surkart är de som går runt med krämpor, har knappt råd med bullar till kaffet, bor i nån sunkig etta i Hässelby och saknar polare och familj. Då skulle jag också bli en bitterfitta.

Finns ju äldre öbersittare också, som tror att de är kungliga bara för att de lever upp päronens arv, kör fin bil osv
Citera
2026-05-02, 12:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle ha hållit med dig om du pratat om människor i allmänhet, men i gruppen äldre behöver du ta hänsyn till demensen, ofta underdiagnostiserad och med långsamt skeende. Demensen får människor att tappa kontrollen över sin vardag vilket gör dem oroliga, bittra och elaka.
Du tänker att alla människor blir dementa när de passerat 60?
Citera
2026-05-02, 13:18
Medlem
LeeVans avatar
Du jämför äpplen och päron.

Det finns ju inga män längre i de yngre generationerna, enbart “hen” utan någon manlig identitet.

Det närmaste du idag kan komma svenska män är de fruntimmer som springer omkring i kavaj, kostym och med slips.
Citera
2026-05-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beror ju på vad man menar med otrevlig. Ibland handlar det bara om att folk har försökt behaga andra hela livet: först föräldrar, lärare och skolkamrater, sedan chefer och arbetskamrater och kanske myndighetspersoner. Samt naturligtvis det motsatta könet. När de har sin pension - och intresset för det motsatta könet har gått ner - så behöver de inte behaga någon mer. De har inget att vinna eller förlora mer. Så de kan lika visa vad de känner, säga rakt ut vad de tycker o.s.v.. De behöver inte längre spela med i något falskt socialt spel.

...sedan finns det förstås även gamla människor som är allmänt bittra över att deras liv blev som det blev. Och nu kan det inte ändras mer, det finns inget att hoppas på mer.
Sån där börjar jag redan bli. Är inte ens 60 men har börjat inse att det finns ingen mening att hålla igen. För det mesta håller jag käft på jobbet men skiter i vad de andra kommer överens om. Jag gör som jag vill och i slutändan blir resultatet lika med eller bättre.
Har dock aldrig varit en rövslickare tidigare heller.
Citera
2026-05-02, 13:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du tänker att alla människor blir dementa när de passerat 60?

Jag tänker att de flesta sura, bittra människor, speciellt på landsbyggden, över 60 har en begynade ännu odiagnosterad demens som orsakar deras betende.
Citera
2026-05-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Finns hur många tjuriga gamlingar som helst, men finns ganska många trevliga med.
Jag kommer säkert bli en tjurig gamling för jag måste leva mina sista år i en värld fulla av neger, araber och annat elände samtidigt som ingen runt mig gör något annat än att sitter och glor i mobilen.
Allt i samhället försämras förutom pengarna som används för att serva våra tillresta.
Knappast något att glädjas åt.
Om du redan nu utgår från att du kommer bli en tjurig gammal gubbe, då är det nog inte omvärlden som är huvudproblemet. Du är förmodligen en odräglig människa redan nu.

Och då spelar det ingen roll hur verkligheten faktiskt ser ut.
Citera
2026-05-02, 14:06
Medlem
Alla människor är inte trevliga i grunden men många håller uppe en fasad under sin yrkesverksamma år för att inte göra sig omöjliga. I och med pensionen släpper det kravet och de kan vara mer sig själva.
Citera
2026-05-02, 14:20
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
För att parafrasera Raylan Givens: Om man träffar en otrevlig gamling, så har man träffat en otrevlig gamling. Men om man bara träffar otrevliga gamlingar, så är det nog man själv som är problemet.

Min bild av svenska äldre är att de ofta är trevliga, men så är jag ganska trevlig också.

Detta stämmer väldigt bra
Citera
2026-05-02, 14:48
Avstängd
Om du träffar en massa otrevliga människor oavsett ålder.... Vilken är då den gemensamma nämnaren? Börja där
Citera
2026-05-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?

Ingen annan upplever detta beteende, har du sökt hjälp?
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
För att parafrasera Raylan Givens: Om man träffar en otrevlig gamling, så har man träffat en otrevlig gamling. Men om man bara träffar otrevliga gamlingar, så är det nog man själv som är problemet.
Detta har man hör många många gånger i olika tappningar.

Var det enda gången du hört detta?

Det är ett generiskt svar som är gammalt som gatan och har inte en djup mening och insikt. Det är raggartyper som tror de har förstått något. Men de har inte förstått något och är för dumma för att förstå något.
Citera
Medlem
Jag tycker de flesta "gamlingar" är oerhört trevliga. Alltid gillat äldre människor, redan som litet barn.
Kan dock tänka mig att den bästa kan tappa humöret om den går med ständig värk. Eller fått uppleva att alla man älskade mest dött ifrån en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in