Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Du behöver inte övertyga mig. Det är det jag argumenterat för i tråden.
Det är TomatKungen du behöver övertyga.
Vad hittar du på för skit? Jag har inte ifrågasatt att obesitas minskar fertiliteten. Vad jag har ifrågasatt är tron att alla med obesitas är ofrivilligt barnlösa. När det
mycket väl kan vara så att de fick fetma
efter att de fått de barn de vill ha.
Jag känner en kvinna som hade 29.8 i BMI (gränsen till obesitas, som ligger på 30.0). Hon var 34 år. Utifrån både ålder och kraftig övervikt trodde hon att hon var "safe" och inte hade så lätt att bli gravid. Men det blev hon. Efter två månader med sin nya partner. Under graviditeten gick hon upp en hel del i vikt. De fick barn. Hon gick ner, men inte tillräckligt. Och sedan dess har hon obesitas. Detta är inte ovanligt. Hon har nu två barn.
Råden är att inte gå upp mer än några få kilon under graviditet, om kvinnan redan har övervikt. Då det kan bli svårt att gå ner sedan.
Och åter till kvinnan jag känner: hennes barn är normalviktiga! Ingen tillstymmelse till vare sig övervikt eller obesitas. Hon är också noga med att hela familjen äter sunt och rör på sig. Hon vill inte att barnen hennes ska få kämpa så hårt med sin vikt, som hon tyvärr får göra.
Känner fler kvinnor som blivit gravida när de varit överviktiga. Man ska nog inte se övervikt som ett preventivmedel. Uppenbarligen.