2026-04-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det yttersta fåtalet studier och undersökningar du själv har postat har hållit ännu sämre standard. Förstår inte varför andra ska hålla en standard som inte ens du själv kan efterleva.

Jag har bara delat studier som är väl etablerade och de flesta fall uppföljda av fler studier som bekräftar resultaten
Citera
2026-04-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så vad av mina påståenden vill du ha källor på? Jag har visat dig källor som visar att stress samt graviditet kan leda till övervikt. Vill du ha källor på att småbarnsföräldrar är stressade?

Föräldraledigheten är inte lång. När avkomman är cirka 1.5 år är det dags för båda att jobba. Eller rättare sagt: Jobba, vabba, jobba, vabba, jobba, vabba, jobba, vabba de första åren. Och i synnerhet kvinnor kan känna sig otillräckliga både som mammor och som arbetstagare. Och så hushållsarbete på det. Svårt då för många kvinnor att prioritera hälsan. Stress och felaktig mat (snabba kolhydrater till lunch och mellanmål medans hon stressar iväg för att hinna träffa sina fina barn på förskolan) leder lätt till övervikt.

Men det är klart! I jämställda familjer, där mannen också tar sig an hushållsarbetet osv. Där kommer ju kvinnan hinna och orka lägga lite mer tid på sin hälsa! Och lättare hålla bra vikt. Och bättre fertilitet. Detta är viktigt även om frugan är hemmafru. Även då behöver mannen steppa in och ta hand om barn och hushåll, så att frugan kan hinna hålla sig i trim.

En hemsida är inte en källa. Framförallt inte olm du inte har en namngiven person som kan räknas som en expert.

Så leta efter en studie. Eller en forskare som uttalar sig. Gärna att.det finns ett datum när personen uttalar sig.
Citera
2026-04-20, 09:25
Medlem
Citat:
Men kära du. Detta är ingen vetenskaplig artikel jag ska skriva, utan jag sitter här på min fritid och debatterar. Och källorna jag använde säger ju exakt samma sak som artikeln i trådstarten. Bara lite mer nyanserat. Och på Nordic IVF jobbar spec.läkare. Men visst, du kan läsa samma sak på 1177:

"När är man fertil?
Kvinnlig fertilitet når en topp vid 22 års ålder och minskar därefter sakta till omkring 35 års ålder, varefter den faller snabbare fram till klimakteriet . Efter 35 års ålder ökar även riskerna för komplikationer under både graviditet och förlossning. Det är därför extra viktigt att ha goda levnadsvanor. Ålder är även en faktor för män eftersom spermiekvalitén blir sämre med stigande ålder."

Källa: 1177 https://www.1177.se/Kalmar-lan/liv--halsa/sexuell-halsa/halsa-infor-graviditet/

-------

Sedan kan du få information om en vetenskaplig undersökning, som går tvärtemot detta, här kan du läsa lite kort undersökningen:

"En färsk dansk studie publicerad i Fertility and Sterility visar att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så drastiskt efter 30 som man hittills trott. Under ett år följde forskarna 2?820 kvinnor mellan 20 och 40 år som ville bli gravida. Mest fertila visade sig kvinnorna mellan 30 och 34 vara, 87 procent av dem blev gravida. De mellan 35 och 40 år var nästan lika fertila som de mellan 20 och 24, 72 procent av de äldre blev gravida mot 78 i den yngsta gruppen."
Källa: https://www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/hog-fertilitet-efter-30/

Du kan själv försöka finna den vetenskapliga artikeln i Fertility and Sterility.
https://www.sciencedirect.com/journal/fertility-and-sterility

Tack
Både studien och 1177 är vettiga källor.

Om en kikar på 1177 så ser en att den stärker min argumentation.
En ska ha en sund vikt. Vilket 45 procent av Sveriges kvinnor inte har när de fyllt 30.
En bör vara måttlig med alkohol vilket ca 13 procent av Sveriges kvinnnor inte är mellan 30-44.

Då försvinner ganska många. Och då har vi inte ens kikat på männen. Efter 30 är ca 56 procent överviktiga och ca 17 procent dricker för mycket.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/andts/andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning-och-omfattning-av-andts-i-befolkningen/alkoholkonsumtion/alkoholkonsumtion-bland-vuxna/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/overvikt-och-obesitas-hos-vuxna/
Citera
2026-04-20, 09:27
Medlem
Citat:
Men kära du. Detta är ingen vetenskaplig artikel jag ska skriva, utan jag sitter här på min fritid och debatterar. Och källorna jag använde säger ju exakt samma sak som artikeln i trådstarten. Bara lite mer nyanserat. Och på Nordic IVF jobbar spec.läkare. Men visst, du kan läsa samma sak på 1177:

"När är man fertil?
Kvinnlig fertilitet når en topp vid 22 års ålder och minskar därefter sakta till omkring 35 års ålder, varefter den faller snabbare fram till klimakteriet . Efter 35 års ålder ökar även riskerna för komplikationer under både graviditet och förlossning. Det är därför extra viktigt att ha goda levnadsvanor. Ålder är även en faktor för män eftersom spermiekvalitén blir sämre med stigande ålder."

Källa: 1177 https://www.1177.se/Kalmar-lan/liv--halsa/sexuell-halsa/halsa-infor-graviditet/

-------

Sedan kan du få information om en vetenskaplig undersökning, som går tvärtemot detta, här kan du läsa lite kort undersökningen:

"En färsk dansk studie publicerad i Fertility and Sterility visar att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så drastiskt efter 30 som man hittills trott. Under ett år följde forskarna 2?820 kvinnor mellan 20 och 40 år som ville bli gravida. Mest fertila visade sig kvinnorna mellan 30 och 34 vara, 87 procent av dem blev gravida. De mellan 35 och 40 år var nästan lika fertila som de mellan 20 och 24, 72 procent av de äldre blev gravida mot 78 i den yngsta gruppen."
Källa: https://www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/hog-fertilitet-efter-30/

Du kan själv försöka finna den vetenskapliga artikeln i Fertility and Sterility.
https://www.sciencedirect.com/journal/fertility-and-sterility

Den vetenskapliga artikeln verkar ligga bakom en betalvägg. Kan kika och se om jag kan få fram den på ett etiskt sätt ikväll.
Citera
2026-04-20, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Tack
Både studien och 1177 är vettiga källor.

Om en kikar på 1177 så ser en att den stärker min argumentation.
En ska ha en sund vikt. Vilket 45 procent av Sveriges kvinnor inte har när de fyllt 30.
En bör vara måttlig med alkohol vilket ca 13 procent av Sveriges kvinnnor inte är mellan 30-44.

Då försvinner ganska många. Och då har vi inte ens kikat på männen. Efter 30 är ca 56 procent överviktiga och ca 17 procent dricker för mycket.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/andts/andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning-och-omfattning-av-andts-i-befolkningen/alkoholkonsumtion/alkoholkonsumtion-bland-vuxna/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/overvikt-och-obesitas-hos-vuxna/

I Sverige är mer än hälften av alla män överviktiga och nästan hälften av kvinnorna.

Övervikt har stor (negativ) påverkan på fertiliteten hos både män och kvinnor.

Detta har vi redan konstaterat ett par gånger innan i tråden.
Citera
2026-04-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
I Sverige är mer än hälften av alla män överviktiga och nästan hälften av kvinnorna.

Övervikt har stor (negativ) påverkan på fertiliteten hos både män och kvinnor.

Detta har vi redan konstaterat ett par gånger innan i tråden.

Du behöver inte övertyga mig. Det är det jag argumenterat för i tråden.
Det är TomatKungen du behöver övertyga.
Citera
2026-04-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Du behöver inte övertyga mig. Det är det jag argumenterat för i tråden.
Det är TomatKungen du behöver övertyga.

Vad hittar du på för skit? Jag har inte ifrågasatt att obesitas minskar fertiliteten. Vad jag har ifrågasatt är tron att alla med obesitas är ofrivilligt barnlösa. När det mycket väl kan vara så att de fick fetma efter att de fått de barn de vill ha.

Jag känner en kvinna som hade 29.8 i BMI (gränsen till obesitas, som ligger på 30.0). Hon var 34 år. Utifrån både ålder och kraftig övervikt trodde hon att hon var "safe" och inte hade så lätt att bli gravid. Men det blev hon. Efter två månader med sin nya partner. Under graviditeten gick hon upp en hel del i vikt. De fick barn. Hon gick ner, men inte tillräckligt. Och sedan dess har hon obesitas. Detta är inte ovanligt. Hon har nu två barn.

Råden är att inte gå upp mer än några få kilon under graviditet, om kvinnan redan har övervikt. Då det kan bli svårt att gå ner sedan.

Och åter till kvinnan jag känner: hennes barn är normalviktiga! Ingen tillstymmelse till vare sig övervikt eller obesitas. Hon är också noga med att hela familjen äter sunt och rör på sig. Hon vill inte att barnen hennes ska få kämpa så hårt med sin vikt, som hon tyvärr får göra.

Känner fler kvinnor som blivit gravida när de varit överviktiga. Man ska nog inte se övervikt som ett preventivmedel. Uppenbarligen.
Citera
2026-04-22, 00:16
Medlem
Dubbelpost.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-22 kl. 00:22.
Citera
2026-04-28, 23:33
Medlem
AndersPersson99s avatar
Statsfeminismen beslöt att förtala och nedvärdera traditionella könsroller, vilket försvårat för människor att frivilligt leva enligt den livsåskådningen. Istället har biologiskt onaturliga könsnormer konstruerats som lett till att kvinnor väntar för länge med att skaffa barn och att attraktionen från män uteblir.
Citera
2026-04-28, 23:49
Avstängd
Knivur-273s avatar
Man bör hitta en vacker kvinna och göra henne pregnant innan hon kommer på andra tankar.

Det är förvisso bra om hon har en gymasieutbildning, men inte mer, för en univeritetsutbildning förvrider hennes sinne.

Nu får man se fina söner eller döttrar växa upp att ta hand om i lyckan. Leka med bilbanor eller dockhus med miniatyr-möbler och miniatyr porslin.

Få kvinnor, i synnerhet ej de universitetsutbildade kan tända elden som jag. Den saken anses dock vara grundläggande för mänskligheten.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-04-29 kl. 00:18.
Citera
2026-05-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Problemet ligger nog inte bara hos kvinnor, utan att män inte heller vill ha barn. Se till exempel denna man som gjorde sig skyldig till grovt brott - för att inte bli pappa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/man-misstanks-ha-skickat-kompis-pa-faderskapstest

Jag hade nog skaffat barn tidigare om jag hade kunnat. Men bostadsmarknaden är kaputt, våra män är kaputt och det enda vi har att förlita oss på är karriär... få tillräckligt med pengar för att kanske kunna köpa ett vettigt boende till oss själva om 10 år men knappast åt en hel familj.
Kvinnor skapar problemet och sen skyller du på män

Be damned if do be damned if dont

Dra åt helvete idiot, män ser hur ni fkn beter er ni har blivit socialt efterblivna, ni har huvudet så långt i arslet att ni inte fattar vad ni håller på med

"Karriär" lol Lev i fattigdom ditt vidriga as.
Citera
2026-05-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Kvinnor skapar problemet och sen skyller du på män

Be damned if do be damned if dont

Dra åt helvete idiot, män ser hur ni fkn beter er ni har blivit socialt efterblivna, ni har huvudet så långt i arslet att ni inte fattar vad ni håller på med

"Karriär" lol Lev i fattigdom ditt vidriga as.
Kvinnor är ett resultat av hur män behandlar dem. Så har det varit i urminnes tider. Är det kvinnor som rule the world? Nej. Det är män som skapar problem som gör att kvinnor inte vill ha barn öht.

Kvinnor har egna liv idag, just för att män inte kan tillhandahålla trygghet vare sig fysiskt eller ekonomiskt. Och som det inte vore nog så vill nog inte kvinnor sätta barn i ett samhälle där de får gå i samma klass som 40-åriga invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in