2026-05-02, 10:05
Medlem
När man blir lite äldre så skiter man i vad folk tycker och tänker, man har haft ett helt liv att öva sitt självförtroende på.

Då känns det kul att trycka till alla er ungdomar som ännu är svaga i sinnet.

Många unga som tror de är hårdingar skiter ner sig när de blir tillsagda eller utskällda, det känns kul.

Sen på vår tid var män, män och såg ut som män också...

Personligen har jag svårt för er feminina henboys, ungdomskillar idag ser ju ut och uppför sig som smygbögar allihop.

Klart att jag som Alfa tycker det är kul att platta till ert självförtroende när ni uppenbarligen spelar gangsta.
Detta ger mig många goda skratt i vardagen, tack för det.

Innerst inne är ni mammasgossar, trots era vildvuxna skägg...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-02 kl. 10:30.
Citera
2026-05-02, 10:12
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beror ju på vad man menar med otrevlig. Ibland handlar det bara om att folk har försökt behaga andra hela livet: först föräldrar, lärare och skolkamrater, sedan chefer och arbetskamrater och kanske myndighetspersoner. Samt naturligtvis det motsatta könet. När de har sin pension - och intresset för det motsatta könet har gått ner - så behöver de inte behaga någon mer. De har inget att vinna eller förlora mer. Så de kan lika visa vad de känner, säga rakt ut vad de tycker o.s.v.. De behöver inte längre spela med i något falskt socialt spel.

Intressant hypotes. Jag undrar om det är färre odrägliga gamlingar i länder som accepterar mer rak kommunikation.

Citat:
...sedan finns det förstås även gamla människor som är allmänt bittra över att deras liv blev som det blev. Och nu kan det inte ändras mer, det finns inget att hoppas på mer.

Ja, men jag tror avsaknad av relationer och socialt sammanhang hos äldre är en vanlig orsak med. Organiserad religion (jag menar inte Islam) är svag i Sverige dessvärre; den hade annars kunnat ge både sammanhang, mening och tro. När det gäller boomers så tror de bara på detta:

Citat:
John Lennon och Plastic Ono Band - God

God is a concept by which measures our pain
I'll say it again
God is a concept by which measures our pain
I don't believe in magic
I don't believe in I-ching
I don't believe in Bible
I don't believe in Tarot
I don't believe in Hitler
I don't believe in Jesus
I don't believe in Jesus
I don't believe in Kennedy
I don't believe in Buddha
I don't believe in Mantra
I don't believe in Gita
I don't believe in Yoga
I don't believe in Kings
I don't believe in Elvis
I don't believe in Zimmerman
I don't believe in the Beatles
I just believe in me, Yoko, and me, and that's reality
The dream is over
What can I say?
The Dream is over
Yesterday
I was the Dreamweaver
But now I'm reborn
I was the walrus
But now I'm John
And so, dear friends
You'll just have to carry on
The dream is over

Det är klart man kan bli miserabel och odräglig när man är så självupptagen.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-05-02 kl. 10:27.
Citera
2026-05-02, 10:15
Medlem
Blaskas avatar
Nej den bilden delar jag inte. Träffar mest trevliga äldre människor. Självklart är dom ensamma bittra människorna otrevliga. Men dom finns i alla åldersgrupper.
Citera
2026-05-02, 10:16
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, det finns en mycket vettig förklaring varför många över 70 blir helt självcenterarade. För det är det som händer som du fiskar efter men inte kan sätta fingret på. Inte alla men en betydande del blir självcentrerade.

Och någonting händer definitivt med folk när de blir äldre. Men man märker att folk inte uppmärksammat detta. Men folk vet sällan ens vad varorna i affären kostar ens. Varor man köper och konsumerar varje dag. Man vet inte vad man röstar på och för. Man kunde inte peka ut ukraina innan konflikten och man är nu expert på landets geopolitik.

Det blir så när man blir sjuk. Du ser precis samma sak hos en annan grupp. Människor som drabbas av psykisk ohälsa. Dessa blir också helt självcentrerade.

Vi dör inte knall och fall längre i lika stor omfattning. Istället är det ofta en mångårig kamp mot någon skit. Som tar en stor del av energin, fokus....

Det blir även vår uppgift att vara den vuxne med fågelperspektiv...
Det är synapserna i hjärnan som börjar brytas ner med åldern. Jag märker det mest i mataffärerna när de gamla går omkring i sin helt egna lilla värld, utan att se vad som händer omkring dom. De kan blockera en hel gång med sin kundvagn medan de står med tom blick i flera minuter och granskar någon vara. Eller så står de med tom blick framför kassan medan kassörskan scannar varorna, och först när hon säger att det är klart vaknar den gamle till och börjar fumla efter pengar. Sådana har nog de människorna inte alltid varit.

I trafiken märker man det också, när de gamla kör omkring utan att förstå sin omgivning. Lämnar inte företräde för de förstår inte längre att de skall göra det, eller kör upp i motsatt körriktning på motorvägen.
Citera
2026-05-02, 10:21
Avstängd
Har själv inte upplevt att det är så, tvärtom skulle jag säga. Tråkigt för TS att uppevelsen är som det beskrivs.
Citera
2026-05-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beror ju på vad man menar med otrevlig. Ibland handlar det bara om att folk har försökt behaga andra hela livet: först föräldrar, lärare och skolkamrater, sedan chefer och arbetskamrater och kanske myndighetspersoner. Samt naturligtvis det motsatta könet. När de har sin pension - och intresset för det motsatta könet har gått ner - så behöver de inte behaga någon mer. De har inget att vinna eller förlora mer. Så de kan lika visa vad de känner, säga rakt ut vad de tycker o.s.v.. De behöver inte längre spela med i något falskt socialt spel.

...sedan finns det förstås även gamla människor som är allmänt bittra över att deras liv blev som det blev. Och nu kan det inte ändras mer, det finns inget att hoppas på mer.
Det där behovet att behaga gäller kanske väldigt gamla i vissa miljöer i så fall. Har man sådana problem behöver man nog söka för det.
Citera
2026-05-02, 10:24
Medlem
jcockers avatar
Dom kanske kan sniffa till sig din åldersrasism, vad vet jag.
Citera
2026-05-02, 10:28
Medlem
swedenistanis avatar
Från min sida så menar jag med överlag ca 50-70% inte alla gamlingar!
Citera
2026-05-02, 10:30
Medlem
Ilimitados avatar
Äldre har ofta en massa dolda hälsoproblem. Klart man blir grinig av det. Bara en sån enkel sak som sömnen blir ofta sämre med åldern.
Citera
2026-05-02, 10:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?
Mycket handlar om fysisk smärta.
Citera
2026-05-02, 10:31
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Mycket handlar om fysisk smärta.

Kan också vara så!
Citera
2026-05-02, 10:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Dom kanske har en dålig dag eller är allmänt less på livet å längtar tills handduken ska kastas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in