Citat:
Ursprungligen postat av
Duvlort
Intressant hade det blivit om Ukraina beslöt sig att plocka Putin under paraden.
Framförallt vad hade Trump sagt om att eliminera ledaren för ett annat land?
Ärligt talat tror jag inte de vill det.
Hög risk att det är naivt att tro att det blir fred bara Putin dör. Risken är att någon minst lika illa kliver fram och lovar än mer hämnd och upprättelse och då får ökat folkligt stöd från miljontals ryssar som just såg sin (ändå rätt populäre) ledare bli dödad på TV.
Ukrainarna vet var de har Putin, och de vet vilka han håller nära sig och hur hans politiska garde ser ut. Att röra om i grytan är ingen fördel när det ändå sannolikt inte leder till fred. Dessutom blir deras seger (från ett symboliskt perspektiv) så mycket mer psykologiskt effektfull på ryssarna när de blir sittande med samme ledare som drog igång kriget, och förnedrande nog förlorade det. En ny ledare skulle kunna skylla ifrån sig, "det var Putin som orsakade det där, jag försökte bara göra mitt bästa under rådande omständigheter".
Nej, ukrainarna vill nog se till att Putin lever tills kriget är slut, så får han står där med skammen och de själva kan fokusera på att återuppbygga sitt land medan ryssarna är upptagna med postsovjetiska 90-talskriserna 2.0.