2026-05-02, 08:55
  #3697
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sen verkar det väl vara allmänt vedertaget att han, Poromaa och Anger körde alldeles för hårt under försäsongen och gick på den klassiska överträningsminan.
Överträningsteorin är fascinerande. Om den är sann i dessa fallen får man anta att de utpekade skidlöparnas kroppar skrek åt dem att de körde på rött, ’totally overdoing it’ och ’give me a break’, men att de bemötte dessa signaler med ”aahh, det är inte meningen att man alltid ska må bra om man vill bli bäst”, ”längdskidåkning är ingen dans på rosor” och ”vad som inte dödar mig gör mig starkare”.

Och jodå, elitidrotten är säkert så grym till sin karaktär att du kanske behöver ligga och balansera på gränsen till överträning för att faktiskt bli bäst, men då behövs det antagligen också bättre verktyg för att identifiera övertrampen som sabbar utfallet av de enorma träningsmängderna…
Citera
2026-05-02, 09:01
  #3698
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Frugan vann ju en miljon på Triss för några år sedan så det borde väl inte vara en avgörande faktor.
En miljon räcker inte så länge när man sitter med huslån och familj
Citera
2026-05-02, 10:49
  #3699
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
En miljon räcker inte så länge när man sitter med huslån och familj

Det beror ju på om de gjorde kloka investeringar efter vinsten. Det är ändå några år sedan nu.
Citera
2026-05-02, 10:56
  #3700
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Överträningsteorin är fascinerande. Om den är sann i dessa fallen får man anta att de utpekade skidlöparnas kroppar skrek åt dem att de körde på rött, ’totally overdoing it’ och ’give me a break’, men att de bemötte dessa signaler med ”aahh, det är inte meningen att man alltid ska må bra om man vill bli bäst”, ”längdskidåkning är ingen dans på rosor” och ”vad som inte dödar mig gör mig starkare”.

Och jodå, elitidrotten är säkert så grym till sin karaktär att du kanske behöver ligga och balansera på gränsen till överträning för att faktiskt bli bäst, men då behövs det antagligen också bättre verktyg för att identifiera övertrampen som sabbar utfallet av de enorma träningsmängderna…

....vilket man trodde de att blivit bättre på att identifiera i landslaget vid det här laget.
Citera
2026-05-02, 11:36
  #3701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Överträningsteorin är fascinerande. Om den är sann i dessa fallen får man anta att de utpekade skidlöparnas kroppar skrek åt dem att de körde på rött, ’totally overdoing it’ och ’give me a break’, men att de bemötte dessa signaler med ”aahh, det är inte meningen att man alltid ska må bra om man vill bli bäst”, ”längdskidåkning är ingen dans på rosor” och ”vad som inte dödar mig gör mig starkare”.

Och jodå, elitidrotten är säkert så grym till sin karaktär att du kanske behöver ligga och balansera på gränsen till överträning för att faktiskt bli bäst, men då behövs det antagligen också bättre verktyg för att identifiera övertrampen som sabbar utfallet av de enorma träningsmängderna…

Var ett reportage i vinterstudion om träning med Lars Ljug i början av säsongen. Där blev jag lite skeptiskt hur hans verktyg var att identifiera sådant kändes som Björn och Matthias också var det. Tyvärr verkar det inte finnas kvar.
Citera
2026-05-03, 21:04
  #3702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Var ett reportage i vinterstudion om träning med Lars Ljug i början av säsongen. Där blev jag lite skeptiskt hur hans verktyg var att identifiera sådant kändes som Björn och Matthias också var det. Tyvärr verkar det inte finnas kvar.
Nu spekulerar jag helt fritt och är egentligen bara för att försöka hitta någon förklaring på varför det gick som det gick

Lars Ljung är väl långloppstränare i botten och det upplägget som funkar där behöver nödvändigtvis inte funka för tradåkare. Långloppare är ju ofta lite äldre är de börjar satsa mot det och har väl redan ganska hög träningsbelastning, viss skillnad kanske när man jobbar med yngre åkare som Poromaa och Anger. Nu är de inte purunga heller så det är nog inte hela förklaringen men kan väl iallafall vara en del i det, vad som gått snett med Burman vettetusan däremot.

På det temat kan man ju kolla på Aker Dählie, Slind är bättre än någonsin efter många års långloppande men deras två bästa yngre åkare inom trad Sophia Laukli och Patricija Eiduka gick det inte alls för, Laukli avbröt säsongen efter att ha gått in i väggen och Eiduka lämnade laget efter förra säsongen och började köra med Marcus Cramer och italienarna istället och är väl nu hyfsat tillbaka igen efter att ha lidit av ryggproblem.
Citera
2026-05-03, 21:24
  #3703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
På det temat kan man ju kolla på Aker Dählie, Slind är bättre än någonsin efter många års långloppande men deras två bästa yngre åkare inom trad Sophia Laukli och Patricija Eiduka gick det inte alls för, Laukli avbröt säsongen efter att ha gått in i väggen och Eiduka lämnade laget efter förra säsongen och började köra med Marcus Cramer och italienarna istället och är väl nu hyfsat tillbaka igen efter att ha lidit av ryggproblem.
Fast Laukli och Eiduka tränade väl inte med långloppslaget utan i samma grupp som britterna?

Astrid Slind tror jag hade ett eget upplägg och körde mest med Kalvaa under ledning av Chris Jespersen tror jag
Citera
2026-05-04, 06:51
  #3704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Fast Laukli och Eiduka tränade väl inte med långloppslaget utan i samma grupp som britterna?

Astrid Slind tror jag hade ett eget upplägg och körde mest med Kalvaa under ledning av Chris Jespersen tror jag
Är inte helt säker på exakt hur upplägget såg ut men det är möjligt att de haft olika tränare, känns dock ganska klart att Laukli och Eiduka också övertränades.

På det temat så släppte Expressen en intervju med Poromaa igår kväll och tycks som det kördes för hårt på höjden i Livigno. Nu har åkarna absolut ett eget ansvar men ändå symptomatiskt att det sker på ett landslagsläger.

Citat:
– Innan jag åkte upp på höjden var allt väldigt, väldigt bra – men väl där blev det bara en tvärnit, säger William Poromaa.

Mer specifikt – vad hände?

– Det var under ett intervallpass på en rullskidbana jag kände att det tog stopp. Plötsligt var det inte samma känsla i kroppen som månaderna innan.

– Det var samtidigt inget jag grubblade jättemycket över där och då. Det är ju inte ovanligt att man känna sig sliten på höjd ibland. Men efter det gick det jävligt tungt.

William Poromaa säger att han fick ”någon form av sjukdomssymptom”.

– Och det är ju känsligt på höjd. Blir du lite sjuk och samtidigt tränar för hårt så är det en jävligt dålig kombination. Men... det borde ha gått att lösa ändå.

Men om du tittar tillbaka är det alltså där du hittar starten på allt elände?

– Ja, lite så. Det är inte hela anledningen, men det vara där det började.

Sedan säger 25-åringen:

– Går du över gränsen så gör du det. Och det i kombination med att sen stressa i försök att komma tillbaka tror jag spelade in i varandra.
Citera
2026-05-04, 14:30
  #3705
Medlem
Alkibiadess avatar
Finländska A-landslaget:

Jasmi Joensuu, Jasmin Kähärä, Johanna Matintalo, Hilla Niemelä, Kerttu Niskanen, Vilma Nissinen, Vilma Ryytty, Amanda Saari.


Ville Ahonen, Niko Anttola, Ristomatti Hakola, Anton Kemppi, Emil Liekari, Remi Lindholm, Niilo Moilanen, Joni Mäki, Iivo Niskanen, Arsi Ruuskanen, Alexander Ståhlberg, Lauri Vuorinen.
Citera
2026-05-04, 16:33
  #3706
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Är inte helt säker på exakt hur upplägget såg ut men det är möjligt att de haft olika tränare, känns dock ganska klart att Laukli och Eiduka också övertränades.

På det temat så släppte Expressen en intervju med Poromaa igår kväll och tycks som det kördes för hårt på höjden i Livigno. Nu har åkarna absolut ett eget ansvar men ändå symptomatiskt att det sker på ett landslagsläger.
Om han åker på en tvärnit så är han redan övertränad långt innan. Ofta känner man inte sig sliten förrän det tar stopp helt, det är därför det är lätt hänt att man tränar för hårt. Man kan undra om Ljung hade minutiös koll på Poromaas pulsdata, vilket krävs för att få indikationer på eventuell överträning. Det verkar inte riktigt så...Förändrad HRV och vilopuls är tidiga tecken på överträning.
__________________
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-05-04 kl. 17:11.
Citera
2026-05-04, 18:06
  #3707
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finländska A-landslaget:

Jasmi Joensuu, Jasmin Kähärä, Johanna Matintalo, Hilla Niemelä, Kerttu Niskanen, Vilma Nissinen, Vilma Ryytty, Amanda Saari.


Ville Ahonen, Niko Anttola, Ristomatti Hakola, Anton Kemppi, Emil Liekari, Remi Lindholm, Niilo Moilanen, Joni Mäki, Iivo Niskanen, Arsi Ruuskanen, Alexander Ståhlberg, Lauri Vuorinen.
Skönt att se att Jasmi fortsätter,
känns på något sätt som att detta är Finlands intressantase landslag på länge
Citera
2026-05-04, 18:34
  #3708
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Skönt att se att Jasmi fortsätter,
känns på något sätt som att detta är Finlands intressantase landslag på länge
Oj hade Jasmi Joensuu tänkt att lägga av? Redan?

Edit: Visst inte att hon blir 30 snart, 7 maj. Känns som att det var nyss hon kom igång på allvar!
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2026-05-04 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in