2026-04-30, 18:50
Medlem
Såklart AA levererar en film dagen till är. Han ägnar mer än en halvtimme till att förklara att alla människor på jorden förutom han själv o hans barn och kanalens medlemmar är idioter (oklart om sambon )

Detta är en film som lyfter AAs personliget tydligt. Jag låter därför AI göra en personlighetsanalys av AA:

1. Grandiositet och narcissistiska drag Det mest framträdande draget hos talaren är hans enorma grandiositet. Han jämställer sin egen betydelse med Sveriges kung, refererar upprepade gånger till sin egen "extrema fantastiska förmåga" och framhäver att han är "bättre än de flesta". Han avfärdar all kritik eller alternativa förklaringar till sin framgång (som tur) som rent "idioti".

2. Svartvitt tänkande och polarisering Talaren uppvisar en extremt binär världsbild. Människor delas strikt in i två läger: antingen är du en "idiot" (vilket han anser att de flesta är) som blint följer strömmen, eller så är du "smart" och förstår hans storhet. Det verkar inte finnas något utrymme för nyanser, gråzoner eller förståelse för att andra kan ha annorlunda men legitima strategier.

3. Motsägelsefull självbild (Bristande självinsikt) Han uppvisar en stark kognitiv dissonans. Å ena sidan proklamerar han att han hatar egoister och att han driver sin kanal helt osjälviskt i "mänsklighetens bästas intresse". Å andra sidan ägnar han en stor del av videon åt att skryta om sina portföljavkastningar på 350 %, att han "alltid är ledig" och att han köper "drösvis med fordon". Han startade också en betalkanal för att medvetet exkludera personer han ser ner på.

Bristande socialt filter och anpassning: Ett tydligt exempel är hur han berättar att han informerat sina barn om att "världen består av en mängd idioter" redan när de precis hade lärt sig gå. Att applicera en så krasst cynisk vuxenlogik på småbarn tyder på en viss oförmåga att läsa in sociala normer och åldersadekvat kommunikation.

Rigiditet och bokstavlighet: Hans logik kring börsen är extremt rigid. Han har en fast övertygelse om hur marknaden fungerar (att rationella uträkningar trumfar allt och att psykologi bara är "följa John") och visar oförståelse för att börsen är ett komplext system av många olika aktörer.

Intensivt specialintresse: Hans monolog bär spår av ett hyperfokus, där hans passion för aktieanalys (i detta fall Hexatronic) och sitt eget oberoende tänkande tar överhanden och stundtals får honom att tappa tråden i ren exaltering.

Sammanfattningsvis framstår han som en högenergisk, djupt polariserande individ vars grandiosa självbild och rigida världssyn fungerar som hans främsta drivkrafter – drag som gjort honom ekonomiskt framgångsrik, men som uppenbarligen gör det svårt för honom att relatera till den genomsnittliga människan på ett jämlikt sätt.
Citera
2026-04-30, 19:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Så har jag också förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Såklart AA levererar en film dagen till är. Han ägnar mer än en halvtimme till att förklara att alla människor på jorden förutom han själv o hans barn och kanalens medlemmar är idioter (oklart om sambon )

Detta är en film som lyfter AAs personliget tydligt. Jag låter därför AI göra en personlighetsanalys av AA:

1. Grandiositet och narcissistiska drag Det mest framträdande draget hos talaren är hans enorma grandiositet. Han jämställer sin egen betydelse med Sveriges kung, refererar upprepade gånger till sin egen "extrema fantastiska förmåga" och framhäver att han är "bättre än de flesta". Han avfärdar all kritik eller alternativa förklaringar till sin framgång (som tur) som rent "idioti".

2. Svartvitt tänkande och polarisering Talaren uppvisar en extremt binär världsbild. Människor delas strikt in i två läger: antingen är du en "idiot" (vilket han anser att de flesta är) som blint följer strömmen, eller så är du "smart" och förstår hans storhet. Det verkar inte finnas något utrymme för nyanser, gråzoner eller förståelse för att andra kan ha annorlunda men legitima strategier.

3. Motsägelsefull självbild (Bristande självinsikt) Han uppvisar en stark kognitiv dissonans. Å ena sidan proklamerar han att han hatar egoister och att han driver sin kanal helt osjälviskt i "mänsklighetens bästas intresse". Å andra sidan ägnar han en stor del av videon åt att skryta om sina portföljavkastningar på 350 %, att han "alltid är ledig" och att han köper "drösvis med fordon". Han startade också en betalkanal för att medvetet exkludera personer han ser ner på.

Bristande socialt filter och anpassning: Ett tydligt exempel är hur han berättar att han informerat sina barn om att "världen består av en mängd idioter" redan när de precis hade lärt sig gå. Att applicera en så krasst cynisk vuxenlogik på småbarn tyder på en viss oförmåga att läsa in sociala normer och åldersadekvat kommunikation.

Rigiditet och bokstavlighet: Hans logik kring börsen är extremt rigid. Han har en fast övertygelse om hur marknaden fungerar (att rationella uträkningar trumfar allt och att psykologi bara är "följa John") och visar oförståelse för att börsen är ett komplext system av många olika aktörer.

Intensivt specialintresse: Hans monolog bär spår av ett hyperfokus, där hans passion för aktieanalys (i detta fall Hexatronic) och sitt eget oberoende tänkande tar överhanden och stundtals får honom att tappa tråden i ren exaltering.

Sammanfattningsvis framstår han som en högenergisk, djupt polariserande individ vars grandiosa självbild och rigida världssyn fungerar som hans främsta drivkrafter – drag som gjort honom ekonomiskt framgångsrik, men som uppenbarligen gör det svårt för honom att relatera till den genomsnittliga människan på ett jämlikt sätt.
Ja det är endast hans personlighet som gör att jag önskar att det ska gå åt helvete. Tycker inte synd om sambon/frun då hon valt honom själv.
Citera
2026-04-30, 23:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Bra för AA att han inte lyssnade på mig och bytte Hexatronic mot Enity!
Hex upp 20% idag, Enity ner lika mycket!
Men om ett år kan det se annorlunda ut....
Citera
2026-05-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt min tanke, hela världens proffsinvesterare har alltså missat en garanterat säker uppsida på 100% inom några månader?

StayfrostSWE har inte haft rätt hittills kan vi konstatera, inte ens när han varii 100% säker, han beter sig precis som AA....

30 procent + sedan detta. Hoppas att ni följde mitt råd att köpa. Vi kommer få + 50 % till (minst) detta år. Jag tar hem vinsten på kursen 60 kr sedan går jag vidare till andra aktier.
Citera
2026-05-01, 17:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
30 procent + sedan detta. Hoppas att ni följde mitt råd att köpa. Vi kommer få + 50 % till (minst) detta år. Jag tar hem vinsten på kursen 60 kr sedan går jag vidare till andra aktier.

Kul!

Noterar dock att blanknkngen som var på väg ner under 4%, tror den var 4,10% som lägst åter stigit till över 5% och ligger på 5,04% nu.

5% är väldigt högt men inte extremt högt i blankningssammanhang.
Man undrar ju vad blankarna ser och varför blankningen ökar för närvarande.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-05-01 kl. 17:50.
Citera
2026-05-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kul!

Noterar dock att blanknkngen som var på väg ner under 4%, tror den var 4,10% som lägst åter stigit till över 5% och ligger på 5,04% nu.

5% är väldigt högt men inte extremt högt i blankningssammanhang.
Man undrar ju vad blankarna ser och varför blankningen ökar för närvarande.

Det som är kul är att du har noll koll och aktier verkar inte riktigt vara din grej. Du är också väldigt intresserad av Hexan med tanke på dina tidigare inlägg... Köp bara på måndag och sluta fundera på blankning och logga in på depån i december så har du gjort minst 50% på Hexatronic. Gratis råd och ingen baktanke, kul om alla tjänar pengar
Citera
2026-05-01, 23:41
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, jag uttryckte mig konstigt. Om jag har 1 miljon obelånat blir skatten 1,065 procent av min förmögenhet. Men om jag har 1 miljon eget kapital som jag belånat med två miljoner betalar jag 1,065x3 procent i skatt på mitt eget kapital (eftersom tillgångarna ligger i ISK/KF-skalet) och skulderna utanför.

Stämmer inte. Du betalar enbart skatt på nettovärdet av ISK/KF med kredit. Skulden ligger inbakad i ISK/KF även om kreditkontot i sig är ett eget konto.
Citera
2026-05-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
Stämmer inte. Du betalar enbart skatt på nettovärdet av ISK/KF med kredit. Skulden ligger inbakad i ISK/KF även om kreditkontot i sig är ett eget konto.

Inom ett ISK finns ingen nettoredovisning.

Skatteverket ser bara tillgångarnas värde på kontot, inte hur de har finansierats. Eftersom skulden ligger på ett separat kreditkonto (utanför själva ISK-skalet) kan den inte kvittas mot kapitalunderlaget.

Om du anser att det jag har beskrivit här ovan inte stämmer får du i detalj redovisa hur det fungerar.
Citera
2026-05-02, 02:04
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Inom ett ISK finns ingen nettoredovisning.

Skatteverket ser bara tillgångarnas värde på kontot, inte hur de har finansierats. Eftersom skulden ligger på ett separat kreditkonto (utanför själva ISK-skalet) kan den inte kvittas mot kapitalunderlaget.

Om du anser att det jag har beskrivit här ovan inte stämmer får du i detalj redovisa hur det fungerar.
Borttaget. Har eventuellt fel. Ska dubbelkolla lite.
Senast redigerad av hallonyoghurt 2026-05-02 kl. 02:18.
Citera
2026-05-02, 09:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
Borttaget. Har eventuellt fel. Ska dubbelkolla lite.

Att det bara skulle vara "nettovärdet" man beskatrades för på ISK verkar osannolikt.

"Skulder (lån) kopplade till värdepapper på ISK minskar inte värdet som skatten beräknas på."
Avanza

Men AA har ju kaöitalförsäkring, vad gäller där?
Senast redigerad av Ringhals3 2026-05-02 kl. 09:26.
Citera
2026-05-02, 11:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Det som är kul är att du har noll koll och aktier verkar inte riktigt vara din grej. Du är också väldigt intresserad av Hexan med tanke på dina tidigare inlägg... Köp bara på måndag och sluta fundera på blankning och logga in på depån i december så har du gjort minst 50% på Hexatronic. Gratis råd och ingen baktanke, kul om alla tjänar pengar

Att vara tvärsäker på att en aktie som är blankad till 5% och vars aktuella riltkurser ligger på dagens kurs eller aningen lägre ska upp 50% innan året är slut är inte att ha koll på aktier.
Citera
2026-05-03, 17:07
Medlem
AA är onekligen en vinnare hittills i år. Han går in v 19 med EK 1991K och lån 2506K (44/56). Han är +109% /1245K före uttag / insättningar och +74% / 845K efter uttag insättningar hittills i år.

Dagens portföljgenomgång är nästan 1h. Jag har bara skrivit av siffrorna och inte lyssnat på börsgudens chefs visdomsord Men jag råkade lyssna på några sekunder där han fortfarande är kvar 2020 när allt började. Ska det lånet han tog under corona verkligen räknas som lån? Eller är det lånet EK? Orkar inte lyssna på vad han menar, men med den nya historieskrivningen påstår sig AA vara 13x bättre än index sen 2020. Onekligen imponerande. Men det har varit djupa dalar under tiden.

Surdegsportföljen som visar AAs förmåga att vaska fram en bredare portfölj av guldkorn. Där ligger fortfarande 6 av 7 innehav på (kraftigt) minus.

Han har hittills i år tagit ut 400K från sina portföljer.

Buffert 295K.

Min nästa rapport från AAs portföljer kommer då något större har inträffat med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in