2026-05-01, 14:04
Medlem
MuscleSharks avatar
Burman kastar in handduken https://www.svt.se/sport/langdskidor/jens-burman-lagger-av
Citera
2026-05-01, 14:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Burman kastar in handduken https://www.svt.se/sport/langdskidor/jens-burman-lagger-av

Sorgligt, han borde ha haft flera bra år kvar.

Minns allra bäst JVM-loppet där han tog silver.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-05-01 kl. 14:12.
Citera
2026-05-01, 14:57
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sorgligt, han borde ha haft flera bra år kvar.

Enig, han har fått oförtjänt mycket kritik från den breda massan och här inne tycker jag. Visserligen en nedåtgående kurva senaste 2 säsongerna men samtidigt har han extremt många top-10 placeringar i världscupen och på mästerskap. Sen kom ju aldrig det där sista lyftet man hoppats på, men så är det i idrott ibland. Alla kan inte bli bäst
Citera
2026-05-01, 15:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag hade faktiskt redan räknat bort Burman. Skador, felträning, familj, bristande motivation har gjort sitt till beslutet.

Inte sorgligt alls, han har haft en fin karriär och får förhoppningsvis ett fint liv utanför skidsporten. Men lite tråkigt är det naturligtvis.
Citera
2026-05-01, 18:17
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Calle borde göra en Burman också, dessa två har ju inte bidragit med någonting, de senaste åren....
Citera
2026-05-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Enig, han har fått oförtjänt mycket kritik från den breda massan och här inne tycker jag. Visserligen en nedåtgående kurva senaste 2 säsongerna men samtidigt har han extremt många top-10 placeringar i världscupen och på mästerskap. Sen kom ju aldrig det där sista lyftet man hoppats på, men så är det i idrott ibland. Alla kan inte bli bäst
Extremt många topp-10 är att ta i, räknade dem nu och det är totalt 27 stycken topp-10 individuellt över VC, OS och VM. Inte jätteimponerande på 12 seniorsäsonger och 139 individuella starter.

Men trist ändå, trodde han äntligen skulle få det att lossna dels 2021 efter sin fina avslutning då och dels när han vaknade till liv under säsongen 23/24 och var på en nivå man inte sett förut.

Grate har fått besked att hans landslagsplats är borta så känns ju rimligt att Burman fått samma besked och att det då ihop med bristande motivation och andra prioriteringar vägde in i beslutet att mista 300 000 eller vad nu träningsbidraget är per år när man har en familj.
Citera
2026-05-01, 19:53
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag hade faktiskt redan räknat bort Burman. Skador, felträning, familj, bristande motivation har gjort sitt till beslutet.

Inte sorgligt alls, han har haft en fin karriär och får förhoppningsvis ett fint liv utanför skidsporten. Men lite tråkigt är det naturligtvis.

Jens är dessutom utbildad elkraftsingenjör.
Knappast någon överraskning för mig att han slutar, men jag är inte heller den typen som hoppas eller vill att folk skall lägga av bara för att.

Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Calle borde göra en Burman också, dessa två har ju inte bidragit med någonting, de senaste åren....
Det är viss skillnad på Calle "Jag skall spurta ner Kläbo" Halfvarsson och Jens "Det är för dåligt" Burman.
Citera
2026-05-01, 21:03
Medlem
Rubriken på denna tråd gör att jag sällan vågar öppna den tills jag kommer på vad den egentligen handlar om. Tror den är fylld med "utövare som kastar upp" och bilder på detta.
Citera
2026-05-01, 23:01
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Rosie Brennan slutar.

Ja 2 B-åkare lägger av, både Burman och Brennan…tack och adjö…
Citera
2026-05-03, 08:26
Medlem
Att Burman lägger av är inge överraskning.
Fått barn och dåliga resultat i relativt hög ålder, kanske han känt av ryggen också.

Jag tror att Burman har kunnat bli betydligt bättre om det varit fler bra herrar i landslaget.
Porroma kom in ganska sent i burmans karriär och jag tror Burman hade behövt nån på hemmaplan att sparris mot.

Ryggen verkar ha ställt till det men han har fortsatt ändå.
Han skulle haft nån som hellner i landslaget,då tror jag burman hade lyckats bättre.
Man saknar ändå hans vloggar från skidåkningen.

Adjö Flens Jens och tack för dina top 10 placeringar.
Citera
2026-05-03, 17:50
Medlem
Citat:
Extremt många topp-10 är att ta i, räknade dem nu och det är totalt 27 stycken topp-10 individuellt över VC, OS och VM. Inte jätteimponerande på 12 seniorsäsonger och 139 individuella starter.

Men trist ändå, trodde han äntligen skulle få det att lossna dels 2021 efter sin fina avslutning då och dels när han vaknade till liv under säsongen 23/24 och var på en nivå man inte sett förut.

Grate har fått besked att hans landslagsplats är borta så känns ju rimligt att Burman fått samma besked och att det då ihop med bristande motivation och andra prioriteringar vägde in i beslutet att mista 300 000 eller vad nu träningsbidraget är per år när man har en familj.

Är 300k det han får av landslaget eller får han ytterligare pengar från sponsorer?
Ja tyvärr är skidåkning ingen sport man kan leva på om man inte är.är.väldigt bra tyvärr så han kanske tjänar bättre på att ta ett vanlig jobb.

Jens var under flera år vårat största hopp på herrsidan och gjorde väl inte bort sig totalt kan jag tycka.
Citera
2026-05-03, 17:57
Medlem
Citat:
Rosie Brennan slutar.

Så usa tappar 2 av sina bästa damer?
Diggins och brennan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto