2022-06-24, 21:52
Medlem
glajarns avatar
Som flera säger här, myrr är oslagbart dom försvinner illa kvickt. Har använt det flera ggr och bara efter någon timme så är dom puts väck.
Citera
2022-06-24, 22:11
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Som flera säger här, myrr är oslagbart dom försvinner illa kvickt. Har använt det flera ggr och bara efter någon timme så är dom puts väck.
Hur påverkar det husdjur som vistats på tomten? 🤔 Är inte det giftigt för tassar, och även barn för all del.
Citera
2022-06-25, 04:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Hur påverkar det husdjur som vistats på tomten? 🤔 Är inte det giftigt för tassar, och även barn för all del.

Det ska till stora mängder om t.ex katt eller barn ska dö av myrr. Det finns myrr som man vattnar ut. Har du inte google innan du ifrågasätter. Det är ganska enkelt att ta reda på år 2022. Och nej det är inte giftigt för "tassar"
Citera
2022-06-25, 05:50
Medlem
Prova med majsmjöl, giftfritt
Citera
2022-06-25, 06:32
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det ska till stora mängder om t.ex katt eller barn ska dö av myrr. Det finns myrr som man vattnar ut. Har du inte google innan du ifrågasätter. Det är ganska enkelt att ta reda på år 2022. Och nej det är inte giftigt för "tassar"
Mmmm, för allt som står på nätet stämmer.

Nvm, förlåt att jag störde.
Citera
2022-06-25, 07:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Mmmm, för allt som står på nätet stämmer.

Nvm, förlåt att jag störde.

Vad är problemet? Har du katt eller barn hemma så är det väl bara att strunta i att ha på myrr om du nu inte tror på det!! Svårare är det inte, eller hur?
Citera
2022-07-08, 00:36
Medlem
Tack för alla tips. Jag testade på Myrr och var skeptisk, men har inte sett till några myror på länge nu. Tog knappt en vecka innan de började att försvinna. Skönt!
Citera
2026-05-01, 13:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nån som har tips på åtgärd?

Skogsmyror har byggt ett stort, underjordiskt bo på tomten vid sommarstugan. Har många ingångar, spridda över flera kvadratmeter. Måste vara flera tiotusental myror. Växterna (bl a en del bärbuskar) vid och nära boet, de dör. Gissar att myrorna gräver runt rötterna. Man kan inte sitta o sola eller fika i närheten eftersom man snart blir invaderad av de små krypen.

Myrdosor, myrr och andra medel har inte haft någon märkbar effekt. De är tillbaka efter ett par veckor.

Kokande vatten och att gräva är ju inga snälla metoder, men till slut prövade jag det också. Det hjälper litet för stunden, men snart är de tillbaka igen.

Alla förnuftiga tips är välkomna!
Citera
2026-05-03, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nån som har tips på åtgärd?

Skogsmyror har byggt ett stort, underjordiskt bo på tomten vid sommarstugan. Har många ingångar, spridda över flera kvadratmeter. Måste vara flera tiotusental myror. Växterna (bl a en del bärbuskar) vid och nära boet, de dör. Gissar att myrorna gräver runt rötterna. Man kan inte sitta o sola eller fika i närheten eftersom man snart blir invaderad av de små krypen.

Myrdosor, myrr och andra medel har inte haft någon märkbar effekt. De är tillbaka efter ett par veckor.

Kokande vatten och att gräva är ju inga snälla metoder, men till slut prövade jag det också. Det hjälper litet för stunden, men snart är de tillbaka igen.

Alla förnuftiga tips är välkomna!

Denna tråd blir intressant, kommer att följa den. Vi har buskar som är utsatta för myrterror.
Allt ovan beskrivits har vi testat.
Citera
2026-05-05, 15:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Denna tråd blir intressant, kommer att följa den. Vi har buskar som är utsatta för myrterror.
Allt ovan beskrivits har vi testat.
Kanske har jag lyckats nu;

Jag kartlade alla ingångar (öppningar i marken samt i en stubbe) och satte ut två sorters myrdosor vid alla öppningar samt strödde granulerad Myrr runt dem.

Öppningarna till boet var många fler, och täckte ett mycket större område (cirka 10 kvm) än jag tidigare förstått.

Nu, efter ett par dagar syns bara någon enstaka myra då och då. Jag håller tummarna.

(Egentligen gillar jag inte att ta död på småkryp, men det här visade sig vara hästmyror, och deras bo ligger mycket nära vårt gästhus, som är av trä. Vi har också gott om svart- och rödmyror i trädgården, men de får vara)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in