2026-05-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Människor.

Tips?

Hmmm... om du vill få en människa på 300 meters avstånd att bli någorlunda vettigt stor i en bild så måste mitt tips bli en systemkamera, teleskop och någon adaptor så du kan koppla ihop de två. Jag känner inte till någon kikare som ger tillräcklig förstoring för liknande användning. Möjligen kan det finnas superteleobjektiv till vissa kameror som skulle fungera för din användning, men om bildkvalitén skall bli bra lär de kosta skjortan...
Citera
2026-05-01, 11:31
Moderator
Neksnors avatar
Jag tänkte att det borde gå att kombinera tubkikare med en vanlig systemkamera med hjälp av någon adapter. Ganska snabbt hittade jag: https://www.gotaplatsensfoto.se/kikare/tubkikare/vortex-viper-hd-20-60x85-vinklad-sirui-r-2004-vh-10, som säljs "i ett kit med Sirui R-2004 stativ samt VH-10 vibrationsfritt videohuvud" vilket bör ungefär vara vad TS vill ha.
Däremot kanske just den kikaren är lite överdriven sett till prestanda.

Tillägg: Videohuvud är tydligen det som sitter mellan kikaren och stativet.
Senast redigerad av Neksnor 2026-05-01 kl. 11:41. Anledning: Inkompetens
Citera
2026-05-01, 20:52
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tänkte att det borde gå att kombinera tubkikare med en vanlig systemkamera med hjälp av någon adapter. Ganska snabbt hittade jag: https://www.gotaplatsensfoto.se/kikare/tubkikare/vortex-viper-hd-20-60x85-vinklad-sirui-r-2004-vh-10, som säljs "i ett kit med Sirui R-2004 stativ samt VH-10 vibrationsfritt videohuvud" vilket bör ungefär vara vad TS vill ha.
Däremot kanske just den kikaren är lite överdriven sett till prestanda.

Tillägg: Videohuvud är tydligen det som sitter mellan kikaren och stativet.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Hmmm... om du vill få en människa på 300 meters avstånd att bli någorlunda vettigt stor i en bild så måste mitt tips bli en systemkamera, teleskop och någon adaptor så du kan koppla ihop de två. Jag känner inte till någon kikare som ger tillräcklig förstoring för liknande användning. Möjligen kan det finnas superteleobjektiv till vissa kameror som skulle fungera för din användning, men om bildkvalitén skall bli bra lär de kosta skjortan...

Tack för tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in