2026-04-30, 22:00
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag tycker inte man ska nedvärdera en klubb bara för att det inte har ett guld. Om nu Skellefteå skulle ta guld, så är det ändå imponerande av Rögle att ta sig till en final. Speciellt som de är det enda lag som vänt en 0-3 förlust i matcher till seger 4-3.

Det är kanske enda gången det kommer att hända för dem och något de kommer att prata om länge och därmed hålla drömmen till liv och ha en möjlighet att komma igen.

Skellefteå spelade i allsvenskan i 16-år, men drömmen om guldet 78 och till viss del hatet mot Löven, höll den drömmen vid liv. Och man kom igen.

Du fattar.
2026-04-30, 22:12
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klemenza
Vad satsade ni på? Om inte top 2, varför och hur?

Rögle kunde givetvis ha vunnit serien om de velat, men de ville inte.
2026-04-30, 22:22
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Rögle kunde givetvis ha vunnit serien om de velat, men de ville inte.

Absolut. Någon fiffig taktik gjorde att de föredrog 4e platsen. Hittills okänt varför.
2026-04-30, 22:28
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men de har kämpat på. Och publiken finns där oavsett.
Rögle är en fin klubb.

Japp. Här var vi överens från början.

Saknar listan om att undervisa mig i hockeykultur. Det vore grymt om du kunde skicka över den omedelbart. Det är paus inför förlängningen i NL finalen 7/7. Hade kunnat skumma den nu. Men om du behöver mer tid så skicka den så snart du kan så kan jag reflektera lite innan jag somnar. Tack på förhand.
2026-04-30, 22:28
Medlem
Ezzelinos avatar
Rögle är i den andra SM-finalen på de tre senaste säsongerna. Givetvis bemödade sig Rögle om att placera sig så högt de förmådde i grundserien - det räckte till en fjärdeplats. De gjorde en bragd som hämtade upp 0-3 till 4-3 mot Färjestad, och besegrade övertygande ett ofta svårspelat Växjö. Oavsett hur det går i finalserien bör Röglefansen vara stolta över lagets säsong.

Jag tror och hoppas att Skellefteå avgör hemma på lördag. Hitintills har de, sett över de fyra spelade finalmatcherna, varit det klart bättre laget. Att förlora mot ett bättre, mer effektivt lag är ingen skam.
Skellefteå har erfarenhet av att bli nedstängda i finalserier av Växjö - då får man som supporter acceptera läget, att de stötte på ett motstånd som spelade klokare och gjorde fler mål.
2026-04-30, 22:36
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Skulle aldrig kalla Rögle en nöjd förening, de vill ha mer. En förbannat fin förening.
Citat:
Rögle är en förbannat fin klubb oavsett titlar.
Lugn nu. Man behöver inte överdriva.
2026-04-30, 22:40
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag tycker inte man ska nedvärdera en klubb bara för att det inte har ett guld. Om nu Skellefteå skulle ta guld, så är det ändå imponerande av Rögle att ta sig till en final. Speciellt som de är det enda lag som vänt en 0-3 förlust i matcher till seger 4-3.

Det är kanske enda gången det kommer att hända för dem och något de kommer att prata om länge och därmed hålla drömmen till liv och ha en möjlighet att komma igen.

Skellefteå spelade i allsvenskan i 16-år, men drömmen om guldet 78 och till viss del hatet mot Löven, höll den drömmen vid liv. Och man kom igen.

Läs om läs rätt. Av alla klubbar i shl så är den klubb som jag förutom VF unnar att vinna så är det bandyklubben. De har över de sista årens prestationer "förtjänat" det. Sedan skall det också göras.

Att jag och perry tjafsar lite och i hans lätt dementa och inkontinenta tillstånd är bara kul och som det skall vara.

Nu börjar sudden i NL finalen så jag fokar på det.
2026-04-30, 22:42
Medlem
Tack, så skönt att ni vann, Skellefteå! Se nu till att vinna en match till också så att guldet inte hamnar på fel ställe!
2026-04-30, 22:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Tangnes en aning frustrerad efter förlusten:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/5p34Jz/dan-tangnes-ilska-efter-rogles-forlust-dumma-fragor

Citat:
Tränaren pratade även med Radiosporten om Rögles problem. Och han ilsknade till när han fick en fråga om vad den sämre insatsen berodde på.

– Det har jag ingen aning om. Vill du att jag ska öppna Hormuzsundet också när jag ändå är i gång? Jag fattar inte vad du vill att jag ska säga, säger Tangnes.

Radiosporten: Jag antar att du kanske har en förklaring till att det blev …

– Vi är långsamma till pucken och får inte i gång ett passningsspel. Vad det beror på …? Jag hade förmodligen haft ett Nobelpris i prishyllan hemma om jag hade kunnat svara på det.

Sportbladet frågade Tangnes om utbrottet en stund senare.

– Dumma frågor får dumma svar. Mer vill jag inte säga om det, säger han.

Skellefteå anföll i fart med ett snabbt passningsspel och utnyttjar då planens hela bredd - inte lätta att komma åt i mittzonen. De var också noggranna och kvicka i sin backchecking och fångade ofta upp Röglespelarna innan de kommit in i Skellefteås zon med pucken under kontroll. I förra matchen reagerade Skellefteå alldeles för mycket, nu agerade de, tog initiativet, och drog inte heller på sig en massa onödiga utvisningar.
2026-04-30, 22:54
Medlem
klemenzas avatar
Bara en sista kommentar innan jag beger mig till Götaplatsen för att hedra Roger.

HC Fribourg-Gottéron vann precis sin första titel under hans ledning. I sudden, Lucas Wallmark gjorde målet.
2026-04-30, 22:56
Medlem
Hunden007s avatar
Jävla match ändå mellan Fribourg vs Davos som gick till OT i match 7.

Lucas Wallmark avgör i PP och Rönnberg vinner guld första året som tränare i Schweiz.
2026-04-30, 23:00
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klemenza
Bara en sista kommentar innan jag beger mig till Götaplatsen för att hedra Roger.

HC Fribourg-Gottéron vann precis sin första titel under hans ledning. I sudden, Lucas Wallmark gjorde målet.

Bra gjort av Rönnberg och Wallmark.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in