2026-04-30, 12:34
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Hans barn bor på annan ort, flera timmar bort.

Jag hoppas att de inte läser Claras blogg, och heller aldrig kommer göra det. För det senaste inlägget om hur han tar hand om hennes barn hade krossat mig om det handlat om min pappa, som jag bara får träffa varannan helg. Och då dela tiden med de där barnen som han tagit hand om hela veckan. Det spelar ingen roll att det är bästa kompisarna som pappan tar hand om, han har tagit ett aktivt val att lämna sina egna barn för att vara pappa åt någon annans.

Förstår hon inte hur osmakligt det är att lägga ut det? Hur illa det kan göra de barn som sitter två timmar bort och kanske längtar efter sin pappa? Jag fattar att hon vill måla upp honom som världens bästa, men det här blir snarare tvärt om.

Är väl flera skribenter som varit inne på att skilsmässan är ett stort streck i räkningen för henne? Jag tänker att det centrala då blir fort in med ny Jakob, skit i vad det innebär i övrigt. Stackars ungar.
Citera
2026-04-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Hans barn bor på annan ort, flera timmar bort.

Jag hoppas att de inte läser Claras blogg, och heller aldrig kommer göra det. För det senaste inlägget om hur han tar hand om hennes barn hade krossat mig om det handlat om min pappa, som jag bara får träffa varannan helg. Och då dela tiden med de där barnen som han tagit hand om hela veckan. Det spelar ingen roll att det är bästa kompisarna som pappan tar hand om, han har tagit ett aktivt val att lämna sina egna barn för att vara pappa åt någon annans.

Förstår hon inte hur osmakligt det är att lägga ut det? Hur illa det kan göra de barn som sitter två timmar bort och kanske längtar efter sin pappa? Jag fattar att hon vill måla upp honom som världens bästa, men det här blir snarare tvärt om.

Oj, är det flera timmar bort? Varför väljer man att flytta långt från sina barn? Helt obegripligt. Och om det Clara skriver är sant, att han är så fantastisk med HENNES barn… varför lägger han ner så mycket energi på dem, men inte sina egna?

Han har ju så tydligen förmågan att vara närvarande, men har bara valt bort det med sina egna. Varför? Kommer engagemanget hålla i sig? Eller är det en ansträngning som går att hålla uppe tillfälligt i början, innan verkligheten och hans obearbetade barndomstrauman som fått honom att flytta flera timmar från sina barn kommer ikapp?

Undrar också hur relationen mellan bästisarna kommer bli, när ”bonusbarnen” verkar få mer tid och uppmärksamhet än vad hans barn fått tidigare. Det kan ju gå bra, men det är en stor risk de utsätter barnen för.
Citera
2026-04-30, 14:57
Medlem
Flera här uttrycker en oro över barnen, att de utsätts för en risk och att det är synd om dem. Om du på riktigt bryr dig om dessa så tänker jag, blanda inte in dem i denna tråd och skriv inte om dem överhuvudtaget. Såklart läser eller kommer de läsa detta så småningom.
Citera
2026-04-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen
Oj, är det flera timmar bort? Varför väljer man att flytta långt från sina barn? Helt obegripligt. Och om det Clara skriver är sant, att han är så fantastisk med HENNES barn… varför lägger han ner så mycket energi på dem, men inte sina egna?

Han har ju så tydligen förmågan att vara närvarande, men har bara valt bort det med sina egna. Varför? Kommer engagemanget hålla i sig? Eller är det en ansträngning som går att hålla uppe tillfälligt i början, innan verkligheten och hans obearbetade barndomstrauman som fått honom att flytta flera timmar från sina barn kommer ikapp?

Undrar också hur relationen mellan bästisarna kommer bli, när ”bonusbarnen” verkar få mer tid och uppmärksamhet än vad hans barn fått tidigare. Det kan ju gå bra, men det är en stor risk de utsätter barnen för.

Så sinnes att bullmamman tillika pingstvännen (eller vad det nu är ) och kärnfamiljsförespråkaren hamnat här?! Hon måste fått råpanik över att ha blivit lämnad eller ? Så himla märkligt agerande av både henne och den nya. Är det något i vattnet ? Alla i det självförsörjande matlaget har väl delat på sig ? Denna präktiga by som var bäst på jorden.
Senast redigerad av Carli 2026-04-30 kl. 16:23.
Citera
2026-04-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ficuscarica
Flera här uttrycker en oro över barnen, att de utsätts för en risk och att det är synd om dem. Om du på riktigt bryr dig om dessa så tänker jag, blanda inte in dem i denna tråd och skriv inte om dem överhuvudtaget. Såklart läser eller kommer de läsa detta så småningom.

Beror på vad och hur man skriver samt hur man ser på det. Inte nödvändigtvis dåligt att någon läser eller hör negativa kommentarer om ens föräldrar när de har gjort dåliga saker. Det kan faktiskt istället öppna upp för att våga ifrågasätta sina föräldrar och deras agerande.

Att låtsas som att allt är frid och fröjd och bara gå med på föräldrarnas narrativ kan ofta vara för det sämsta för barnen, då deras känslor kan ignoreras eller inte tas på allvar.
Citera
2026-04-30, 16:27
Medlem
icons avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. Kan tycka att Clara borde skippa att ha med de i sina texter framöver. Bara ha de bakom premium om hon absolut måste.

Tycker ändå att det är bra att det uttrycks kritik kring de vuxnas agerande, om det nu stämmer det som står här. Kan ändå vara till tröst för barn som eventuellt läser här så småningom, att se att det finns de som reagerar på att Clara beter sig ego och inte tar hänsyn till hur hennes personliga och intima vardagsskildringar kan kännas för de som är nära och inte har valt att det ska blottas för alla. Gissar att det finns en förväntan från de nykära att alla ska vara glada för den nya tillvaron, inklusive barnen så vem vet det kanske stärker de i sina eventuellt mer negativa känslor att se att det går att se förändringarna på ett annat sätt än enbart rosenskimrande och "glimrigt".
Citera
2026-04-30, 16:28
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen
Beror på vad och hur man skriver samt hur man ser på det. Inte nödvändigtvis dåligt att någon läser eller hör negativa kommentarer om ens föräldrar när de har gjort dåliga saker. Det kan faktiskt istället öppna upp för att våga ifrågasätta sina föräldrar och deras agerande.

Att låtsas som att allt är frid och fröjd och bara gå med på föräldrarnas narrativ kan ofta vara för det sämsta för barnen, då deras känslor kan ignoreras eller inte tas på allvar.
Ser nu att du redan hade skrivit på samma tema som jag skrev nyss. Håller med dig i det du skriver.
Citera
2026-04-30, 17:27
Medlem
Det där med ”bästisar” behöver vi nog inte dra så stora växlar på. Barnens bästisar verkar vara de som passar Clara för stunden. Tidigare var det matlagets barn som var bästisarna och som ständigt figurerade i bloggen. Men dessa nämns aldrig längre. Utan nu är det plötsligt nya killens barn som är bästisarna.

Clara pratar ju ofta även om sin egen bästis. Tycker det är märkligt att man som 40-åring ska ha ett behov av att rangordna vänner på detta sätt.
Citera
2026-04-30, 17:58
Medlem
icons avatar
Nu har jag läst inlägget och tror att barnen som nämns även inkluderar sambons barn, om det nu gör någon skillnad.
Citera
2026-04-30, 19:09
Medlem
Tänker fortfarande att det inte finns någon äkta omsorg för barnen, hennes eller hans, att lufta denna oro här. Detta forum verkar vara till för att snacka skit om Clara och hennes agerande.

Göm dig inte bakom någon sort falsk omtanke om barnens väl och ve.

Skulle du verkligen vilja att dina egna barn läste sådana här saker om sin mamma och sin pappa och om hur du anser att de mår. Clara må ha valt offentligheten, hon må ha valt offentligheten för sina barn mfl. men min åsikt är, lämna barnen i denna diskussionstråd ifred, annars görs ju precis samma fel som Clara kritiseras för, att hon exponerar dem i sin blogg.
Citera
2026-04-30, 19:35
Medlem
icons avatar
Citat:
Tänker fortfarande att det inte finns någon äkta omsorg för barnen, hennes eller hans, att lufta denna oro här. Detta forum verkar vara till för att snacka skit om Clara och hennes agerande.

Skulle du verkligen vilja att dina egna barn läste sådana här saker om sin mamma och sin pappa och om hur du anser att de mår. Clara må ha valt offentligheten, hon må ha valt offentligheten för sina barn mfl. men min åsikt är, lämna barnen i denna diskussionstråd ifred, annars görs ju precis samma fel som Clara kritiseras för, att hon exponerar dem i sin blogg.
Jag kan tycka att det är lite skillnad att hänga ut barnen som Clara gör med massa bilder, namn och privat information och beskrivningar om sina och andras barn jämfört att hur det hittills skrivits i den här tråden. Det är inget specifikt barn som pekats ut eller namngetts vad jag sett t ex. Det är väldigt milt skrivet i den här tråden jämfört med andra fb-trådar. Kanske hårklyverier men precis samma fel kan inte jag se har begåtts. Men det du skriver kanske får någon att tänka ett varv extra innan den skriver ut olika fantasiscenarion om hur barnen eventuellt riskerar må och det kanske är bra. Min åsikt är att så länge inte namn skrivs ut så det görs sökbart är fb rätt ställe att skriva generellt om reflektioner, skvaller och kritik man har om personer som valt ett offentligt liv. Särskilt om dennes inkomst baseras på att fläka ut sina barns privatliv.

För att koppla tillbaka till tradens huvudperson så fick ditt inlägg mig att undra om Clara själv någonsin tar med det i åtanke när hon uttrycker sig negativt och nedsättande om kända personer i sin podd, alltså hänsyn till att de hon talar dåligt om och har åsikter kring kan ha barn som inte vill höra den sorterns saker om sin förälder. Kanske är något som hon borde kritiseras för i något forum där hon läser. Jag har bara lyssnat på podden för rätt länge sedan och bara några avsnitt och då var hon inte särskilt snäll och omtänksam i hur hon uttryckte sig om kändisar. Var största anledningen till att jag inte fortsatte lyssna, hennes dryga attityd.
Senast redigerad av icon 2026-04-30 kl. 19:51.
Citera
2026-04-30, 20:06
Medlem
farlings avatar
Citat:

Detta är Flashback och här gäller full yttrandefrihet.
Mig veterligen är du inte moderator, och har således ingen som helst bestämmanderätt över vad som skrivs i denna tråden eller ej.
De två inlägg du bidragit med balanserar väldigt nära gränsen för OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in