2026-04-30, 15:29
Medlem
...förmodligen efter att ha tränat med för tunga vikter för många set.

Vad kan det bero på? Senorna? Brosket? Skelettet? Det verkar inte vara musklerna. Jag har vilat i två veckor men inte tillstymmelse till att göra mindra ont.
Citera
2026-04-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
...förmodligen efter att ha tränat med för tunga vikter för många set.

Vad kan det bero på? Senorna? Brosket? Skelettet? Det verkar inte vara musklerna. Jag har vilat i två veckor men inte tillstymmelse till att göra mindra ont.

Triceps"muskeln bak på armen" har fått sig en omgång de inte kunde ta, vila gäller. Det är inte skelettet eller nånting, bara muskel och leder som vill ha tid att återhämta sig. Om ett par dagar kan du köra igen, det är så muskler växer.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-04-30 kl. 15:36.
Citera
2026-04-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Triceps"muskeln bak på armen" har fått sig en omgång de inte kunde ta, vila gäller.

Oj, förlåt, jag glömde att berätta vilken övning jag har gjort. Jag har gjort latsdrag med omvänt grepp, alltså den variant där man också aktiverar biceps.
Citera
2026-04-30, 15:53
Avstängd
One2Manys avatar
Vad är "baksidan av armbågen"? Armvecket?
Citera
2026-04-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vad är "baksidan av armbågen"? Armvecket?

Motsatsen till armvecket. Utsidan då.
Citera
2026-04-30, 16:04
Medlem
Tennisarmbåge! du har använt armen belastad för högt, tar en månad innan smärtan släpper
Citera
2026-04-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Tennisarmbåge! du har använt armen belastad för högt, tar en månad innan smärtan släpper

Kanske finns rehab att rekommendera också?
Citera
2026-04-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan

Intressant!

Jag kollade med AI och fick bl. a. följande:

"Utstrålande värk: Smärtan strålar ofta ner mot underarmen och handleden.
Nedsatt greppstyrka: Det blir smärtsamt och svårt att greppa hårt, lyfta en kaffekanna eller öppna en dörr."

Jag har inga såna problem. Kan det ÄNDÅ vara tennisarmbåge?

"Orsaker
Orsaken är en överbelastning av de senfästen som fäster underarmens sträckmuskler vid överarmsbenet."

Jag har knappast heller överbelastat underarmens muskler i och med att jag har varit väldigt noga med att använda draghjälp för att avlasta underarmens muskler. Men man kanske kan överbelasta dem ändå?
Senast redigerad av Mustellaminuta 2026-04-30 kl. 16:25.
Citera
2026-04-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kanske finns rehab att rekommendera också?

Jag har varit där. Han sa INGENTING om vad det kunde vara eller bero på. Jag fick dra ur honom information:

"Kan det ha varit för att jag har tränat för tungt för många set?"

"Jaaaa... kanske..."

"Vad ska jag göra åt problemet?"

"Jaaa..."

"Ska jag vila?"

"Jaaa.... det kan du göra...."
Senast redigerad av Mustellaminuta 2026-04-30 kl. 16:39.
Citera
2026-04-30, 16:37
Medlem
stolenChevys avatar
Jag tror att jag har samma problem (tennisarmbåge?). Det ilar från armbågen ner till mitten av underarmen efter vissa drag- och pressövningar.

Vad jag har hört kan det vara senorna som är överbelastade eller inte riktigt hänger med, och att man eventuellt greppar hantlar och stänger för hårt.
Citera
2026-04-30, 16:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. I mina ögon så får man inte ont i triceps av den övningen.

Det du beskriver är en klassisk utmattning av triceps och sannolikt muskelfästet. Det här ska du vara försiktig med. Du måste vänta tills det onda är helt borta. Det kan i värsta fall ta några månader.

Var försiktig.

Det jag talar om är alltså att det är exakt mitt på undersidan av armbågen. Det är inte så att det är baksida armbåge men lite på sidan?
Citera
2026-04-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det du beskriver är en klassisk utmattning av triceps och sannolikt muskelfästet. Det här ska du vara försiktig med. Du måste vänta tills det onda är helt borta. Det kan i värsta fall ta några månader.

Var försiktig.

Det jag talar om är alltså att det är exakt mitt på undersidan av armbågen. Det är inte så att det är baksida armbåge men lite på sidan?

Det kan eventuellt vara lite på den sidan där "kärringnerven" sitter.

Man kan alltså få utmattning av triceps av att göra lat pulldown med supinerat grepp fast triceps inte alls är inblandat i rörelsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in