2026-04-29, 10:15
Medlem
Upplyftens avatar
Jag kör med Mozilla och har 3 tillägg som kraftigt förbättrar Youtube -upplevelsen genom

UOrigin - Blockerar All reklam - Fungerat utmärkt ( sedan minst 8 år tillbaka)

Sponsorblock för Youtube - Ett crowdsourced tillägg som tillåter en att hoppa över segment i videon som består av sponsorprat , långa intros och outros, orelaterat annat tjfs m.m. Fungerar fantastisk bra även den

YT-Block ( Block any content from YouTube™) Menat att fungera som ens egen personliga shitlist av kanaler som man absolut inte vill ha i sitt flöde (bland mycket annat, men jag använder den som min personliga ban)

YT-Block fungerar däremot dåligt. Kanaler som var redan blockade återkommer i flödet , klickar jag på den så får jag ett snabbt meddelande om att den finns på min svarta lista , men kan välja att titta på den ändå. Den borde inte ens ha dykt upp igen. Jag vill ha dem bannade från mitt flöde

Nu letar jag efter ett tillägg som gör vad den påstår sig kan göra. Har ni något bra tips ?
Citera
2026-04-29, 11:42
Medlem
Kan du inte bara blockera kanalen direkt i Youtube? Det gör jag, och de kanalerna har aldrig dykt upp i flödet igen.
Citera
2026-04-29, 11:48
Medlem
För mig räcker det att klicka på de 3 prickarna till höger och välja "Rekommendera inte kanalen".
Citera
2026-04-29, 15:22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
För mig räcker det att klicka på de 3 prickarna till höger och välja "Rekommendera inte kanalen".

Den fungerar - ett par dagar , sedan är kanalen tillbaka. Likadant med tillägget YT-Block i Mozilla.
Citera
2026-04-29, 16:56
Moderator
memymos avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2026-04-29, 20:52
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag kör med Mozilla och har 3 tillägg som kraftigt förbättrar Youtube -upplevelsen genom

UOrigin - Blockerar All reklam - Fungerat utmärkt ( sedan minst 8 år tillbaka)

Sponsorblock för Youtube - Ett crowdsourced tillägg som tillåter en att hoppa över segment i videon som består av sponsorprat , långa intros och outros, orelaterat annat tjfs m.m. Fungerar fantastisk bra även den

YT-Block ( Block any content from YouTube™) Menat att fungera som ens egen personliga shitlist av kanaler som man absolut inte vill ha i sitt flöde (bland mycket annat, men jag använder den som min personliga ban)

YT-Block fungerar däremot dåligt. Kanaler som var redan blockade återkommer i flödet , klickar jag på den så får jag ett snabbt meddelande om att den finns på min svarta lista , men kan välja att titta på den ändå. Den borde inte ens ha dykt upp igen. Jag vill ha dem bannade från mitt flöde

Nu letar jag efter ett tillägg som gör vad den påstår sig kan göra. Har ni något bra tips ?

Jag använder också uBlock Origin och har ingen reklam heller. Däremot kan det ta uppåt 10-20 sekunder för vissa videos på Youtube att hoppa igång. Vet du vad det beror på?

Jag använder Brave.
Citera
2026-04-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Jag använder också uBlock Origin och har ingen reklam heller. Däremot kan det ta uppåt 10-20 sekunder för vissa videos på Youtube att hoppa igång. Vet du vad det beror på?

Jag använder Brave.

Jag använder också Brave. Brave har en inbyggd reklamblockerare och jag har ej uBlock Origin som tillägg. Den inbyggda tar bort all reklam på YouTube. Så jag utgår ifrån att du kör kaka på kaka. Testa att inaktivera uBlock Origin i Brave och se om den blockerar reklamen. Det ska den göra.
Citera
2026-04-29, 21:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Den fungerar - ett par dagar , sedan är kanalen tillbaka. Likadant med tillägget YT-Block i Mozilla.
Det är inte min upplevelse. Jag har blockerat flera kanaler för flera år sen som jag inte har sett röken av.
Citera
2026-04-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är inte min upplevelse. Jag har blockerat flera kanaler för flera år sen som jag inte har sett röken av.
Samma här.
Citera
2026-04-30, 14:58
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig

Jag använder Brave.

Det har varit ett tema för ca. 6 månader sedan här också (med U-block origin) Har testat att tömma min personliga sökhistorik i YT och då gick det snabbare att ladda nya videon - en viss period. Tog 2-3 dagar och allting återvände till 10-sekunders fördröjning till slut. Men det är väldigt olika , vissa laddar omedelbart , och vissa dagar är det ingen fördröjning alls på någonting , vilket är jävligt förbryllande

Läser man på Reddit om samma problem ( Video´s som laddar sakta) så menar de flesta att det är YT sätt att bestraffa alla användare som använder någon form av reklamblock . Det verkar vara en trolig förklaring . Man vill ju trots allt sälja sin produkt Youtube Premium. Kanske har något med det att göra, eller så har det inget alls med det att göra , vem vet. Jag har tid att vänta 10 sekunder. Youtube premium (utan reklam) har stuckit iväg i pris och kostar 149:- i månaden, det känns ovärt vilken dag i veckan som helst
Senast redigerad av Upplyften 2026-04-30 kl. 15:01.
Citera
2026-04-30, 15:10
Medlem
Jag kör BlockTube på både Firefox och Brave. Fungerar bra.

Högerklickar på kanaler med AI-slop / annat och väljer "Block channel" så slipper jag se eländet någe mer.

Går att kopiera blocklistan till andra datorer också så man slipper börja med en tom lista.

https://chromewebstore.google.com/detail/blocktube/bbeaicapbccfllodepmimpkgecanonai

Det fina är den kan ta bort shorts också. Det var anledningen till jag började använda tillägget.
Citera
2026-05-01, 04:13
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:

AdGuard AdBlocker
Oöverträffat tillägg för blockering av annonser och popups. Blockerar annonser på Facebook, YouTube och på alla andra webbplatser. Har den sedan flera år och fungerar perfekt. Finns som tillägg för Firefox. Google Crome mm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in