Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Stämmer inte alls.
Eh, jo... Läs innantill på Naturvårdsverkets hemsida! EU bidrar med 75 % av pengarna och svenska staten med 25 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Ja, i bruksort med små kyrkbyar runt om.
Gäller för de som bor i villa, här ute är ca 50% av bostäderna hyresrätter, radhus, parhus och liknande i bilfria områden med central parkering en bit bort där ingen el finns.
Ja då bor du väl just i ett RELATIVT tätbefolkat och centralortsnära område som INTE räknas som de utmarker som ska få stöd av elbilspremien då...
Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Vilket ironiskt nog är de rikaste här ute. Bortsett från storbonden, bruksägaren och prästen i frikyrkan.
Finns ett par sådana hus här också, återigen, ingen parkering med el.
Tja, om du nu bor i någon gammal statarlänga i södra Sverige där det aldrig var meningen att tjänstehjonen skulle få tillgång till nymodigheter som bil och parkering så kan ju förhållandena stämma på din lilla plätt i världen.
Här i byarna ute i skogarna bor folk helt enkelt i hus. Hyr man sitt boende så hyr man alltså ett hus... Inte en "lägenhet" som stadsborna. Hyreshus finns på de mer centrala orterna i kommun, och ja, dit får kanske de mindre bemedlade som inte har råd att köpa loss ett hus flytta. Men som sagt, det finns motorvärmar-uttag på de absolut flesta parkeringsplatserna kring flerfamiljshusen också. Och "bilfritt", det är någe sörländskt hitte på det...
Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Säkert folk som läser den länkade SVT artikeln, folk som betalar statsskatt och kanske en och annan som faktiskt är fattig och skulle ha nytta av bidraget som sedan nekas eftersom att de inte kan snyta ut 65 000:- för bilen, som man kan köpa efter att man beviljats bidraget. Hade nog gjort likadant om det vore aktuellt för mig. Men nu finns ingen pålitlig begagnad elbil i den prisklassen och en gammal Volvo ger aldrig upp så varför byta ut det som fungerar.
Nu är du inne på avdelningen totalt svammel...

Vet du t ex hur många gamla sunkvolvos som skrotas varje år...? Jag tror jag själv är uppe i typ ett halvdussin i mitt liv som gått på skroten eller sålts till Epa-traktor för att det inte varit lönt att lägga ner mer tid, pengar och energi på rishögen...