2026-04-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag skrev "Finns det forskning om dumpen?".

Var det forskning om dumpen du frågade Chatgpt/länkade till?
Ett problem med A.I är att det spelar stor roll hur frågan ställs.

Om du var insatt i ämnet eller läst det tidigare är de väl inte omöjligt att känna till studier utan Chatgpt?

Nej, det finns ju inte någon större mängd forskning specifikt om Dumpen som fenomen.

De länkar som har lagts fram handlar snarare om uthängningar i allmänhet och olika former av skam, social sanktionering och liknande mekanismer. Det är där den relevanta forskningen finns.

Men om du nu kräver exakt vetenskaplig litteratur som behandlar just Dumpen som specifikt fall, då blir det ju lite knepigare. Den typen av snävt avgränsad forskning existerar helt enkelt inte i någon större omfattning. Och där kan jag inte hjälpa dig.

Om du nu absolut måste veta så använde jag mig bara av författarnamn och titel när jag letade fram länkarna.

Sen är det väl bara att läsa igenom materialet och bilda sig en uppfattning själv.
Citera
2026-04-30, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vilka behandlingar kan vara lämpliga?

Du hänvisar själv till Dr Rahm . Läs hela hans forskning så behöver du inte ställa en massa korkade frågor.
Citera
2026-04-30, 00:11
Medlem
Såhär säger Chatgpt om kemisk kastrering.

Ja, det finns studier som visar att kemisk kastrering kan minska sexuell drift, avvikande fantasier och ibland återfall hos personer med pedofil störning eller andra parafilier — men forskningen är inte entydig och kvaliteten på studierna är ofta begränsad.

Kanske Dumpen leder till en sådan lagstiftning som i Polen i framtiden.
Citera
2026-04-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Nej, det finns ju inte någon större mängd forskning specifikt om Dumpen som fenomen.

De länkar som har lagts fram handlar snarare om uthängningar i allmänhet och olika former av skam, social sanktionering och liknande mekanismer. Det är där den relevanta forskningen finns.

Men om du nu kräver exakt vetenskaplig litteratur som behandlar just Dumpen som specifikt fall, då blir det ju lite knepigare. Den typen av snävt avgränsad forskning existerar helt enkelt inte i någon större omfattning. Och där kan jag inte hjälpa dig.

Om du nu absolut måste veta så använde jag mig bara av författarnamn och titel när jag letade fram länkarna.

Sen är det väl bara att läsa igenom materialet och bilda sig en uppfattning själv.

Det var därför jag blev förvånad när du skrev forskning i tidigare inlägg då tråden handlar om specifikt Dumpen. Hur fenomenet att hänga ut folk ser ut kan ju se så väldigt olika ut. Därför blir det problematiskt att jämföra med andra fenomen i andra länder.
Citera
2026-04-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Blir forskning mindre värd om den inte görs av svenska forskare?
Är det möjligen problem med att publiceringarna är på engelska?
Även svenska forskare gör publiceringar på engelska , bara så du vet.
Om du är duktig och använder Chatgpt kommer du även hitta sidor på svenska och svenska publikationer.
Lycka till!

Ja den blir mindre värd om den inte handlar om Dumpen vilket efterfrågades.

Tog det som en självklarhet att du förstod det. Men alla är annorlunda.
Citera
2026-04-30, 00:22
Avstängd
Citat:
Det var därför jag blev förvånad när du skrev forskning i tidigare inlägg då tråden handlar om specifikt Dumpen. Hur fenomenet att hänga ut folk ser ut kan ju se så väldigt olika ut. Därför blir det problematiskt att jämföra med andra fenomen i andra länder.

Om internationell forskning kommer fram till att regelbundna intag av alkohol är skadligt , så kan man inte applicera det på svenska förhållanden?
Det var det mest korkade jag har hört hittills.
Citera
2026-04-30, 00:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det är ju i praktiken omöjligt för mig att sitta här och uttala mig tvärsäkert om sådant.

Som jag redan varit inne på så beror det här i grunden på individen. Vi diskuterar ju inte någon specifik person, och även om vi hade gjort det så saknar jag både underlag och, inte minst, den direkta kontakten som krävs för att kunna säga något meningsfullt om behandlingsupplägg eller vilka behov som faktiskt finns.

Och hade jag nu ändå haft den typen av kontakt, och tillsammans med personen arbetat fram någon form av plan, då är det väl självklart att den diskussionen inte förs vidare här eller med någon annan utanför den berörda individen. Det hör liksom till grundläggande yrkesetik.
Det låter bra.
Men det gäller att få tag på gäddorna som utnyttjar barn sexuellt eller är redo att göra det.
Sen ska dessa få behandling, även de som inte vill. Vad det finns för behandling är det ingen som vet.
Jag tror det här är lättare sagt än gjort.
Citera
2026-04-30, 00:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det kanske finns forskning om avdankade idrottsmän, men inte på just Patrik Sjöberg, för det blir för snävt. Men att avfärda forskning på idrottsmän bara för att Patrik inte finns med, är dumt.

Du försöker avfärda forskning bara för att inte just dina specifika önskningar finns med, men om du läser finns Dumpens scenarion med i forskningen. Du kan inte avfärda detta bara med att dina egna krav ska gälla. Finns Dumpens scenario med så gäller forskningen.
Citera
2026-04-30, 00:34
Medlem
Citat:
Om internationell forskning kommer fram till att regelbundna intag av alkohol är skadligt , så kan man inte applicera det på svenska förhållande?
Det var det mest korkade jag har hört hittills.

Ja jag håller med om att de du skriver är korkat.

Du får skilja på äpplen och päron.

Alkoholfria drycker är inte farliga, om internationella studier påstår det så tycker inte jag vi ska applicera det på Sverige.
Alltså en annan kategori av dryck. Som Dumpen och övriga liknande fenomen som påminner om Dumpen.
Citera
2026-04-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det låter bra.
Men det gäller att få tag på gäddorna som utnyttjar barn sexuellt eller är redo att göra det.
Sen ska dessa få behandling, även de som inte vill. Vad det finns för behandling är det ingen som vet.
Jag tror det här är lättare sagt än gjort.

Ja och Dumpen är en tillfällig lösning för att hitta gäddorna.
Men just nu fungerar Dumpen mest som en avskräckning.

De flesta gäddorna kommer tyvärr undan.
Citera
2026-04-30, 00:40
Avstängd
Citat:
Ja jag håller med om att de du skriver är korkat.

Du får skilja på äpplen och päron.

Alkoholfria drycker är inte farliga, om internationella studier påstår det så tycker inte jag vi ska applicera det på Sverige.
Alltså en annan kategori av dryck. Som Dumpen och övriga liknande fenomen som påminner om Dumpen.

Fortsätt med dina fokusförflyttningar om det gör dig lycklig. Vem har pratat om alkoholfria drycker??
Eftersom du inte vill bruka allvar , så kan du leka med andra . Godnatt!
Citera
2026-04-30, 00:43
Medlem
Citat:
Fortsätt med dina fokusförflyttningar om det gör dig lycklig. Vem har pratat om alkoholfria drycker??
Eftersom du inte vill bruka allvar , så kan du leka med andra . Godnatt!

Skojjar du eller?

Vem började diskutera alkohol du eller jag?

Gå och snyt dig. Och kom tillbaka när du vill diskutera Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in