2026-04-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Nej, Malik (med lite felstavat efternamn) är 26 år och Yamens storebror. Han är häktad för stämpling till mord, för att hämnas lillebroderns död, redan på kvällen den 25 mars - dvs bara timmar efter att Yamen blev skjuten.

Med tanke på hur fort det gick innan han blev gripen så är det uppenbart att polisen väldigt snabbt visste åt vilket håll de skulle titta - och satte in hemlig avlyssning.

Jag är rätt säker på att de som trodde att det här mordet hade kopplingar till Omar El H-härvan var fel ute. Det bör istället vara Malik man ville åt egentligen. Några medier skrev faktiskt bara efter ett par dagar att huvudspåret var att gärningsmännen ville åt ”15-åringens äldre bror”, men omformulerade sig senare till en ’nära anhörig”. (Med all sannolikhet för att det ansågs för utpekande när det också kom en brottsmisstanke om stämpling till mord.)
Yamen hade flera äldre systrar, men bara en bror vad jag kunnat hitta. Dock med annat efternamn.

Malik växte upp i Malmö, men tillbringade även tid i Danmark då en av föräldrarna var skriven där på den tiden. Det finns gamla domar om någon misshandel och en stöld (tillsammans med Khal*l Hrm*ssi (i) ) från när han var tonåring, men sedan är det rätt tomt i hans svenska brottsregister och mycket talar för att han har varit utomlands - om så bara i Danmark.
Enda gången jag hittar något på honom här på Flashback är när han blev felaktigt omnämnd som en av de döda vid Galaxy-skjutningen.
Tror även om jag inte har fel för mig att han var god vän med både Omar Kaka som faktiskt var en av de Döda vid Galaxy samt även Zaki som senare mördades i Rosengård samma Sommar. Så alltså säkerligen allierad åtminstone på den tiden med mekky o hans grabbar
Citera
2026-04-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilijodaa
Tror även om jag inte har fel för mig att han var god vän med både Omar Kaka som faktiskt var en av de Döda vid Galaxy samt även Zaki som senare mördades i Rosengård samma Sommar. Så alltså säkerligen allierad åtminstone på den tiden med mekky o hans grabbar

Tack för att du berättar!

Någon som vet något mer om Malik? Eller om något annat som för tråden framåt.
Citera
2026-04-25, 04:58
Medlem
Liletts avatar
Citat:
B 4310-26 Mord m.m.
Mål gällande bland annat ett mord den 25 mars 2026 på Ramels väg i Malmö.

Häktningsförhandling

Tingsrätten har den 27 mars 2026 häktat tre personer. Två av dem är misstänkta för mord och grovt vapenbrott den 25 mars 2026 i Malmö. En av dem är dessutom häktad misstänkt för mord och grovt vapenbrott den 23 mars 2026 i Vårby, Huddinge kommun. Den tredje personen är häktad misstänkt för medhjälp till mordet den 25 mars 2026 i Malmö.

Åtal ska väckas senast den 7 maj 2026 klockan 11.00.

https://www.domstol.se/malmo-tingsratt/om-tingsratten/aktuellt/aktuella-mal/
Citera
2026-04-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
https://www.domstol.se/malmo-tingsratt/om-tingsratten/aktuellt/aktuella-mal/

Vem är det som blivit släppt? Den 35 åriga mannen eller den 30 åriga kvinnan? Båda dom satt ju för medhjälp till mord och även grovt vapenbrott för kvinnan
Citera
2026-04-26, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoe84
Vem är det som blivit släppt? Den 35 åriga mannen eller den 30 åriga kvinnan? Båda dom satt ju för medhjälp till mord och även grovt vapenbrott för kvinnan
Vem har sagt att nån släppts
Citera
2026-04-26, 11:22
Medlem
JustTrollings avatar
Det är en månad gammal information.

1. Först häktades pojken och flickan. Flickan även misstänkt för mord i Vårby.
2. Sedan häktades en vuxen man.
3. Sist häktades en vuxen kvinna. Det var flera dagar senare.

Den informationen är väl så gammal att den är från före kvinnan häktades.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-04-26 kl. 11:24.
Citera
2026-04-29, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilijodaa

Ah skönt att Mekys kompisar fortfarande får smaka bly. Större delen i fängelset eller skjutna på gatan som hundar... för vad? 2-3 år av konstant nojja för man vill leka Montana
Citera
2026-05-02, 13:55
Avstängd
En till häktad, 5 totalt nu
Citera
2026-05-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
En till häktad, 5 totalt nu
Till dom som prenumererar på Sydsvenskan, står det något mer om den 29-åriga mannen?
Citera
2026-05-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilen13
Till dom som prenumererar på Sydsvenskan, står det något mer om den 29-åriga mannen?

29-åringen har en historia av brott och missbruk. Med hög risk för återfall i brottslighet, enligt frivårdens bedömning. Han greps i onsdags kväll.
Citera
2026-05-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardkårr
29-åringen har en historia av brott och missbruk. Med hög risk för återfall i brottslighet, enligt frivårdens bedömning. Han greps i onsdags kväll.
Tack! Men ingenting om vart han är hemmahörande någonstans?
Citera
2026-05-02, 17:01
Medlem
Ska tydligen finnas video på mordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här