Citat:
Ursprungligen postat av
Kacklaren
Va i tingsrätten idag och såg på tablån någon Malik El Mohammed som va misstänkt för stämpling till mord. Är det han som e 30 åringen?
Nej, Malik (med lite felstavat efternamn) är 26 år och Yamens storebror. Han är häktad för stämpling till mord, för att hämnas lillebroderns död, redan på kvällen den 25 mars - dvs bara timmar efter att Yamen blev skjuten.
Med tanke på hur fort det gick innan han blev gripen så är det uppenbart att polisen väldigt snabbt visste åt vilket håll de skulle titta - och satte in hemlig avlyssning.
Jag är rätt säker på att de som trodde att det här mordet hade kopplingar till Omar El H-härvan var fel ute. Det bör istället vara Malik man ville åt egentligen. Några medier skrev faktiskt bara efter ett par dagar att huvudspåret var att gärningsmännen ville åt ”15-åringens äldre bror”, men omformulerade sig senare till en ’nära anhörig”. (Med all sannolikhet för att det ansågs för utpekande när det också kom en brottsmisstanke om stämpling till mord.)
Yamen hade flera äldre systrar, men bara en bror vad jag kunnat hitta. Dock med annat efternamn.
Malik växte upp i Malmö, men tillbringade även tid i Danmark då en av föräldrarna var skriven där på den tiden. Det finns gamla domar om någon misshandel och en stöld (tillsammans med Khal*l Hrm*ssi (i) ) från när han var tonåring, men sedan är det rätt tomt i hans svenska brottsregister och mycket talar för att han har varit utomlands - om så bara i Danmark.
Enda gången jag hittar något på honom här på Flashback är när han blev felaktigt omnämnd som en av de döda vid Galaxy-skjutningen.