Enligt Daniel Wessfeldt ligger det dock inga ekonomiska incitament bakom Duplantis beslut att flytta dit.
– För hans del betyder ingenting skattemässigt. Han kommer fortsatt betala sin skatt till USA. Annars måste han avsäga sig sitt medborgarskap och det vill han absolut inte, säger han.
– Det har främst med klimatet och förutsättningarna att göra. Det är en bra, central plats för att ha sin bas. Det har ingenting med några skatteförmåner att göra.
Det är väl märkligt att det plötsligt blir väldigt centralt att bo i Monaco så fort inkomsterna blir höga. Men visst fint väder vill väl alla ha.
Det är betydligt skönare att slippa betala skatt i Sverige också.
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Han är ingen svensk och vill inte heller vara det.
Bara utnyttjat sverige för sin karriär och inkomst samt plockat en ”fru” här.
Aldrig gillat honom eller kännt någon stolthet över hans prestationer då han inte är svensk i mina ögon.
Det finns ingen anledning att hålla på och svamla om svenskhet när du hade gjort exakt samma sak i hans situation om du sett hur dina prispengar ska skattas till höger och vänster.
Duplantis gör det bästa för sin karriär ekonomiskt och sportsligt.
Han är tydligen inte ens svensk alls. Han är amerikansk medborgare fortfarande. Vilket innebär att han måste betala skatt till USA även om han flyttar till Monaco. Så det är knappast av skattetekniska skäl. Enligt Google tjänade han cirka 40-50 miljoner förra året (många olika inkomster) och då får han skatta för det i USA, som i och för sig har ett annat skattesystem än vi, men han lär få betala en betydande summa där. Men killen har väl en stab vid det här laget som sköter hans finanser.
Det är svindyrt att bo i Monaco. Jag kollade in lite lägenhetsannonser vid senaste besöket för några år sedan. En 2a på 50m2, 4miloner € 😁, man kan fundera på vad det kostar att hyra en lägenhet. Han flyttar inte dit, han skriver sig där enbart av skatteskäl. Det borde en idiot kunna räkna ut med rövhålet. Monaco är så löjligt litet, det är inte större än några kvarter i Stockholm. Att påstå att man ska bo där är löjligt, det finns inte ett skit att göra där annat än att sitta på cafe de Paris och spela allan. Han kommer garanterat tillbringa mesta tiden i Sverige ändå. Tjänar man så mycket på stavhopp 😎
Det är betydligt skönare att slippa betala skatt i Sverige också.
Det finns ingen anledning att hålla på och svamla om svenskhet när du hade gjort exakt samma sak i hans situation om du sett hur dina prispengar ska skattas till höger och vänster.
Duplantis gör det bästa för sin karriär ekonomiskt och sportsligt.
Som jag sa skiter jag i honom då jag som svensk inte känner tillhörighet till honom.
Tycker därför att det är osmakligt att medierna i sverige hyllar honom som idrottspresterande svensk.
Sen fattar jag att han tänker på sitt bästa
Han är tydligen inte ens svensk alls. Han är amerikansk medborgare fortfarande. Vilket innebär att han måste betala skatt till USA även om han flyttar till Monaco. Så det är knappast av skattetekniska skäl. Enligt Google tjänade han cirka 40-50 miljoner förra året (många olika inkomster) och då får han skatta för det i USA, som i och för sig har ett annat skattesystem än vi, men han lär få betala en betydande summa där. Men killen har väl en stab vid det här laget som sköter hans finanser.
Du vet att man kan ha dubbelt medborgarskap va? Har svenskt också. Annars hade han inte kunnat tävla för Sverige.
Du vet att man kan ha dubbelt medborgarskap va? Har svenskt också. Annars hade han inte kunnat tävla för Sverige.
Ja, det tänkte jag inte på. Jag googlade och fick fram att han var amerikansk medborgare, men google belyste främst det faktum att hans bolag är amerikanska och han därmed måste skatta i USA.