2026-04-29, 13:28
Medlem
Kollade statistiken från Folkhälsomyndigheten och SCB. Det är ju ett faktum att Norrlandskommunerna dominerar topplistan för övervikt och fetma i Sverige.

Kiruna, Gällivare, Pajala, Haparanda, alla ligger skyhögt över rikssnittet. Samtidigt ligger typ Danderyd och Lidingö i botten.

Vad beror detta på egentligen?

Man hör ju alltid om "norrländsk hälsa" och att folk jagar och är ute i naturen hela tiden. Men siffrorna säger ju motsatsen.

Är det palt- och souvaskulturen? Långa vintrar = soffpotatis? Mindre stress att "se bra ut" jämfört med 08-området?

Upplys en vilsen sörlänning.
Citera
2026-04-29, 13:33
Medlem
Det beror enbart på att många av dem, speciellt i Norrbotten, är finnar. Kolla själv efternamnen på brevlådorna när du är där. I synnerhet finska kvinnor är feta allihopa.
Citera
2026-04-29, 13:51
Medlem
Riksreptilens avatar
Mycket åkande med bil och när de till slut är framme blir det fika hos bekanta eller att besöka lokala pizzerian?

Om de vill laga egen mat så är främst grönsaker illvilliga dyra p g a frakten från Nederländerna eller Spanien till lilla COOP.
Citera
2026-04-29, 13:52
Medlem
Jag har aldrig hört om "norrländsk hälsa". Däremot har jag hört om norrlänningars problem med hjärtsjukdomar och högt blodtryck. Samt Skelleftesjukan.
Citera
2026-04-29, 14:06
Medlem
Gissar som någon här redan har skrivit att bilåkningen är en bidragande orsak.

Många bor väl lite utanför och dåligt med komunala fädmedel.
Citera
2026-04-29, 14:08
Medlem
Är väl för kallt att vara ute och jogga som vi här i södern gör, sen finns ju björnar med...

Annars så fryser man mindre om man är fet.

Kanske det är högre medelålder i "norrland" man brukar lägga på sig ett antal kilon allt efter man blir äldre.

Sedan även kosten, deras husmanskost innehåller kanske mer fett än den vi brukar äta i södra Sverige, vad vet jag...
Citera
2026-04-29, 14:19
Medlem
LupusLupuss avatar
Alla äter vilt, som kött, fågel och fisk med mycket smör och potatis, och till det inte sällan alkohol.
Båt, skoter eller bil så fort det skas någonstans.

Nej jag är inte fördomsfull.
Det ser likadant ut på finska sidan
Citera
2026-04-29, 14:24
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Alla äter vilt, som kött, fågel och fisk med mycket smör och potatis, och till det inte sällan alkohol.
Båt, skoter eller bil så fort det skas någonstans.

Nej jag är inte fördomsfull.
Det ser likadant ut på finska sidan
Vilt och smör är ju nyttigt. Billys panpizza och margarin är onyttigt.
Citera
2026-04-29, 14:29
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan twittraprognosen
Citat:
Ursprungligen postat av twittraprognosen

Jag tror det är en kombination av flera saker.

I grunden handlar det förstås om en enda faktor - för högt kaloriintag i relation till förbrukning. Kort sagt: Mer energi än man gör av med.

Vad är då orsaken till det?

Ja sannolikt är den en klassfråga, färre högutbildade i norra Norrlands inland och lågutbildade äter mer ohälsosamt och mer kalorier än de behöver. De är också mindre mottagliga för kostrekommendationer. Sedan äter de i högre grad två stora måltider varje dag, vilket bidrar till högt kaloriintag.

Jag tror också det faktum att Norrbotten har fler äldre personer gör att människor har högre vikt än i de regioner där man har mycket yngre människor. Norrbotten har kvinnounderskott och ensamstående män är nog fetare än de som är gifta. Norrbottningarna är också sjukare än andra, äter mer medicin, dör tidigare och ohälsa till följd av arbetaryrken och hård livsföring bör föra med sig fysisk inaktivitet men matkulturell hög aktivitet (= fetma).
Citera
2026-04-29, 15:05
Medlem
Jag tror att det till en väldigt stor del beror på okunskap i kombination med vädret och livet i största allmänhet där uppe.
Lång vinter samt en väldigt fet mat, skulle du servera en norrlänning något nyttigt skulle den säkert sucka och en antydan till att morra.
- Typ hur vågar du sätta sånt skit på mitt matbord?

Samtidigt som den drämmer sin norrländska näve i bordet och prylar sin norrländska kärring då hon borde veta bättre .
Tar sedan en rejäl portion lössnus och en nubbe hembränt från dunken som står i skafferiet med träluckor från 60-talet.

- Nu du kärring nu sätter du bara pite palt m lingon på bordet hädanefter.
Nästa gång får du smaka på bössan.

Sen viktigast av allt i Norrland är en väldigt stor del långtidssjukskrivna samt röstar på Socialdemokraterna.
Det tror jag är den största förklaringen till varför norrlänningarna är mer feta än i övriga landet!
Citera
2026-04-29, 15:17
Medlem
1. De går aldrig nånstans. Tar alltid bilen.

2. De har förvisso ofta fysiska jobb, men själva steg per dag blir inte alltid så långt.

3. De är generellt mer obrydda om utseende. Har du redan flickvän, går du med skoterskor och björnfitta och handlar. Vikten kommer därefter då det är lätt att skippa gymmet för en påse chips istället. Du bryr dig inte. De är inte lika fåfänga som folk i storstan, vilket ju är positivt.
Citera
2026-04-29, 15:25
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twittraprognosen
Kollade statistiken från Folkhälsomyndigheten och SCB. Det är ju ett faktum att Norrlandskommunerna dominerar topplistan för övervikt och fetma i Sverige.

Kiruna, Gällivare, Pajala, Haparanda, alla ligger skyhögt över rikssnittet. Samtidigt ligger typ Danderyd och Lidingö i botten.

Vad beror detta på egentligen?

Man hör ju alltid om "norrländsk hälsa" och att folk jagar och är ute i naturen hela tiden. Men siffrorna säger ju motsatsen.

Är det palt- och souvaskulturen? Långa vintrar = soffpotatis? Mindre stress att "se bra ut" jämfört med 08-området?

Upplys en vilsen sörlänning.

Vart skulle du säga att Norrland startar?

Kan kanske vara palten..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in