Citat:
Ursprungligen postat av
Yaourter
Det beror ju sannerligen på kontexten, men gemenskap kräver ju social närvaro. Att man aktivt gör något tillsammans med andra.
Samhörighet är ju bara en känsla. Jag känner samhörighet med Jimi Hendrix, till exempel. Den andra parten behöver inte ens leva.
Ok, så du tänker att man inte kan ställa dom mot varandra på det här sättet? Att det inte är säkert att samhörighet ens är en prioritering i en gemenskap?
Jag har så svårt att ta in det, svårt att se det. I inga av de exemplena jag gav kan jag se att jag skulle sätta gemenskap över samhörighet.
Säg till exempel att man kan tjäna materiellt på att tillhöra en gemenskap. Om du inte har samhörigheten, vilken nytta har du då av den potentialen?
Det är som att det är något som jag inte begriper, fast jag mer upplever det som att andra som tycker så är de som inte begriper.
Ska säga det också att jag menar inte en slags förljugen samhörighet, utan en faktisk samhörighet (och jag sorterar då
inte per automatik in din upplevda samhörighet med Hendrix under förljugen samhörighet).