2026-04-28, 21:06
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och det kostar hur mycket via skattsedeln?
Just ja, andras pengar.

Tidöpartiernas politik är ju att låna pengar för att kunna sänka skatterna. Nä nu jävlar ska rikemansfolket få betala mer i skatt när S kommer till makten och det är inte mer än rätt.
Citera
2026-04-28, 21:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Då väntar vi in hur mycket det kommer kosra för wn sjuksköterska i skattehöjning.

För det är helt omöjligt att genomföra allt som nämns i TS genom att bara höja skatten för de rika.

"Rik och rik".. Vanliga löntagare är ju "rika" enligt S och VPK.
Vanliga hederliga människor som har "Volvo, villa och vovve" kommer att drabbas, inte multirika. Dessa har aldrig drabbats, inte ens på 1970/80-talet när Palme hade sitt lystmäte med Castro, Vietnam och Leidnerfonderna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ntagarfonder
Citera
2026-04-28, 21:29
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Vi behöver helt klart ett regeringsskifte i det här landet efter 4 misslyckade och bortkastade år som passerat. Nu kan vi se det ledande oppositionspartiet föra fram sitt alternativ för Sverige!

Här diskuterar vi dessa förslag!

- Höjt studiemedel/CSN.
- Höjt barnbidrag/studiemedel.
- Slopad karensdag.
- Sänkta kostnader i kollektivtrafiken.
- Gå mot 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön.
- Stärkt bostadsbyggande.
- Stärkt sjukvård.
- Stärkt a-kassa.
- Bättre mat och språk inom äldreomsorgen.
- Satsning på ungdomsjobb inom besöksnäringen.
- Tandvård med högkostnadsskydd i linje likt annan sjukvård prismässigt, för alla åldrar och alla tänder!

Vad anser du om dessa omfattande förslag och förbättringar för Sverige? Känner du till fler förslag som har lanserats eller kommer lanseras från S inför valet i september?
Alla förslag är väl egentligen bra men ska ses mot en bakgrund att man inte kommer att genomföra något all-in under mandatperioden. Skulle kunna kosta allt från 20 till 100 miljarder beroende på hur långt man vill gå. Jämfört med de skattesänkningar som skett känns det som att detta kan vara motsvarande och man har naturligtvis fyra år på sig att nå till en slutpunkt.

Bostadsbyggande och stärkt A-kassa är viktiga. Barnbidrag och studiemedel stimulerar ekonomin.
Citera
2026-04-28, 21:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det man skulle vilja veta är de dolda dokumenten som beskriver vad som ska göras för Muslimska Brödraskapet. Det är den viktigaste gruppen för Socialdemokraterna idag.

Sossarna hade ju "broderskapsrörelsen", en kallades "broderskapare".
Då fattar jag kråksången, många nysvenskar kallar varandra "bror" till som tätt..
Broderskapsrörelsen (s) var en kristen sekt bland sossarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdemokrater_f%C3%B6r_tro_och_solidaritet#Hist oria

Redan 1999 hade organisationen ett samarbete med Sveriges muslimska råd med målet att öka antalet muslimer på valbar plats i partiet. År 2011 bytte organisationen namn till Socialdemokrater för Tro och Solidaritet för att spegla att organisationen "är en rörelse för socialdemokrater av olika religiös tro".
Senast redigerad av kraftfoder 2026-04-28 kl. 21:40.
Citera
2026-04-28, 21:40
Medlem
shitholecitizens avatar
+ mer invandring från MENA (efter förhandling med vänstern och mp)
Citera
2026-04-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Vi behöver helt klart ett regeringsskifte i det här landet efter 4 misslyckade och bortkastade år som passerat. Nu kan vi se det ledande oppositionspartiet föra fram sitt alternativ för Sverige!

Här diskuterar vi dessa förslag!

- Höjt studiemedel/CSN.
- Slopad karensdag.
- Stärkt sjukvård.
- Stärkt a-kassa.
- Tandvård med högkostnadsskydd i linje likt annan sjukvård prismässigt, för alla åldrar och alla tänder!

Vad anser du om dessa omfattande förslag och förbättringar för Sverige? Känner du till fler förslag som har lanserats eller kommer lanseras från S inför valet i september?

Det självklara är att
- höja barnbidraget / studiebidraget. Barn som har det hyggligt blir en tillgång på sikt.
- stärka A-kassan ( som ju är för folk som kommer från arbetslivet och söker jobb,)
- jämställa tandvård med annan sjukvård. Dålig munhälsa påverkar hela kroppen.
- 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön, är intressant särskilt i tyngre jobb. Vi har ändå mer än 500 000 arbetslösa och fler borde kunna dela på jobben.

Funderingar
Bra mat för äldre borde vara en självklarhet. Att anställda kan språket också.

Stärkt sjukvård och bostadsbyggande, vad menar dem med det egentligen?

Ungdomsjobb i besöksnäringen. Måste det alltid vara unga inom hotell och restaurang?

Slopad karensdag, kan vara vettigt för de som jobbar inom sjukvård och med barn. Dyrt, men det kanske går att begränsa till ett visst antal per år och i vissa branscher.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-04-28 kl. 22:23.
Citera
2026-04-28, 21:54
Medlem
Jag ligger nära att kunna göra en FIRE och leva på mitt sparkapital. Om vänsterblocket vinner i höst och höjer inkomstskatten så kommer jag att säga upp mig och gå i förtidspension.

Jag tror att många i min ålder tänker lika. Det är få som vill jobba och om staten tar lönen så är det knappt någon.
Citera
2026-04-28, 23:07
Avslutad
Jag har över 60 timmars arbete denna veckan. Så jag blir bara liksom..6t arbetsdag..aha halvtidsjobb. Ur en aspekt kan jag dock tycka det verkar intressant. Köra 6 timmars arbetsdag på ett jobb och sen 3-6 timmar på ett helt annat jobb med andra typer av arbetskamrater eller på helgjobb. Så har jag det idag (2 helt olika sysselsättningar)och det är betydligt lättare mentalt och fysiskt att ha helt olika sysselsättningar. Vet många inte minst företagare som skulle kunna leva på sitt kapital eller gå i pension men börjar klättra på väggarna om de inte får jobba långa arbetsdagar. Så tveksam till lagstiftning i vart fall.
Citera
2026-04-28, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Inte S starka sida, däremot denna regering.

350-400 miljarder back, IGEN. Det är ju strålande, eller inte. S-regeringarna har gått plus. Du kan ju ingenting din korkade borgarbracka.
Citera
2026-04-28, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Sveriges ekonomiska läga är bättre än på länge, och bland det bästa i Europa.

Säkert, därför man gått back 350-400 miljarder senaste 4 åren, när S-ledda regeringar gått plus istället.
Citera
2026-04-28, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ogren
Jag ligger nära att kunna göra en FIRE och leva på mitt sparkapital. Om vänsterblocket vinner i höst och höjer inkomstskatten så kommer jag att säga upp mig och gå i förtidspension.

Jag tror att många i min ålder tänker lika. Det är få som vill jobba och om staten tar lönen så är det knappt någon.

Det är ju bara bra om du gör det. Då kan yngre få chansen. Gå i pension ni. Varför tror du någon annan bryr sig eller kommer sakna dig? För att du är bror duktig enligt dig själv?
Senast redigerad av Kattmjuk 2026-04-28 kl. 23:35.
Citera
2026-04-29, 00:33
Medlem
Bra:
De äldre äter fan bajs, de måste få bättre käk.

Ok:
Kommer inte att vara billigt att sänka kostnaderna för kollektivtrafiken men det är i alla fall mestadels positivt för miljön och gör våra vägar mindre belastade för bilar och cyklar.
Positivt med fler ungdomsjobb, frågan är bara om det kostar mer än vad det smakar. Sossar och ungdomar är ingen vinnande kombo direkt.

Dåligt:
- Höjt studiemedel/CSN.
Vi är tillräckligt generösa med studier och CSN har bara blivit dyrare senaste tiden.
Höjt studiemedel igen? Vi kan inte kasta mer barnbidrag på alla. Ingen skaffar väl ens fler barn bara för ett par extra hundra i fickan varje månad.
- Slopad karensdag.
Skönt för de ärliga men tyvärr är landet fullt av banditer, både svenskar och invandrare.
- Stärkt a-kassa.
How about sänkt a-kassa och att de slutar sno åt sig pengar av facket. Fullständigt bedrövligt. Vi måste få fler i arbetsför ålder att jobba. De som förlorar jobbet och inte hittar nytt får nöja sig med ett tillfälligt jobb.
Tänder är extremt viktiga, men också så in i helsikes dyrt. Sossarna har visat sig vara opålitliga i frågan då de lät papperslösa få tandvård för 50kr. Man undrar om de själva äger klinikerna eller vad det är frågan om. Någon får gärna undersöka om det finns korruption här, en hund är begraven.

Tveksam:
- Stärkt sjukvård.
Klart man vill ha stärkt sjukvård, men litar fasen inte på att sossarna fixar detta.
Låter såklart väldigt trevligt men detta är enbart valfläsk med vår blödande statskassa. De kan såklart undersöka det men tyvärr går ekonomin utför, inte framåt.
Vad ska de tvinga fram nudå, ett nytt miljonprogram?

Sammanfattning:
Det luktar valfläsk och sossarna är inte kompetenta nog för att genomföra ett dugg på denna lista. Åt helvete med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in