2026-04-28, 19:14
Medlem
Han kanske ersätter dom med roliga pappfigurer
Citera
2026-04-28, 19:18
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Han kanske ersätter dom med roliga pappfigurer
Ja varför inte? Låter rimligt. De kommer ha mindre fel.
Citera
2026-04-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vetenskap är väl inget som passar dig helt enkelt?
"Passar"? Jag tillber den inte som en gud som du gör. Vänstern cherrypickar en studie som passar och sen är det "sanningen", utan hänsyn till andra resultat i andra studier, metodik, ev. bias osv. Och såklart skillnaden naturVETENSKAP och humaniora. Det är som statistik (lögn, förbannad lögn och statistik).
Citera
2026-04-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Forskarföraktet har växt sig starkt i USA och det kommer bita de i röven.

"Since Trump took office in January 2025, nearly 8,000 research grants have been canceled or frozen, and around 25,000 federal scientists and employees of research agencies have lost their jobs, Nature has reported. The effects are still rippling through American institutions, and the long-term consequences of this upheaval remain to be seen."

https://time.com/7379376/scientist-migration-us-to-europe/
Hur många ska avlönas då, miljoner? du tycker det är "förakt" om man skär ner på antalet sjuksköterskor eller nationalekonomer också? Idiot.
Citera
2026-04-28, 19:26
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Sex sidor in och ännu har ingen diskuterat vilken forskning som blivit utan pengar och vad det här aktuella rådet är för typer.

Det är rätt stor skillnad på forskning och forskning nämligen.

Kanske bidrar det inte med så mycket mer, med men här har vi (enligt Wikipedia) styrelsen som nu fått gå:

Citat:
* Roger N. Beachy
* Heather A. Wilson
* Dorota Grejner-Brzezinska
* Victor R. McCrary
* Julia M. Phillips
* Keivan Stassun
* Bevlee Watford
* Yolanda Gil
* Juan E. Gilbert
* Joan Ferrini-Mundy
* Willie E. May
* Ryan Panchadsaram

Vad sedan gäller vilka projekt som blir utan pengar så hittade jag följande databas som listar projekt som förlorat sina bidrag under 2025:

https://airtable.com/appGKlSVeXniQZkFC/shrFxbl1YTqb3AyOO?jntvk=allRecords

Det kan nog ta ett tag att gå igenom den databasen för den som är nyfiken och jag har ingen aning om huruvida dessa projekt förtjänade att förlora sina bidrag eller om de förtjänade dem från första början.

Tydligen ska NSF (National Science Foundation) ha en budget på 9 miljarder USD varav de projekt som enligt databasen nämnd ovan förlorade sitt stöd 2025 hade en sammanlagd NSF-budget på ca. 1,7 miljarder USD.
Citera
2026-04-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Bästa jag läst på länge.
Trump ger "Drain the swamp" en ny innebörd.
Snacka om att önska kontrollera vad det skall forskas om eller vad folk får till sig.

Nu skall jag väl försöka att vara lite nyanserad, då jag inte gått djuparen ner i dessa artiklar eller har övrig kunskap om hur USA väljer att driva utvecklingen framåt. Han kanske har andra "raketforskare" han önskar ha i ledningen där. Typ sina affärskompisar eller liknande.
Ja, för det har ju inte skett innan.. men går USAID bara till genusprojekt i Serbien eller negrer kvoteras in på universiteten, det är ju fine för det är fiiiin styrning. Ja, läs på lite, om du klarar något så avancerat . Idiot.
Citera
2026-04-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Trump har ju varit väldigt tydlig med var han står och anser vara viktigt. Bland det första han sa som president var att det finns män och kvinnor. Punkt. Jag tror det blev för komplicerat för honom att behöva ta en jäkla massa hänsyn till alla och envar. Lite som den äldre generationen förr ansåg att homosexuella var sjuka. Eller att konst som inte föreställde något var menskonst. Eller att Astrid Lingdgren ska ha nobelpriset för att hon skriver så att alla kan förstå. Eller som den moderata kommunalpampen i Norrköping menade att Östergörlands musik (som faktiskt är internationellt erkänd symfoniorkester) kunde spela Abba-låtar för att dra in pengar. För nu var apanaget slut från kommunen.
Kort sagt. Trump älskar Macdonalds och vill förmodligen ha ketchup till sina biffstekar. Miljöförstöringen är en myt och alla älskar honom. Det blir ett väldigt fattigt land att leva i om man ska ta bort all kunskap, forskning och bildning. Amerikanerna var ju i gemen kanske inte berömda för sina omvärldskunskaper innan. Det lär ju knappast delas ut särskilt många amerikanska nobelpris framgent nu.
Ta bort all forskning? Överdriv lite mer korkade vänsterextremist.
Citera
2026-04-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
De i denna tråd som är positiva till detta tilltag av Trump är de som gick fordon på gymnasiet.
Snark.. du vet ju inte ens vad det gäller. Ska akademin alltid ha mer pengar? Finns det någon gräns?

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Vad går dåligt. Jo, jag kan svara på det åt dig. Att länder som Slovakien och Ungern tillåts sabotera. Det måste man fixa inom EU genom ny lagstiftning. Annars har EU funkat superbt med att inte skapa krig inom unionsländerna, vilket var det ursprungliga målet.
Naw, kul att du har din stora stygga varg att skylla på.. är det UNGERNS fel att Europa får fram så få nobelpristagare och forskning i värlsklass? Helt förbisprungna i AI-racet av kina och USA? Europa är inga förenta stater utan varje enskilt medlemsland får såklart satsa så mycket av sin skattekista de vill på forskning.. Det borde väl t.o.m. en korkad kommunist inse?? Men visst, utan ungern och visegradländerna hade europa varit ännu mer fyllt av negrer och araber, bra för utvecklingen.. Säkert mer kommunistiskt och kontrollerande också, är väl det som är ditt slutmål? Drägg.
Senast redigerad av Villekulla90 2026-04-28 kl. 19:38.
Citera
2026-04-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Trump har ju tidigare sagt att han älskar dumma människor, för att de älskar honom, och för att han kan lura dem så lätt. Givetvis tycker han inte om verklig kunskap och verklig vetenskap.

Det finns snart inte gräns och måtta på hur mycket skada han kan göra mot USA. Och hela västvärlden drabbas också.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS56nAyscYrZUjrBgIreb5juqfZ97jQM ojRgA&s
Humaniora är inte verklig vetenskap. Ni är så jävla korkade så det inte är sant.
Citera
2026-04-28, 19:38
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
"Passar"? Jag tillber den inte som en gud som du gör. Vänstern cherrypickar en studie som passar och sen är det "sanningen", utan hänsyn till andra resultat i andra studier, metodik, ev. bias osv. Och såklart skillnaden naturVETENSKAP och humaniora. Det är som statistik (lögn, förbannad lögn och statistik).

Jag tänker att Trump inte är överförtjust i vetenskap med tanke på hans uttalanden. Han tror på allt som han själv kan dra fördel av. Det finns egentligen inget intresse för den egna staten vilket han påståd från början. Samma historia upprepar sig igen.

Ja, men om vetenskapen pekar mot exempel klimatförändringar. Även fast vi tar bort cherrypicking så finns det mycket forskning som talar för klimathotet. Vad menar du vi ska ta som sanning om inte den samlade vetenskapen eftersom den förmodligen ligger närmast sanningen? På Flashback gillar man verkligen inte uttrycket "den samlade vetenskapen" men jag har aldrig fått en bra förklaring till varför.
Citera
2026-04-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är det mer än vetenskap som tillhandahåller kunskap?
Erfarenhet och iakttagelser. Institutionellt styrt vetenskap kan lätt kontrolleras av makthavarna, vänstern och intressegrupper. Kevin MacDonald har skrivit mycket väl om vilka intressen judiska "forskare" och "vetenskapsmän" i USA har tjänat.
Citera
2026-04-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vetenskap är väl inget som passar dig helt enkelt?

Inte dig heller. Ska du hålla på o gissa sådär så kommer du inte långt inom vetenskap. Det lovar jag dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in