2026-04-28, 15:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Vi ska vara tacksamma för Trump som törs göra det ingen annan törs. Finns alltför många politiker t ex som tar beslut enbart för sin egen vinning, inte vad som är bra för folken.
Ironi är svårt.

Jag är särskilt imponerad över hans mod att ständigt välja bystiga blondiner med ett ton makeup till toppchefer, och nu när flera av dem fått sparken pga inkompetens så kan dessa toppkrafter istället förbättra Science Board. Åtminstone blir det inte boring.
Citera
2026-04-28, 15:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Trump är en stor tänkare och vetenskapsman. Han kommer att få nobelpris i minst, fysik och kemi.
Jo, han har det ju redan fått fredspriset av Machado och tänkte ta det i ekonomi också.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-28 kl. 15:53.
Citera
2026-04-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Extremhögern vs. vetenskapen.

En evig kamp.
ja, ungefär. Trump agerar som om han vore en totalt enväldig kung, en som personligen äger hela staten, och därmed kan regera via edikt - och erftersom republikanerna i kongressen i stort sett aldrig ifrågasätter något han gör eller säger, så kommer han i praktiken undan med det.
Citera
2026-04-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Extremhögern vs. vetenskapen.

En evig kamp.

Ja genusvetenskap och marxism är framtiden.
Citera
2026-04-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Jo det gör han men han gillar inte fakevetenskap som producerar ” vetenskapliga” rapporter beställda av storföretag och politiker som vill sko sig på folks ogrundade rädslor för allt möjligt t ex klimatet, sjukdomar etc. Han gör helt rätt att avskeda PK-människor inom ”vetenskapen ”.

Det mest komiska i detta är alla dessa åsikter och förklaringar. Men samtidigt har du ingen som helst aning om vad anledningen bakom är, utan helt och hållet bara spekulerar.
Uppenbarligen så bryr ni er inte om fakta eller sanning.
Citera
2026-04-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
USA behöver man inte bomba för att de ska förpassas till stenåldern, de sköter det så bra själva.
Bästa jag läst på länge.
Trump ger "Drain the swamp" en ny innebörd.
Snacka om att önska kontrollera vad det skall forskas om eller vad folk får till sig.

Nu skall jag väl försöka att vara lite nyanserad, då jag inte gått djuparen ner i dessa artiklar eller har övrig kunskap om hur USA väljer att driva utvecklingen framåt. Han kanske har andra "raketforskare" han önskar ha i ledningen där. Typ sina affärskompisar eller liknande.
Citera
2026-04-28, 17:09
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
USA behöver man inte bomba för att de ska förpassas till stenåldern, de sköter det så bra själva.

Precis så. Trist att se en så stor nation totalförstöra sig själv. Men det är väl en naturlig utveckling i deras resa.
Citera
2026-04-28, 17:32
Medlem
Magictrixs avatar
Trump har ju varit väldigt tydlig med var han står och anser vara viktigt. Bland det första han sa som president var att det finns män och kvinnor. Punkt. Jag tror det blev för komplicerat för honom att behöva ta en jäkla massa hänsyn till alla och envar. Lite som den äldre generationen förr ansåg att homosexuella var sjuka. Eller att konst som inte föreställde något var menskonst. Eller att Astrid Lingdgren ska ha nobelpriset för att hon skriver så att alla kan förstå. Eller som den moderata kommunalpampen i Norrköping menade att Östergörlands musik (som faktiskt är internationellt erkänd symfoniorkester) kunde spela Abba-låtar för att dra in pengar. För nu var apanaget slut från kommunen.
Kort sagt. Trump älskar Macdonalds och vill förmodligen ha ketchup till sina biffstekar. Miljöförstöringen är en myt och alla älskar honom. Det blir ett väldigt fattigt land att leva i om man ska ta bort all kunskap, forskning och bildning. Amerikanerna var ju i gemen kanske inte berömda för sina omvärldskunskaper innan. Det lär ju knappast delas ut särskilt många amerikanska nobelpris framgent nu.
Citera
2026-04-28, 17:53
Medlem
Är det verkligen så enkelt att Trump är galen och han angriper oberoende vetenskap?
Minst sagt en allvarlig anklagelse!
Men också helt absurd och går emot allt som jag vet om mänsklig natur. En hel vetenskaplig styrelse sparkar man inte bara sådär, utan anledning.
Skulle det inte kunna vara så att NSF styrelse som ska säkerställa att skattemedel går till vetenskap, misskött sitt uppdrag så grovt att deras avsked är motiverat?

Tro mig, jag är verkligen ingen pro Trump. Alla människor som besökt epstein ön får av mig per automatik satans dyrkande ritual baby nekrofili Peddo, kannibal stämpel i pannan.. Alla dessa människor borde bara försvinna, poff.

Det inneär dock inte att han är irrationell.Mycket kan man anklaga Trump för. Men Irrationell? Nej, knappast!

Va tusan, såklart det finns en rimlig förklaring till varför!? Sen om man håller med förklaring är en annan sak. Men en rimlig förklaring det finns! Det måste finnas !
Senast redigerad av HejFrans 2026-04-28 kl. 17:57.
Citera
2026-04-28, 18:02
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Inom alla vetenskapliga områden.
Frågor som de främsta vetenskapsmännen inom respektive område, med tillgång till samma information, är oense om:
Hur hanterar man bäst inflation?
När ska man börja screena för prostatacancer?
Vilken är den optimala dieten för ett långt och friskt liv?
Hur många dog i första världskriget?
När började människor tala med varandra?
Och så vidare.

I områden med stor varians och extremt många okända variabler, helvete vad pantad du är
Citera
2026-04-28, 18:32
Moderator
T-80Us avatar
Sex sidor in och ännu har ingen diskuterat vilken forskning som blivit utan pengar och vad det här aktuella rådet är för typer.

Det är rätt stor skillnad på forskning och forskning nämligen.
Citera
2026-04-28, 18:35
Medlem
Citat:

går bra för eu tycker du eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in