2025-05-13, 15:15
  #13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag tror denna fråga splittrar oss.
Jag har själv svårt att känna någon glädje eller ära av att be AI skriva en låt åt mig. Det känns fel och själadödande.

Vi måste fråga oss själva vad skapandet betyder eller är det bara en färdig produkt som avgör värdet på musiken?

Kan man verkligen kalla sig kompositör om man enbart beskrivit för någon annan vad den ska göra (dessutom rätt vagt) utan att kunna göra någon del av stycket?
Jag är visserligen något skenhelig då jag själv låter en vst sköta trummorna då jag inte behärskar dem tillräckligt väl…
Citera
2025-05-13, 16:46
  #14
Medlem
KahlanAmnells avatar
Älskar Udio/Suno. Extremt revolutionerande att ha möjligheten att skapa vocals till en egen komposition t.ex.
Är man lagd åt hållet som får chatgpt att skriva text baserat på en minimal beskrivning, klistra in i Udio, generera och bli nöjd med det generiska resultatet så tröttnar man förmodligen snabbt.

Meeeen... man kan ju faktiskt lägga 20x mer jobb på det. Brukar ta 10-15 generationer innan jag hittar vad jag vill ha.

Sen om man kan kalla sig kompositör eller inte spelar för mig ingen roll alls. Antingen vill du skapa något eller så vill du vara en mupp som söker cred.
Citera
2025-05-13, 20:09
  #15
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag tror denna fråga splittrar oss.
Jag har själv svårt att känna någon glädje eller ära av att be AI skriva en låt åt mig. Det känns fel och själadödande.

Vi måste fråga oss själva vad skapandet betyder eller är det bara en färdig produkt som avgör värdet på musiken?

Kan man verkligen kalla sig kompositör om man enbart beskrivit för någon annan vad den ska göra (dessutom rätt vagt) utan att kunna göra någon del av stycket?
Jag är visserligen något skenhelig då jag själv låter en vst sköta trummorna då jag inte behärskar dem tillräckligt väl…


Jag använder det på skoj, gjort några sånger till och om mina kollegor på jobbet, vänner och invitationer till fest osv.
Det är ju precis vad det är. fejkmusik som inte ska samställas med riktig musik med riktiga musiker och riktiga "musikanter"
Minns att jag hade problem med att Clawfinger hade trummaskin och kunde het sonika inte lyssna på den gruppen.
Citera
2025-05-14, 03:08
  #16
Medlem
yonnys avatar
Den verkar bättre på vissa genré'n (lyrics och stil och innehåll) och sämre på andra:

T.ex. gjorde den: (engelska)
https://suno.com/s/ND0XAYLmWQdsd2ae
Det är så man vill höra en PhD-students abstract!

Men å andra sidan gjorde den: (svenska)
https://suno.com/s/t7n3jorDddB9wAUK
Och svävade iväg lite, in i vetenskapsord lite i överflöd...

Förresten så släpptes version 4.5 av Suno (istället för 3.0) för en månad sedan.

MVH
tror ni Suno får presentera vetenskapliga uppsatser i framtiden?
Citera
2025-07-20, 17:35
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Visste ni om Suno (suno.com), som är en AI-driven musikSkaparApp?

Instruktioner:
man laddar ned suno.com -appen från Play Store,
clickar på "Create" och väljer Custom (lyrics) och
copypejstar in en låttext (t.ex. be ChatGPT o3 göra en idé till ett album, gjort utav enstaka låtar i rimm).

Man ger alltså låttexten ur ChatGPT (som är som Shakespeare i rimmTalang; dvs mycket smartare än Suno's inbyggda lyrikskapare) till Suno, så skapar Suno trummor/gitarrer/rösten/pianon/etc och man får ut en färdig låt.

Man kombinerar alltså ChatGPT's högre smarthet, med Suno's instrument och får ut album på nolltid (som faktiskt låter bra!). (Fungerar på alla språk).

AI har en fallenhet för vetenskapliga idéer och teorier - jag t.ex. publicerade ett svenskt album: gav min vetenskapliga abstract (alltså "universitetsPapper") att kommunicera via musik, och resultatet synns här: www.5synonyms.com (forwardar till Suno.com -albumet) (finns även hårdlänkat här: https://suno.com/playlist/7695fd85-ba3e-404b-998a-299918cb799b ).
Men samma koncept av att ge info till ChatGPT > be den rimma för Suno > copypejsta till Suno (Custom) > en låt!, fungerar med all sorts info (inte bara vetenskaplig).

Denna tråd överlappar de diverse vetenskapsforumen på Flashback, AI-forat och Musik-forumet, men valde att lägga tråden under "Musik" för kanske det nya sättet att publicera abstracts på är via musik (AI-musik). Trådar på Flashback brukar gå sin egen väg men höftar ändå fram möjliga diskussionsunderlag:
- Har ni använt Suno förut (t.ex. för universitetsStoff)? Visst är det underbart?
- 1.5k views på mindre än en månad, har jag, dvs folk tycks länka låtarna till varandra (+100 views på mindre än en dag),
- låter Suno-album generellt bra i era öron? Jag tycker det är den bästa musiken hittills, men vad vet jag: kanske är biased/vinklad...
- vad händer i framtiden med radio när musik kan göras lika bra artificiellt? Märker ni skillnad på AI-album vs gammaldags riktiga album - och vilket är bättre?
- förstod ni universitetsIdén som albumet som helhet förmedlade? AI har en förkärlek för sanning och kan formulera sig bra i rimm.
- vilken info skulle ni göra låtar, mha denna metod, om?
...

Ny idé att bolla idéer från en AI-plattform till en annan, kapitaliserandes på bådas styrkor...
Metoden (ChatGPT till Suno) är egentligen det jag vill informera Er om, och diskutera.

MVH
i er tjänst
yonny
Usch, blev spyfärdig. Om något så blev jag absolut otaggad att göra musik när jag läser ovanstående. Vad är utmaningen? Vad är belöningen? Vik hädan, Satan.
Citera
2025-07-20, 18:41
  #18
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Usch, blev spyfärdig. Om något så blev jag absolut otaggad att göra musik när jag läser ovanstående. Vad är utmaningen? Vad är belöningen? Vik hädan, Satan.
De yngre generationerna vill inte kämpa själva för att uppnå något idag.

Min guddotter satt och spelade något pusselliknande spel på sin platta för ett tag sedan. I spelet kunde man till och med trycka på en knapp så man fick rätt svar, och banan blev löst av sig självt så man fick komma vidare till nästa nivå.

Jag försökte få henne att försöka själv istället för att spelet skulle göra klart banan automatiskt, och visst blev hon gladare när hon tillslut klarade nivån på egen hand än när hon "fuskade". Men sen satt hon där och tröck på den där knappen igen som klarade banorna automatiskt ändå.

När jag spelade TV- och datorspel så fanns det absolut inget sådant inbyggt ens. Då fick man vackert sitta där och slita håret av sig innan man klarade de där frustrerande banorna.

Att det ens finns en sådan funktion i dagens spel säger en del om hur slappt det blivit.

Det är väl lite lika här och det som du är inne på. De yngre generationerna vill inte ha någon utmaning och den belöning som kommer efter ett hårt arbete för att uppnå något på egen hand.

Det är bara lite tankar från min sida... men kanske börjar jag bli gammal och gaggig.
__________________
Senast redigerad av Bartman777 2025-07-20 kl. 18:44.
Citera
2025-07-20, 19:21
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
De yngre generationerna vill inte kämpa själva för att uppnå något idag.

Min guddotter satt och spelade något pusselliknande spel på sin platta för ett tag sedan. I spelet kunde man till och med trycka på en knapp så man fick rätt svar, och banan blev löst av sig självt så man fick komma vidare till nästa nivå.

Jag försökte få henne att försöka själv istället för att spelet skulle göra klart banan automatiskt, och visst blev hon gladare när hon tillslut klarade nivån på egen hand än när hon "fuskade". Men sen satt hon där och tröck på den där knappen igen som klarade banorna automatiskt ändå.

När jag spelade TV- och datorspel så fanns det absolut inget sådant inbyggt ens. Då fick man vackert sitta där och slita håret av sig innan man klarade de där frustrerande banorna.

Att det ens finns en sådan funktion i dagens spel säger en del om hur slappt det blivit.

Det är väl lite lika här och det som du är inne på. De yngre generationerna vill inte ha någon utmaning och den belöning som kommer efter ett hårt arbete för att uppnå något på egen hand.

Det är bara lite tankar från min sida... men kanske börjar jag bli gammal och gaggig.
Jag håller med fullt ut. Det är märkligt att det inte längre behöver finnas någon belöning överhuvudtaget, kanske är smartphonepundandet orsaken? Om jag har suttit och scrollat längre än nödvändigt känner jag ändå en stor tomhet när jag är klar, jag har bara slaktat tid utan att ha uppnått någonting, utan att få någonting tillbaka.

De som tror att de ”skapar” musik med dessa tjänster förstår inte att de i praktiken bara drar i en enarmad bandit. Låtarna de skapar saknar helt värde då de inte gjort annat än skrivit en önskelista till den digitala tomten som lydigt skiter ur sig 50 ”hits” på en halvtimme. Varför ska någon lyssna på promptartistens musik när vem som helst kan göra samma sak när som helst?

Jag ser en framtid där Suno är ett plugin till Spotify. Man söker på genre/vibe/whatever och om låten inte redan existerar kommer Spotify att skapa den.

Sen, Netflix. Beskriv handling och önskad skådis, kom tillbaka om en halvtimme och njut av det förväntade. Så totalt ospännande att ett nackskott låter mer kittlande.
Citera
2025-07-20, 19:37
  #20
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag håller med fullt ut. Det är märkligt att det inte längre behöver finnas någon belöning överhuvudtaget, kanske är smartphonepundandet orsaken? Om jag har suttit och scrollat längre än nödvändigt känner jag ändå en stor tomhet när jag är klar, jag har bara slaktat tid utan att ha uppnått någonting, utan att få någonting tillbaka.

De som tror att de ”skapar” musik med dessa tjänster förstår inte att de i praktiken bara drar i en enarmad bandit. Låtarna de skapar saknar helt värde då de inte gjort annat än skrivit en önskelista till den digitala tomten som lydigt skiter ur sig 50 ”hits” på en halvtimme. Varför ska någon lyssna på promptartistens musik när vem som helst kan göra samma sak när som helst?

Jag ser en framtid där Suno är ett plugin till Spotify. Man söker på genre/vibe/whatever och om låten inte redan existerar kommer Spotify att skapa den.

Sen, Netflix. Beskriv handling och önskad skådis, kom tillbaka om en halvtimme och njut av det förväntade. Så totalt ospännande att ett nackskott låter mer kittlande.
Ja, lite så tänker jag också. Vem vet hur långt det här kan gå?

Vi kanske låter som domedagsprofeter när vi pratar så här... Det är billigare för den som ligger bakom, än att behöva betala för studiotid och andra utgifter relaterade till att skapa musik (eller film som du är inne på). Allt handlar om pengar och att göra saker "effektivt".

Så detta med att lyssna på musik skapad och inspelad/producerad av riktiga människor kommer formdligen bli allt mer nischat, precis som vissa saker redan är nischade inom musikens värld.

Så med tiden tror jag absolut att det kommer bli mer nischat, någon form av subkultur att lyssna på "riktiga" band.

Jag tänker, det har ju redan blivit nischat med att samla film och CDs, eller ens att ha låtar på datorn som filer idag är redan lite nischat. Den stora massan gör inte så.

Eller är jag för mycket domedagsprofet?
Citera
2025-07-20, 19:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Ja, lite så tänker jag också. Vem vet hur långt det här kan gå?

Vi kanske låter som domedagsprofeter när vi pratar så här... Det är billigare för den som ligger bakom, än att behöva betala för studiotid och andra utgifter relaterade till att skapa musik (eller film som du är inne på). Allt handlar om pengar och att göra saker "effektivt".

Så detta med att lyssna på musik skapad och inspelad/producerad av riktiga människor kommer formdligen bli allt mer nischat, precis som vissa saker redan är nischade inom musikens värld.

Så med tiden tror jag absolut att det kommer bli mer nischat, någon form av subkultur att lyssna på "riktiga" band.

Jag tänker, det har ju redan blivit nischat med att samla film och CDs, eller ens att ha låtar på datorn som filer idag är redan lite nischat. Den stora massan gör inte så.

Eller är jag för mycket domedagsprofet?
Nej, jag tycker inte att du är någon domedagsprofet. Tvärtom har du en hälsosam syn på utvecklingen då du mycket riktigt påpekar hur kombinationen ansträngning/belöning saknas. När jag lyssnar på en kompetent trummis uppskattar jag tiden och ansträngningen denne lagt ner på att bli kompetent. Denna ansträngning är jag villig att applådera (och betala för) vilket ger trummisen en belöning för ansträngningen. Jag uppskattar således något jag själv inte kan prestera. Ai-musik? Skulle inte applådera om jag så fick betalt.

Det är som med pengar, om det inte krävs något annat än en överambitiös mupp med en sedelpress för att skapa inflation, hur illa blir det inte om var och en har en egen sedelpress? Hur mycket är en miljon värd om jag kan printa den medan jag knyter skorna på väg ut?

Att få tillgång till ”God mode” är döden för all kreativ verksamhet värd att syssla med då själva ”prestationen” totalt kommer att sakna värde (för alla andra än den som äger den enarmade banditen). Att ha tillgång till en egen Milli Vanilli-maskin är inte så imponerande som de troende verkar föreställa sig.

Sjukt nog har jag börjat uppskatta pajsarna som spelar gitarr på gatan till skillnad från att tidigare ha betraktat dem som ”sound pollution” i det allmänna utrymmet. De spelar på riktigt, vem hade trott att det skulle komma att utgöra en kvalitetsstämpel?
__________________
Senast redigerad av Fetgirig 2025-07-20 kl. 20:10.
Citera
2025-07-21, 11:33
  #22
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag tror ändå vi flyttar den här till AI...vi hoppas väl alla att musik inte blir MER inblandat med AI än nödvändigt.

Musik --> AI - Artificiell intelligens
/Moderator
Citera
2025-08-02, 18:01
  #23
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan man verkligen kalla sig kompositör om man enbart beskrivit för någon annan vad den ska göra (dessutom rätt vagt) utan att kunna göra någon del av stycket?
Det är väl just vad Mozart, Bach och andra kompositörer gjorde? Först skrev de notblad och sedan gav de dessa notblad till musikerna i en orkester. På notbladen var skrivet "vad de... [musikerna] ska göra", alltså vilka noter som ska spelas och hur de ska spelas, och dessutom gavs muntlig information för att låta musikerna veta när kompositörerna var nöjda med hur musikerna hade spelat och hur väl de följt notbladen.
Citera
2025-08-02, 19:16
  #24
Medlem
LeifD2s avatar
Jag har använt det lite, som kul grej.
Det är bra att få till texter, i alla fall jämfört med mig själv. Mina engelska-kunskaper räcker helt enkelt inte till.

Musiklaiskt är den si och så. Inte något revolutionerande, det meste låter liksom märkligt bekant, det som den puttar ut. En del har kommit ut som ganska bra, en del mindre bra. + att jag bad den göra lite muzak i "Broadway musical"-stil, något som jag själv absolut inte kan.

Sången man får ut är också typ 57 gånger bättre än min egen. Så kan man inte sjunga kan den vara en lösning.

Altså; Suno är mest en humor-grej. Att själva stå å ratta på syntar och trummaskin är något helt annat, även om resultatet av det senare oftast bara blir skit. Men det är inte resultatet som är intressant i det fallet, utan processsen.

Funderar på att skicka in en av låtarna till melodifestivalen. Den har jag skrivit texten till själv, bara muzaken som är AI.
__________________
Senast redigerad av LeifD2 2025-08-02 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in