2026-04-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimmm
En flicka sålde majblommor idag och jag tackade artigt nej innan jag ens hann fundera vad hon sa. Insåg att jag inte köpt några i år eller ens på flera år.

Köper ni majblommor varje år? Och till vilken välgörenhet skänker ni pengar och varför just dit? Vilka organisationer kan man lita på/inte lita på? (Skänkte t.ex. till UNWRA förra året (Gaza), men läste det inte var det bästa då vissa där haft koppling till Hamas). Jag idag:

• Månadsgivare Amnesty
• UNICEF (engångssummor ibland, tidigare månadsgivare men inte längre)
• Musikhjälpen varje år

I övrigt skänker jag inget, fast jag har råd. Ångrar att jag inte köpte majblommor av den lilla tjejen.

Brukar se till att köpa nån åtminstone, även om de sen bara blir liggande i en låda. Har nu egna barn som säljer, så då köper jag ju av dem, en rimlig mängd
Citera
2026-04-21, 14:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
I många stora välgörenhetsorganisationer, inklusive de som är involverade i Musikhjälpen, kan de högsta cheferna ha löner som uppgår till hundratusentals kronor om året... tror tex Röd korset och deras anställda köpte lyxbilar för donationer. Stod i media för några år sedan minns jag!

... Just därför jag INTE nämnde just Röda Korset. Varenda VD sen nittiotalet har väl försnillat pengar från RK.
Citera
2026-04-21, 14:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Vad är problematiskt med Läkare utan gränser?

Är det inte de som har haft båtar i Medelhavet och hjälpt flyktingar att fly från till exempel Libyen över till Europa?
Citera
2026-04-21, 14:37
Medlem
Självklart
Citera
2026-04-21, 14:44
Medlem
Mikaelias avatar
Skänker bara pengar till människor som gör bra saker för djuren eller till organisationer som motverkar de abrahamitiska religionerna.
Citera
2026-04-21, 15:05
Medlem
Är generellt emot välgörenhetsorganisationer men faktiskt så är Majblomman den enda vettiga. Min familj fick hjälp av majblomman på 90talet när vi hade ekonomiskt kris. De gör faktiskt skillnad till skillnad från typ rädda barnen där allt går till ägarnas fickor...
Citera
2026-04-21, 18:25
Medlem
notpeacebutaswords avatar
Jag skulle vilja köpa majblommor, men har inte sett några söta barn som säljer dem på flera år.
Det är inte samma sak att beställa dem online, även om jag gjort det ett par gånger ändå.
Citera
2026-04-21, 18:44
Medlem
Köper varje år.
Citera
2026-04-21, 20:24
Medlem
JustTrollings avatar
Jag tillhör väl skaran som tycker att man ska kunna röra sig i det offentliga rummet utan att bli utsatt för försäljning. Att folk hoppar på en ute på gator och torg och vill sälja något.

Var vid Kungsträdgården i fredags för att kolla på sakuran... Och såklart kommer det en unge och frågar om man vill köpa majblomma.

Majblommor är kanske ett harmlöst undantag, men tycker inte om konceptet att fråga folk på gatan om att köpa saker, eller att ringa upp folk för att sälja saker... Sådant borde vara fredat för försäljningsförsök.
Citera
2026-04-21, 21:29
Avslutad
Citat:
Som namnet antyder: Välgörenhet?

Du behöver inte, allt är ju totalt frivilligt. Frågan ställdes väl till de lite mer vuxna människorna här på Flashback som inte tycker de som skänker pengar är ”idioter”

Önskar jag hade så mycket pengar att jag kunde överväga att ge bort den. Helt ärligt. Men i min värld finns det inte på kartan.

Sen är jag kritisk till mottagarna som ofta tar en jävligt stor del av kakan. Feta löner. Fyfan. Men om det finns något som är för att hålla naturen ren eller sådär så hade jag skänkt om jag kunnat.

P.S. Fuck you.
Citera
2026-04-28, 14:45
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Har sossarna ett finger med i organisationen majblomman? Eller de kanske hejar på massinvandring som röda korset gör?
Citera
2026-04-28, 15:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnM123
Självklart
Hur ser du på att i fattiga länder är det barn som arbetar för att få ihop pengar till mat för att överleva??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in