2026-04-27, 18:45
Medlem
Ursprungligen postat av Magictrix
Enligt uppgift tidigare i tråden är han ansvarig för Icas inköp av mensskydd... Lite som Al Bundy som säljer damskor.

I Al Bundys värld var verkligen försäljare av skor det lägsta man kunde komma, i synnerhet damskor
https://www.youtube.com/shorts/oMT-cnfacs4
Senast redigerad av Menace2Sobriety 2026-04-27 kl. 18:47.
Citera
2026-04-27, 19:56
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge100
Är det finare att köpa in grytor eller nötkött än mensskydd?
Det skulle jag nog vilja påstå.
Citera
2026-04-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Hygienartiklar, inköp av allt från mensskydd till rakhyvlar m.m
Härom veckan när dom hade nån mysmiddag då påstod han att han suttit i "hårda" förhandlingar på jobbet. Undrar om vad? Är tvättlapparna billigare? Tampongerna? Ceraten? Mjällschampoot! Roll on?
Ja gissningarna tar aldrig slut...
Citera
2026-04-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Jobbar han verkligen på ICA? Vad gör han i så fall där? Han verkar ju vara ständigt ledig.
Nyss verkar han åkt skidor i Italien... Verkar sällan jobba om man säger så...Tydligen haft många och korta anställningar så kanske inte workoholic direkt....
Citera
2026-04-27, 20:07
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge100
Är det finare att köpa in grytor eller nötkött än mensskydd?
Kort svar: Ja.

Utmaningen som inköpare är väl att bedöma hur mycket man ska köpa, av vem, och till vilket pris?

Inköpare av hygienartiklar låter som ett ganska tråkigt jobb.
Jag gissar att 75% av varumärkena ägs av några få globala bolag.
Typ Unilever, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive o s v.

Vad är chansen att Chrille kan förhandla sig till några bra deals med dom?
Tror snarare han är förbjuden att kontakta dessa företag.
För honom gäller det att uppskatta hur mycket tandkräm, bindor och deodorant som ska köpas in. Av några få givna varumärken.

Tjuvkika lite på förra året. Aha! Lite mer deodorant på sommaren!

Det är ju inga färskvaror, så råkar han beställa 10x för mycket, blir det som värst liggande på nåt centrallager.

Om man äger en livsmedelskedja, och tvingas ge någon ett låtsasjobb, är "inköpare av hygienartiklar" nog en ganska säker befattning.

Skulle han köpa in nötkött tror jag han skulle kunna göra större skada.
ICA kan säkert förhandla med en uppsjö av producenter.
Om t ex Scan försöker tuffa till sig, finns det nog många villiga ersättare. Hårt mot hårt!
För att inte tala om att det då handlar om färskvaror.
Chrille skulle behöva ta hänsyn till säsong, högtider, konjunktur, väder...
Råkar han beställa 10x för mycket, som sedan måste slängas/reas ut, blir nog stämningen lite stel i fikarummet

Rätt man på rätt (lek)plats
Citera
2026-04-27, 20:46
Medlem
Hotandsecretsantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventuros
Nyss verkar han åkt skidor i Italien... Verkar sällan jobba om man säger så...Tydligen haft många och korta anställningar så kanske inte workoholic direkt....
Bara att titta på hans linkedin. Massor med olika arbeten och många korta tidsperioder.
Citera
2026-04-27, 21:37
Medlem
MrsATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten

Utmaningen som inköpare är väl att bedöma hur mycket man ska köpa, av vem, och till vilket pris?

För honom gäller det att uppskatta hur mycket tandkräm, bindor och deodorant som ska köpas in. Av några få givna varumärken.

Det är ju inga färskvaror, så råkar han beställa 10x för mycket, blir det som värst liggande på nåt centrallager.

Om man äger en livsmedelskedja, och tvingas ge någon ett låtsasjobb, är "inköpare av hygienartiklar" nog en ganska säker befattning.

Om t ex Scan försöker tuffa till sig, finns det nog många villiga ersättare. Hårt mot hårt!
Råkar han beställa 10x för mycket, som sedan måste slängas/reas ut, blir nog stämningen lite stel i fikarummet

Klockren analys. Det är nästan lite komiskt hur han försöker måla upp sig själv som den där hårt jobbande karriärtypen. Det känns mer som att han leker affär på heltid. På med skjortan, slänga upp laptopen under armen och sen sätta sig på hemmakontoret, bara för att i princip inte få något gjort alls… mer än att kommentera och hårdbevaka Pernillas Instagram. Och ser jag ett till 👌 från honom spyr jag!
Citera
2026-04-27, 21:40
Medlem
Kanske därför han är så mkt ledig
De ger honom ledigt för att han inte behövs?

Citat:
Ursprungligen postat av MrsAT
Klockren analys. Det är nästan lite komiskt hur han försöker måla upp sig själv som den där hårt jobbande karriärtypen. Det känns mer som att han leker affär på heltid. På med skjortan, slänga upp laptopen under armen och sen sätta sig på hemmakontoret, bara för att i princip inte få något gjort alls… mer än att kommentera och hårdbevaka Pernillas Instagram. Och ser jag ett till 👌 från honom spyr jag!
Citera
2026-04-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten

Okej, låter rimligt!
Citera
2026-04-28, 00:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Härom veckan när dom hade nån mysmiddag då påstod han att han suttit i "hårda" förhandlingar på jobbet. Undrar om vad? Är tvättlapparna billigare? Tampongerna? Ceraten? Mjällschampoot! Roll on?
Ja gissningarna tar aldrig slut...
ICA pressar sina leverantörer oerhört hårt. Prispressar. Stora globala leverantörer behöver inte ICAs 50 % av svenska marknaden men är intresserade av den. Svenska leverantörer behöver ofta ICA för att överleva. Då får de leverera till väldigt låga priser.

Värst är det för leverantörer av sortiment där ICA har något eget varumärke. Jag vet inte om Bauer har något ICA-märke i sitt segment. Om inte så har iaf Bauer kollegor på ICA som har till uppgift att vara riktiga hajar, så han ser vad han ska föreställa.
Senast redigerad av Schlesien 2026-04-28 kl. 00:27.
Citera
2026-04-28, 14:20
Medlem
Citat:

Eller så är man sjukskriven i perioder. Av det han visat upp av sig själv tycker i alla fall jag att hans sinnesstämning antingen är starkt överdrivet eller så är det väldigt lågt. Personer i maniskt tillstånd upplevs ofta som glada, spännande, impulsiva och spontana med en härlig energi och ett stort ego när dom sen rasar så är det ofta en trött person med humörsvängningar som går in i en depression. Det kan ta år mellan skoven och när Pernilla i ett program sa att hon inte kände igen Christian och tyckte att han förändrats så var just den sjukdomen jag inte tänker nämna här det första som slog mig.
Citera
2026-04-28, 14:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Misstänker att arbetsgivarna har honom mer för PR än för något annat. All reklam är bra reklam osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in