2026-04-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodastream71
Tack för din input. Var rädd att denna tråd bara skulle bli; "Alla som tror på spöken är dumma i huvve! När man dör blire svart!"

Att arbeta med sin egen medialitet är mycket spännande och utvecklande. Att själv komma till insikten att vi är så mycket mer än våra kroppar är högst befriande.

Dock Andreas kurser som han erbjuder de sista jag skulle välja om jag var intresserad av andlig utveckling, de verkar högst oklara. Det han tjänar mest pengar på verkar ju t.ex. vara hans mediumutbildning över zoom där han skickar ut några förinspelade meditationsövningar till köparen och kammar in 10 lax för detta. Då får de för pengarna ett diplom som visar att de också numera kan arbeta som medium och kan hjälpa andra människor kommunicera med andra sidan och göra s.k "husrensningar". Hur kvalitetstestas detta undrar jag bara? Särskilt då utbildningen är på distans. Det är så bisarrt att jag vet inte vart jag ska börja.

Pengarna ska väl in eftersom han har en hel del underhåll att betala ut.

Men frågan är hur många fler ”medium” behöver Sverige egentligen? Det luktar bluff!
Citera
2026-04-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iriska
En tråd för att dela era upplevelser kring Andreas Österlund känd från spökjakt som vunnit kristallen ett flertal gånger samt det okända. Jobbar som medium och en av Sveriges mest kända.

Är hans mediumskap en bluff och stämmer det att han är narcissist? Hans tidigare ex verkar ha blivit utsatta för psykisk våld vilket borde komma fram.
I denna artikel påstår han bli ”en varulv” ibland: https://www.mabra.com/psykologi/jenny-andreas-osterlund-tvillingsjalar-bipolar/10286492

Artikeln är något år gammal och kvinnan han var gift med i artikeln är han nu skild med.

Han säger att han är avdiagnostiserad sin bipolära sjukdom men då undrar man vad som döljer sig bakom stängda dörrar.

Påstår sig bli en varulv gör han ju inte, det var en metafor för hur han han tycker sig bli vissa perioder och han är en person med självinsikt. En fin person som utstrålar värme och empati.
Citera
2026-04-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iriska
Han har iaf ett rykte om sig att vara narcissist i tidigare relationer. Verkar ha barn med 3 olika kvinnor. Hans tidigare ex påstår att hon flytt mitt i natten och sökt skydd med dottern som han inte verkar ha kontakt med.

Som medium har han inte kunnat bevisa sin förmåga varken i Tv eller på sin kanal.
Kom gärna med era erfarenheter.

Jag har träffat honom. Han sa saker som han rimligtvis inte kunnat veta om han inte googlat noga före mötet förstås. Men jag tror han är äkta.
Citera
2026-04-27, 21:23
Medlem
Citat:
Just det där du skrev nu, " om han inte googlat innan förstås", är problemet. Om det är ett bra äkta medium ska det inte finnas något tvivel på huruvida personen suttit och googlat innan. Mediumet ska kunna ge dig så pass bra information att du inte efter mötet tvivlar på själens efterlevnad. Det räcker alltså inte med att personen levererar datumet då din farfar gick bort, din gammelmormors flicknamn, hur länge dina föräldrar hade varit gifta när du föddes eller din kusins stjärntecken etc.

Ja men han sa specifika saker som stämde väldigt väl in... Så jag tror att han är medial.
Citera
2026-04-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxnytt
Du har träffat honom en gång och där med vet du att han är en fin person…
Du vet inte vad som sker bakom stängda dörrar för det.

Vi människor har alla olika sidor, bra och mindre bra. Mitt intryck av honom är att han är en fin människa och sen om han även har mindre bra sidor så förändrar det inte min bild av honom eftersom ingen människa är perfekt.
Citera
2026-04-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag har träffat honom. Han sa saker som han rimligtvis inte kunnat veta om han inte googlat noga före mötet förstås. Men jag tror han är äkta.

Metoden kallas Cold reading (googla) och är urgammal. Går förenklat ut på att fiska information från dig utan att du är medveten om det. Genom öppna frågor och kroppsspråk kan man omedvetet avslöja mycket.

Blir väldigt uppenbart om man ser en inspelad sittning.
Citera
2026-04-27, 21:28
Medlem
Citat:
Tack för din input. Var rädd att denna tråd bara skulle bli; "Alla som tror på spöken är dumma i huvve! När man dör blire svart!"

Att arbeta med sin egen medialitet är mycket spännande och utvecklande. Att själv komma till insikten att vi är så mycket mer än våra kroppar är högst befriande.

Dock Andreas kurser som han erbjuder de sista jag skulle välja om jag var intresserad av andlig utveckling, de verkar högst oklara. Det han tjänar mest pengar på verkar ju t.ex. vara hans mediumutbildning över zoom där han skickar ut några förinspelade meditationsövningar till köparen och kammar in 10 lax för detta. Då får de för pengarna ett diplom som visar att de också numera kan arbeta som medium och kan hjälpa andra människor kommunicera med andra sidan och göra s.k "husrensningar". Hur kvalitetstestas detta undrar jag bara? Särskilt då utbildningen är på distans. Det är så bisarrt att jag vet inte vart jag ska börja.

Det finns tyvärr gott om den här typen av människor, och seriöst det är inte ens värt att försöka nå fram.

Det säger en hel del om deras ovilja att tänka utanför sin egen lilla komfortzon. Vissa väljer aktivt att stänga ner allt som skaver, så länge de får sitt enkla dopamin via öl, Netflix och likriktade åsikter, så när något kommer som utmanar deras världsbild, då kommer istället hånet, misstänkliggörandet och de där lågintellektuella häxjakterna.

Det är faktiskt rätt talande: de som aldrig själva utforskat något djupare är ofta de mest högljudda i att avfärda det. Ironin

Så nu, angående Andreas, om jag minns rätt har han heller aldrig någon officiell mediumutbildning i bakfickan, jag minns att han berättat någon gång att han egentligen inte fick kalla sig för medium eftersom han inte har någon certifiering för det. Men det betyder ju inte att han inte är kunnig, han tog ju sig in i Det okända för många år sedan, och det var ju en hel uttagning till det om jag minns rätt. De fick göra en massa tester osv för att bevisa sin kunnighet inom det mediala. Men att Andreas vid den tidpunkten var både ung och kille kan man ju dra slutsatsen att han då blev inkvoterad, oavsett bra förmåga eller inte, för inte är det så roligt att endast ha ett gäng kärringar med i programmet.

För övrigt, så vet jag att inget inom detta egentligen ”kvalitetstestas”, vem som helst kan skapa en kurs och utfärda ett diplom. Certifiering är en annan sak, där krävs det andra standarder och faktisk kompetens.
Senast redigerad av Hagraven 2026-04-27 kl. 21:32.
Citera
2026-04-27, 23:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Blir han varulv? Det sker väl enligt legenden under fullmånens ljus och de drabbade lider också av akut silveröverkänslighet?

Att han skulle vara medial, se spöken och vara varulvssjuk är förstås alltsammans fantasier.
Citera
2026-04-28, 06:36
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, det finns andra trådar att diskutera om man tror på medium eller inte, denna är dock placerad i Kändisskvaller och ska handla om Andreas.
//mod
Citera
2026-04-28, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Metoden kallas Cold reading (googla) och är urgammal. Går förenklat ut på att fiska information från dig utan att du är medveten om det. Genom öppna frågor och kroppsspråk kan man omedvetet avslöja mycket.

Blir väldigt uppenbart om man ser en inspelad sittning.

Han sa saker som var väldigt träffsäkra och beskrev exakt hur min far skulle ha sagt... Så nja.
Citera
2026-04-28, 09:03
Medlem
Vem är Andreas nya tjej, hur och när träffades de?
Citera
2026-04-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brumfett
Vem är Andreas nya tjej, hur och när träffades de?

En viss Johanna Jackson. Det verkar som så att dem vetat om varandra sen tidigare då hon jobbat inom ”spökjakt crew”. Kanske var han otrogen med henne innan han och J till slut gjorde slut då J om jag minns rätt pratade om något svek utöver allt annat hon nu pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in