2026-04-27, 08:52
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Vad är det som kostar 10 100 kr. i månaden i 18 år ? Verkar ju helt befängt ? 2 200 000 / 18 / 12 = 10 000/mån
Citera
2026-04-27, 08:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Låst artikel, så kan inte se om artikeln innehåller några specificerade siffror om vad det är för olika utgifter. I snitt rör det sig alltså om 10 185 kr/mån. Antar att det är inklusive mat, boende, telefon, kläder, hygien och allt som hör till att ha ett barn hemma upp till 18 år då. Är det verkligen så illa med den summan per månad i snitt?

Så måste de ju har räknat annars går det inte ihop. Men ven fan räknar sådär ? Boende ??? Wtf liksom . Barn som bor hemma hahah
Citera
2026-04-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Så måste de ju har räknat annars går det inte ihop. Men ven fan räknar sådär ? Boende ??? Wtf liksom . Barn som bor hemma hahah
Man förändrar troligtvis parametrar för att få önskat resultat, liknade "barnfattigdom"
Citera
2026-04-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man TÄNKER ju inte så, det finns inget som heter "förlorad arbetsinkomst" när man är hemma med sina egna barn, det är ju det som är livet...

Det är jävligt sant
Citera
2026-04-27, 09:14
Medlem
Allt enligt plan.
Skrämma upp befolkningen så att de inte skaffar barn.
Samtidigt denna ständiga propaganda mot kärnfamilj. Ingenting i skolan lyfter fram det positiva med en ursprunglig kärnfamilj.
Istället lyfts en massa osunda sexuella konstellationer fram.
Depopulation agenda.
Citera
2026-04-27, 09:22
Medlem
Skrämselpropaganda eller är allt dubbelt så dyrt?
Citera
2026-04-27, 09:37
Avstängd
Billigt ! en hund som lever 15 år kan lätt kosta 500.000 med försäkring , mat , veterinär etc
Citera
2026-04-27, 09:42
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Löjlig artikel.

En kostnadspost på 550 000 för att man behöver köpa större bostad och 340 000 för nöjen.

Det låter snarare för billigt på många orter.
Med ett kvadratmeterpris på 115 000 så skulle du kunna ge ditt barn ett rum på 4.5m2 i Stockholm. Ska du på riktigt trycka in 2 barn på 9m2 motsvarande vad du får för 1.1 miljoner?

I Göteborg hade du kanske fått mer vanliga 8.5 m2 per barn vilket låter mer rimligt om än något för lite det också.

Hur små rum tycker du själv att barn ska få? Eller ska de kanske sova på toaletten?
Citera
2026-04-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tycker att det är direkt OANSVARIGT av bankerna att gå ut med sådant där, nu när vi har en nativitetskris också. Och många människor sväljer det bara, de tänker att "BANKEN måste ju kunna sådant, så då är det sant!".

Det är ju så det fungerar med undersökningar, de stödjer den tesen man vill föra fram.
Frågan är väl varför bankerna vill ha ut denna agenda, men det är väl kanske för att man vill att de produktiva kvinnorna som också är bra bankkunder nuförtiden ska tänka på hur dyrt det är med barn och hur mycket de förlorar på att skaffa barn, så det inte blir för många ungar.
Citera
2026-04-27, 09:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är ju så det fungerar med undersökningar, de stödjer den tesen man vill föra fram.
Frågan är väl varför bankerna vill ha ut denna agenda, men det är väl kanske för att man vill att de produktiva kvinnorna som också är bra bankkunder nuförtiden ska tänka på hur dyrt det är med barn och hur mycket de förlorar på att skaffa barn, så det inte blir för många ungar.

De är affärsdrivande företag, de vill att människor som tänker skaffa barn ska börja spara i god tid. Hos DERAS bank såklart. Jag tror att din tolkning är FÖR cynisk!
Senast redigerad av Merwinna 2026-04-27 kl. 09:58.
Citera
2026-04-27, 10:08
Medlem
GenusKhans avatar
Ännu mer materialistisk propaganda för att hederliga svenska medborgare ska skaffa ännu mindre barn och snabba på befolkningskollapsen.

Som om det inte räckte med steriliseringssprutor och all hormonell förgiftning vi utsätts för redan plus all annan skit på daglig basis
Citera
2026-04-27, 10:10
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vad är det som kostar 10 100 kr. i månaden i 18 år ? Verkar ju helt befängt ? 2 200 000 / 18 / 12 = 10 000/mån

Det dyraste året är alltid det första året, för många uppstår en stor del av kostnaderna uppstår då.

Bara genom föräldraledigheten år 1 kostade mitt senaste barn ett inkomsttapp från ca 50k efter skatt (70k före) ner till 45k före skatt, ca 25k efter skatt.
Sen får man lägga till ett 10 tal dubbeldagar med sin partner som också kostar mycket.

På ett år blev det ca 300 000 i förlorad inkomst, och kanske 70 000 i förlorad pension.

Sen köper man en del grejer år 0 till barnet:
Barnvagn 16k
Bakåtvänd bilbarnstol 8k
Sulky vagn 3.5k
Babyskydd med bas 3.5k
Lära gå stol 1k
med mera

Bara här landar vi på 400k och då har barnet fyllt 1 år.
Förstår att barnbidraget på 1250 per månad inte räcker speciellt långt för många då bara förskoleavgiften ligger på 1850/månad..

Jag och frugan hade varit ekonomiskt oberoende nu vid 35 om vi varit barnfria istället för att skaffa 3 barn. Med det sagt går mina barn inte att mäta i pengar och absolut inget jag ångrar, får jobba några år till helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in