2026-04-26, 20:03
Medlem
" 38-årige lastbilschauffören Joakim Ljungholm klämdes till döds av ett halvautomatiskt kapellsystem på sin lastbil på en parkeringsplats i Katrineholm. Hans tvillingbror hörde allt i mobilen.

Arbetsmiljöverket pekade på flera brister i säkerhet och utbildning i företaget där Joakim var anställd.

Polisen inledde en förundersökning som lades ner av åklagare. Nu har utredningen återupptagits efter tvillingarnas mammas kamp för svar.

I instruktionsboken ska det också anges hur snabbt kapellstolpen automatiskt ska fällas ner när den inte används. Något som regleras av en timer. Inte heller här anges någon information.

Arbetsmiljöverket krävde förbättringsåtgärder från företaget och avslutade sedan ärendet.
"

Hittar bara en gammal nyhet om en skadad, verkar inte som man gick ut med att han omkom av skadorna.
Jävligt dålig signal om inget straff utdelas?
Lastbilschaffis är väl bland de dödligaste yrke vi har

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/joakim-klamdes-ihjal-allt-hordes-i-mobilen/
Citera
2026-04-26, 23:10
Medlem
Skandal att de inte finns nödstop eller liknade för en sådan sak? Eller funktion som märk nnågot är i kläm? Den kunde ju inte stängas rikitgt? Verka ju helt livsfarlig konstruktion som inte ens borde godkännas om den funker som det låter?
Citera
2026-04-27, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Skandal att de inte finns nödstop eller liknade för en sådan sak? Eller funktion som märk nnågot är i kläm? Den kunde ju inte stängas rikitgt? Verka ju helt livsfarlig konstruktion som inte ens borde godkännas om den funker som det låter?

Det är knappast meningen att man skall hänga dubbelvikt över framstammen enligt illustrationen i artikeln, bara för att toppa upp hydrauliken.

Korrekt arbetsgång torde vara att fälla hytten och arbeta i en säker zon, ståendes upprätt.

Men, fler moment och säkert arbetssätt tar lite längre tid - man måste rensa hytten från brôte innan man kan tippa, och somliga vill alltid försöka ta genvägar.

Då går det så här.

Edit:

Säkerhetstänket på åkeriet verkar vara lite sådär...

https://cdn-ilanehl.nitrocdn.com/fBijmCfoUrbocrppUtPehtugieDDIJRj/assets/images/optimized/rev-062742b/www.ems.se/wp-content/uploads/elementor/thumbs/DSC_1538-scaled-r7vc4ovjhex3lrz5ggtbgikwz0qlb426am6d6nyy54.jpg

https://www.ems.se/miltin-transport/
Senast redigerad av boboboxbox 2026-04-27 kl. 06:09.
Citera
2026-04-27, 05:47
Medlem
Pinoputchins avatar
Hemsk olycka.
Citera
2026-04-27, 09:02
Medlem
Kunde inte se animationen så laddade upp den här
https://imgur.com/a/VnyUSWh
Citera
2026-04-27, 09:09
Medlem
TELAVIV91s avatar
Vad kallas systemet? Vill se om någon bättre beskrivning finns på youtube om hur det fungerar
Citera
2026-04-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vad kallas systemet? Vill se om någon bättre beskrivning finns på youtube om hur det fungerar

Hycover i Sverige. Tror det säljs som Transcover internationellt.
Citera
2026-04-27, 11:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Hycover i Sverige. Tror det säljs som Transcover internationellt.
Nu fattar jag. Men den går långsamt och det är säkert en del i säkerheten. Har chauffören bara hissat upp den precis då mycket att han kunde klämma in sig mellan?
Citera
2026-04-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nu fattar jag. Men den går långsamt och det är säkert en del i säkerheten. Har chauffören bara hissat upp den precis då mycket att han kunde klämma in sig mellan?

Jag vet inte, men där finns en säkerhetsfunktion i form av ett tidrelä som drar ner tornet automatiskt för att minska risken för ikörningsskador. Detta tidrelä är justerbart, och jag tror det är ställt på 3 minuter som utgångsläge.

Det är dock inte meningen att man skall klättra upp och lägga sig i "giljotinen".
Citera
2026-04-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag vet inte, men där finns en säkerhetsfunktion i form av ett tidrelä som drar ner tornet automatiskt för att minska risken för ikörningsskador. Detta tidrelä är justerbart, och jag tror det är ställt på 3 minuter som utgångsläge.
En sådan funktion skulle ju kunna starta timern först när bilen börjar rulla, då det är mindre risk att nån skulle hänga över kanten där. Känns som att man försökt lösa ett problem utan att tänka på vilka nya problem som kan uppstå med lösningen av att automatiskt stänga en öppning där en person kan klämmas fast. Onödig komplexitet dödar.
Citera
2026-04-27, 11:40
Medlem
Jag läste om det här i går i media och det var väl mamman som sa nåt om slentrianmässigt nedlagt av åklagare och jag tyckte nog att jag höll med henne om det. Det här är ju en olycka som absolut inte borde kunna hända och eftersom det tas upp igen så kan man lätt tolka det som att det var slentrianmässigt nedlagt.
Vilken fruktansvärd död att sakta klämmas till döds:-(
Är det bristfällig utbildning det beror på?
Citera
2026-04-27, 11:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Givetvis djupt tragiskt. Men det går inte att reglera bort alla typer av olyckor där en anställd gör något helt galet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in