2026-04-26, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag såg bara 2 som simmade och av de bara 1 som även gick upp. Men då visade de 2 i antal. Sedan kom ytterligare 4 snabbt men inget de visade. Då var det 26 i räknaren. Sedan blev det 31 och var de kom ifrån förstår jag inte?

Var hittar du SVT play extrakamera 2, jag hittar bara extrakameror?

Jag har inte letat något på SVT play, jag skrev av textremsan som visades i sändningen på Kunskapskanalen i samband med att de räknade upp antalet simmat över älven.
2026-04-26, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag har inte letat något på SVT play, jag skrev av textremsan som visades i sändningen på Kunskapskanalen i samband med att de räknade upp antalet simmat över älven.
Jag förstår inte vad de menar med extrakamera 2. Det finns inget som heter så på SVT Play. Jag har sett två älgar som simmade men bara en som gick upp. Var de andra kommer ifrån vet jag inte. Men det var stundtals väldigt utzoomat och man såg dåligt vad som hände. Det har ju varit lite andra nyheter i natt och morgon så jag kan ha missat något. Nu är det ju hela 32 så där är ytterligare en.
2026-04-26, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag förstår inte vad de menar med extrakamera 2. Det finns inget som heter så på SVT Play. Jag har sett två älgar som simmade men bara en som gick upp. Var de andra kommer ifrån vet jag inte. Men det var stundtals väldigt utzoomat och man såg dåligt vad som hände. Det har ju varit lite andra nyheter i natt och morgon så jag kan ha missat något. Nu är det ju hela 32 så där är ytterligare en.

Det är som du skriver, på väldigt långt håll, jag skriver också att kamerorna verkar inte sitta där älgarna nu väljer att simma ifrån/gå i land (till skillnad från tidigare år).

Vad det heter på SVT Play har jag som ingen aning om, skrev bara rakt av vad som visades i en textremsa på Kunskapskanalen, frågor ang detta hänvisar jag till dem.

Jag spelar in och har också varit delaktig i nyheterna ang vad som hänt i USA i natt (om det var det du syftade på). Kollar på Text-TV och CNN till och från för att vara uppdaterad och på morgonkvisten ligger jag inte så långt efter vad som visas på Kunskapskanalen.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-26 kl. 08:03.
2026-04-26, 08:40
Medlem
Citat:
Nu en ny textremsa: "04.33 5 st nattsimmare från Risudden".
Jag har spelat in och tittat på vad som visats under natten/morgonen. Någon samling med 5 älgar har deras kameror som skiftat missat totalt. Bevisar än mer att älgarna väljer andra vägar/stigar i år.

Hoppas att de utvärderar allt inför nästa års sändning, börja sändningen tidigare, kanske sätta ut kameror på andra ställen OCH fixa till en ordentlig kamera på Björnmyren!

Sist men inte minst... ingen utkörd artist i området.

Räkneverket står nu på 31 st över älven.

Minst sagt märkligt med årets produktion. Jag började titta vid ca 05.00 i morse. Räkneverket stod på 26. Efter någon timma var det helt plötsligt uppe på 31. En stund senare dök texten upp att 04.33.00 hade 5 älgar summit över vid Risudden och man hänvisade till Extrakamera 2 på SVTPLAY. Nyfiken som ja är gick jag in på extrakamerorna och backade till 04.30 och tittade några minuter. Inte f.n sam det några älgar där.

Är det så att bevakning är så mycket sämre i år än förra året. Man har ju missat de flesta älgarna i direktsändningen när man visar orrar på myren i stället.

Edit. Tittade igen och visst 04.33.30 kunde man skönja några prickar i fjärran på vattnet. Det var förmodligen de 5 älgarna.
Senast redigerad av Challe321 2026-04-26 kl. 09:07.
2026-04-26, 11:29
Moderator
Schlesiens avatar
Vad mycket vindbrus det blir vid kameran på Norra Leden. Det är ju mitt på Ön.

En "familj" renar där nu.
2026-04-26, 11:43
Moderator
Schlesiens avatar
Det är blåsigt idag. Och soligt.
2026-04-26, 12:23
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Jag tycker det är missvisande på något vis att de räknar älgar som inte synts i den ordinarie tv-sändningen. Så har de väl inte gjort förut?

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad mycket vindbrus det blir vid kameran på Norra Leden. Det är ju mitt på Ön.

En "familj" renar där nu.
Ja, en hel liten flock! Fick se dem nu.
2026-04-26, 12:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Det är blåsigt idag. Och soligt.
Bra väder att torka en liten renjord verkar det som f n.
Jag hade förväntat mig rejäl stiltje mitt på dagen.
2026-04-26, 19:07
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nu är det äntligen dags!

Den skulle ha börjat först den 22 april men då våren även i år kommit tidigt börjar sändningen redan nu i natt på Svt Play kl 00.00!
https://www.svtplay.se/den-stora-algvandringen

Lite osäker på när Kunskapskanalen börjar sända så där får vi hålla koll.

https://www.expressen.se/noje/tv-och-streaming/den-stora-algvandringen-i-svt-borjar-tidigare/

Hoppas vi får se många älgar, en hel del fåglar och annat fint - och en och annan ren förstås.

Ett isflak rörde sig från vänster till höger i bild i ca. 45 sekunder.

Det kan ha varit från Norra udden, men jag är inte säker.
2026-04-26, 19:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern

För en vecka sedan (förra helgen) var det en hel del isflak som flöt fram.
2026-04-26, 19:14
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern

Ja, och om det var från Norra udden så vore det jättebra. Det har varit lite svårt för älgarna att ta sig ner där tror jag.

Isflak är vackert och idag var ju orrspelet lite fint också, renarna förstås, och förhoppningsvis är det fler älgar på gång.
2026-04-26, 19:16
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
För en vecka sedan (förra helgen) var det en hel del isflak som flöt fram.

Vad har vi för status på vårfloden? Är det värsta över?

Skyggar älgarna för isflak?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in